Inlägg från: MiaFia |Visa alla inlägg
  • MiaFia

Jag längtar till jul!!!

Hej alla julälskare!

Jag har bläddrat tillbaka och "smygläst" lite i den här tråden, nu är den favoritad och jag ger mig tillkänna ;) Jag älskar julen och det är ungefär nu jag börjar längta, när vardagen drar igång efter sommaren och hösten närmar sig. Såg att många av er älskar vintern, för mig är det tvärtom. Jag är en väldigt frusen person och gillar inte alls vinter och kyla. Just därför, älskar jag julen. Julen är vad som håller mig uppe under hela hösten, det stora målet men också resan under november och adventstid när det blir mer och mer accepterat att prata om och förbereda inför jul. Jag kommer att hänga med lite i den här tråden under hösten och diskutera allas vårt favoritämne; julen! :) 

• MiaFia
    molly50 skrev 2013-08-20 11:52:41 följande:

Välkommen i gänget!

Åh, tack! :)
  • MiaFia

Jag måste bara berätta vad som hände nyss och som gjorde mig så lycklig och pirrig. Jag och sambon satt och drack kaffe och helt apropå kläcker han ur sig: "Åh, snart är det jul, vad jag längtar!". Tror nog min entusiasm för julen smittat av sig trots att jag knappt nämnt julen för i år :D

• MiaFia
    Janniiike skrev 2013-09-02 21:46:44 följande:
    Höll minsann koll i denna tråden förra året med. Jag har tänkt på julen länge nu men hållt mig ifrån allt vad jul heter. Dock råkar jag trilla in på lite julbloggar då och då. Finns ju inget mysigare än en bra julblogg! :D längtar som tusan efter kylan och december.

Åh, skulle inte du kunna tipsa om några bra julbloggar du läser? :) Vore ju perfekt för att stilla julbegäret innan det känns accepterat att prata om det.. ;)
  • MiaFia

Om frågan när julsaker tas fram: 

Adventsljusstakarna tas fram fredag eller lördag före första advent, ljusslingan ute kommer också upp under första advents-helgen. Juldukar och julgardiner och annat småpynt kommer fram kontinuerligt men ca. kring lucia. Julgranen tas in och kläs ett par dagar före julafton. 

Älskar den här tråden! Så kul att höra om era julförberedelser. Själv har jag köpt fina julklappspapper, etiketter och snören i helgen. En av mina favoritsysselsättningar i juletid är att slå in julklapparna! Glad 

• MiaFia

Ang. paketkalender så hade jag aldrig det under uppväxten. Jag hade tv/radio-kalender och chokladkalender. Det var ett par kompisar som hade paketkalender men jag var konstigt nog aldrig särskilt avundsjuk. På något vis tycker jag att det inte blir lika speciellt med julafton om man får ett paket varje dag i december. 

Kul att få lite glöggtips som någon efterfrågade, jag brukar alltid ha svårt att veta vad man ska köpa för glögg.  

• MiaFia

Ikväll ska jag sätta på lite julmusik och slå in de tre ynka julklappar jag köpt hittills :) Ska bli så mysigt!!!!

• MiaFia
    TheElfa skrev 2013-11-11 14:39:57 följande:
    OMG!!! Här är ju tråden jag sökt efter! LYCKA att hitta så många som är lika galna som mig!!!
    Jag är helt fullkomligt galen i julen och julmyser för fullt! Dock får jag inte fixa och dona så mycket här hemma än, men planerar för fullt!
    Den här julen blir dock lite speciell, då vi flyttar 16 Dec, in i vårt nyköpta hus! Det blir mycket upppackande, men alltså, julstjärnor och ljusstakar ska upp DIREKT när vi fått tillgång till huset...Och sen en massa bakande och fejande, för det kan jag ju inte göra innan vi flyttar...Vanligtvis har jag gjort en MASSA innan dess...
    Men denna julen blir lite knasig...men så mysig oxå, då vi på juldagen kommer att ha julmiddag och flera släktingar kommer! :) Härligt! Tomte

Gud vad mysigt det låter att flytta in precis före jul! Självklart ska julsakerna upp först :)

Jag och sambon går också i husdrömmar men får nog vänta ett par år... Men när vi väl bor större ska vi också försöka ha julfirandet hemma hos oss :)
  • MiaFia

Åh, ikväll blir det att ta fram ljusstakar och sätta upp en slinga på balkongen. Imorgon blir det bakning, pepparkakor och lussekatter och kanske något mer. Nu börjar myset på allvar! Glad

• MiaFia
    Pigelinen skrev 2013-12-05 08:58:01 följande:
    Sen behöver jag klapptips till våra päron...

- Min mamma, 60 år fyllda förra veckan (som vi kostade på ganska mycket så något mindre nu). Funderar på tidningen 101 ideer i prenumeration...

- Mammas man 71 år, fd lantbrukare, har de mesta. inga speciella intressen... Syrran har redan köpt från dem en hink med bilvårdssaker... annars hade det varit bra...

- min mans mamma, 64år barnmorska. Gillar hästar...
    -min mans mammas man, 62 år fd lantbrukare, gillar jakt och bastu... funderar på något till deras bastu som svärmor vill pimpa upp. En korg med grejor till den kanske? Men vad? Vart hittar man sånt?
    Det brukar vara svårt med klappar till den äldre generationen, de har ju redan det mesta!

Tidningsprenumeration tycker jag är en bra julklappsidé som passar många. Kanske kan det funka även till mannens mamma? Om du inte vet vilken tidning hon kan tänkas vilja ha så finns det ju presentkort, där mottagaren själv får välja tidning.

En korg med bastugrejer tycker jag också låter som en bra idé! Jag vet att Biltema och Jula har en hel del basturelaterat såsom termometrar och krokar i trä, hink med skopa m.m.
  • MiaFia

Ser alltid Kalle Anka, ibland Karl-Bertil men ganska sällan. Vad gäller Tomten är far till alla barnen och Svensson Svensson skulle jag hellre se att de gick den 23:e eller tidigare, mysigare att se julfilmer före jul tycker jag! :) På julaftonskvällen vill jag hellre umgås med släkten.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!