Inlägg från: jag är den jag är |Visa alla inlägg
  • jag är den jag är

Jag längtar till jul!!!

Jag längtar också till jul. Eller kanske mest till tiden innan jul. Ni vet, advent och lucia, pepparkaksbak och lussebullar .

För övrigt så älskar jag hösten och mörkret. Jag håller på att längta ihjäl mig till den tiden då det blir mörkt ute redan vid 17-tiden! Åh, härligt!

Alla i min omgivning tycker att jag är knäpp, inkl min man .  Men jag älskar de där mörka eftermiddagarna/kvällarna.  

• jag är den jag är

Jag längtar också så fruktansvärt mycket efter jul. Eller kanske snarare efter tiden INNAN jul. 
    Att handla julklappar, advent, julkalendern på tv, Huseby julmarknad, slå in paket, dricka glögg, baka lussebullar och pepparkakor, göra pepparkakshus, julpyssla med barnen, koka knäck m.m.

Härligt!

• jag är den jag är

Förresten; Har ni något tips på någon bra julsång som kanske inte hör till de allra vanligaste och mest traditionella?

• jag är den jag är
    molly50 skrev 2013-09-24 18:11:19 följande:

Har du hört Christer Sjögrens CD Ett julkort från förr?
    Den innehåller flera fina julsånger som inte är traditionella. Bl a Det brinner ett ljus för en gammal sång och Advent.
    I alla fall jag tycker om dem och får riktigt mycket julkänsla när jag hör dem.   

Nej, det måste jag kolla upp! Tack!
  • jag är den jag är
    fluu skrev 2013-09-24 18:12:02 följande:
    runeberg.org/fridvisa/2_1_14.html  Den här Lucia-visan är min favvo.

Annars älskar jag en uråldrig småländsk julvisa som heter "Hören i hedar". Ett folkmusikgäng härifrån trakten har gett ut den på skiva, men har inte hittat den på internet.

"Guds frid I gode vise män" är fin, gärna med Jöback.

Den finns på youtube. Jag har den i min lista där.
  • jag är den jag är
    hjärtemamma skrev 2013-09-26 14:50:28 följande:
    Julfantast som jag samlar jag på julkalendrar som har gått på tv. Jag brukar köpa två eller tre varje år och är nu uppe i 20 stycken här hemma. Jag försöker även hinna se så många av dem varje år så snart är det dags att börja titta. Har inte bestämt mig för vilka so blir årets köp än, men förrarets julkalender är iaf ett måste. Vilka är era favoriter?

Mina favoriter är:

Trolltider
    Tjuvarnas jul
    Julens hjältar
    Mysteriet på Greveholm (den första) 
    Dieselråttor och sjömansmöss  
    Sunes jul

• jag är den jag är
    jag är den jag är skrev 2013-09-26 17:25:17 följande:

Mina favoriter är:

Trolltider
    Tjuvarnas jul
    Julens hjältar
    Mysteriet på Greveholm (den första) 
    Sunes jul

Oj! Jag glömde ju "En riktigt jul". Den måste också vara med.

Ja, då blir det i följande ordning:

Trolltider
    Tjuvarnas jul
    Julens hjältar
    Mysteriet på Greveholm
    En riktig jul
    Sunes jul.         
  • jag är den jag är

Förresten, är det någon som vet var jag kan få tag på filmen "Smokey mountain christmas" med Dolly Parton?
    Gärna med svensk text. 

• jag är den jag är
    fluu skrev 2013-09-26 17:42:11 följande:
    Visste inte att det fanns en Ice age julfilm. Gissa vad jag ska göra ikväll ;p

Finns det??? Vad heter den?
  • jag är den jag är
    popcornplaya skrev 2013-09-30 08:01:00 följande:
    Åh vad jag längtar tills Liseberg öppnar inför jul! Älskar att gå runt där, sån mysig julstämning.

Ja, Liseberg är jättemysigt. Vi har varit där två gånger.

Men vi föredrar Huseby julmarknad. Dit har vi åkt de senaste 3 åren, och dit bär det av i år igen .
    Härligt! Jag längtar så jag blir tokig!   
  • jag är den jag är
    fluu skrev 2013-09-30 09:48:30 följande:
    Åh, jag älskar Huseby. Var där varje år under uppväxten och försöker åka i alla fall vartannat år nu som vuxen. Har hyfsat nära med så i år blir det nog att dumpa av dottern hos svärföräldrarna och gå själva. Inget barnvagnsvänligt ställe och i år orkar jag inte kånka omkring henne i sele ;)

Nej, barnvagn är inte lätt att ha med där. Tyvärr är det ju heller inte särskilt handikappsvänligt....

Men mina barn är stora nu (10 och 12 år), och ingen av oss behöver rullstol, så Huseby julmarknad är något som hela familjen längtar till. 
  • jag är den jag är
    happycookie skrev 2013-09-30 10:57:50 följande:
    Är det någon som vet någon bra julmarknad runt Stockholm/Uppsala? :)

Min syster bor i Gustavsberg utanför sthlm. Hon säger att julmarknaden på Taxinge slott (tror att det stavas så) är väldigt fin och mysig.
  • jag är den jag är
    Jonathansmamma skrev 2013-11-13 11:07:30 följande:
    Jul är bara stress och hets!

Tråkigt att du känner så .  Men då kanske inte den här tråden är så lämplig för dig. 

Här samlas vi som älskar julen. Vi som är "julfreaks".  

Det finns säkert någon annan tråd för de som känner som du. Annars kan du ju alltid skapa en.

Hoppas att du ändå får en riktigt härlig jul!   
  • jag är den jag är

Någon som kan ge tips på filmer som ger så där riktigt härlig, varm och mysig julstämning?  Ni vet; en film där man kan kura ihop sig i soffan under en filt med en rykande kopp te i handen och en chokladask bredvid sig...
    En film som man mår riktigt bra av. 

• jag är den jag är
    GossipGirl skrev 2013-11-27 14:24:43 följande:
    Det gör jag till alla våra julfilmer. Kurar upp mig i soffan.

Om det mys du vill ha så Love actually eller The Holiday. Bästa bästa. Och Ensam hemma 1 och 2 såklart!
    Men om det är renodlad skratt-jul-film, vilket jag tycker är väldigt mysigt också, så Ett päron till farsa firar jul och En lysande jul. De är festliga tycker jag.

Tack för tipset. En lysande jul har jag aldrig sett så den måste jag kolla upp.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!