Inlägg från: Malinn81 |Visa alla inlägg
  • Malinn81

Går det st lägga upp bilder här med en iphone 5s? Hann inte med datan innan batteriet slocknade hinner inte ladda nu. Mysiga pyntade foto i två rum, uppe struntar jag i och tv rummet kommer innan söndag. E två fönster där, jobbigt att stryka breda gardiner, men måste ju strykas man får i lön för mödan sen, blir ju så mysigt 😀

• Malinn81

det är fint med hissgardiner :O) fast vihar så gamla stora fönster.. nog sekelskiftet..

ska föröka lägga upp fotona från de två rummen som e klara

skumt att bilderna läggs upp på sidan när de är rättvända på datan..

oj den vissna blomman kom med.. e kastad nu hehe
  • Malinn81

Nån mer här  från skåne? Här i södra mitten av skåne är det lite vit pudrat här o var pågården så nån snö har vi inte direkt.. blåser som fasen tyvärr.. stannade hemma från mitt arbetslösa vuxen dagis iag, tror inte det är någon höjdare för tre åriga sonen att va ute i det här vädret.

Bakade pepparkakor igår, tog ju hela eftermiddagen, blir ju så trött när hälften är bakat,  har absolut inget tålamod. Orkar jag idag ska jag griljera julskinkan och sätta ihopa pepparkakshuset och traktorn med vagn från mallen jag köpte på coop.Måste ju passa på när jag är ledig, känns som att dagarna går utan att jag hinner med allt.

Fick pengar från sonens farfar och hans mormor så jag har handlat julklappar från dom till lillkillen. Så skööönt när alla julklappar redan är inslagna och bara väntar på julafton.

Har ett litet dilemma här.. Jag köpte en tramptraktor (3000kr) åt sonen och han får paketkalender, bara ett paket varje advent, typ 20-40kr/paket. . Har köpt bamses (lilla) paketkalender med till han 199kr och han har en chokladkalender.. så Känns ju som att jag har lagt alldeles för mycket på julklappar och presenter runt jul till han redan. `Men han får ju bara en liten dvd film av oss föräldrar på julafton hos något av våra två firande. Känns ju snålt men tramptraktor med lastare och vagn går omöjligtvis att få in i kofferten på v70:n men sen tillkommer ju två stora paket från farfar och två stora från mormor med gubbe o likadant med farmor med man.. Sen lär ju bonussonen med få endel så vi får omöjligtvis plats med  tramp-traktorn på 1m x0,6m +vagn 0,7x0,5 så tänkte säga att tomten ringde att de är 2 stora paket som han lämnat här hemma för att han inte orkade bära

Men det känns hemskt taskigt att sonen bara får en sketen dvd när tomten kommer av oss alltså. när de andra barnen får många från föräldrarna.

Bonussonen brukar ju åka med oss hem, annars hade man kunnat fälla halva baksätet så hade vi fått mer plats.. men det går ju inte nu.

• Malinn81
    Bellsen skrev 2013-12-06 11:27:00 följande:
    Jag plussade igår så om allting går bra kommer jag att ha den bästa julen jag kan tänka mig!
     åh grattis :O)
  • Malinn81
    Angiehults skrev 2013-12-07 00:01:29 följande:
    Bor vid södra västkusten, här blåser det som bara den! Har både regnat, haglat och snöat. 
    vad gör man då? Saffransbiscotti såklart!

Jag har redan gått all in den här julen (som alltid).

Frysen är full av lussekatter, anisbröd, julköttbullar och blodkorv (norrländsk trandition). 
    Tryfflar, vinterbark, saffransbiscotti och pepparkakor är klara (och uppätna i fallen som involverar choklad...).
    Har pyntat, fixat krans till dörren och hälften av paketen är klara. 
    Vill ni se eller ha recept finns de här. angiehults.blogspot.com

Jag älskar julen!
    låter mysigt det! orkar tyvärr inte baka, blir så mycket  julmat och godis hos andra ändå, så vi blir nog rundare ändå hehe.. biscottin har jag funderat på lite innan så de kanske jag får ta mig ork till :O)
    bonussonen fyller ju år i december så funderar lite på om philadelphia osten jag köpt och gömt längst bak i kylen så inte sambon hinner äta upp, galen i sånt hehe.. om jag kanske ska ta och göra en pepparkakscheesecake till hans kalas eller om jag tar den till pepparkaksmuffins istället.. det var ju cupcakes den köptes till egentligen..
  • Malinn81
    Angiehults skrev 2013-12-07 00:01:29 följande:
    Bor vid södra västkusten, här blåser det som bara den! Har både regnat, haglat och snöat. 
    vad gör man då? Saffransbiscotti såklart!

Jag har redan gått all in den här julen (som alltid).

Frysen är full av lussekatter, anisbröd, julköttbullar och blodkorv (norrländsk trandition). 
    Tryfflar, vinterbark, saffransbiscotti och pepparkakor är klara (och uppätna i fallen som involverar choklad...).
    Har pyntat, fixat krans till dörren och hälften av paketen är klara. 
    Vill ni se eller ha recept finns de här. angiehults.blogspot.com

Jag älskar julen!
    skickade iväg svaret innan jag var klar.. mysigt med massa julmat i frysen :O) ska se om det går att ta ett kort med webcamen på snön här, så lite så de knappt är lönt..
    aja det syntes inte genom de smutsiga fönstrena. blev helt skitiga av regn  och blåst häromdagen när sven härjade..
  • Malinn81

äntligen.. snöar de här, fik ingen bra bild tyvärr.. men lite har vi fått :O)

Inte den finaste

bakgrunden direkt hehe.. gödselbrunnen.. tycker de är nåt fult vart jag än väder o vrider mig för ett nytt kort så detta får duga

• Malinn81

i helgen tänkte jag sätta ihop pepparkakshuset och sy upp klänningen jag tänkte ha på julafton så det är klart, julskinkan är griljerad här så checkar av listan sakta men säkert här.. ..

hade ju velat köra på julmarknad i ett mindre samhälle en bit härifrån ieftermmiddag.. men sambon som jag vill ha med mig o sonen dit, körde precis iväg med traktorn och snöbladet.. så det lär inte hända att han hinner hem.. en runda tog nog några timmar att köra har jag för mig.. så det sket sig!

måste köra o tanka bilen med innan vi 2 kör dit.. annars blir vi väl ståendes så fort vi kört nån km hemifrån..
    o lillkillen har tur att det är paket-dags i paketkalendern imorgonbitti.. har frågat lite försiktigt ettpar gånger om han fått öppna men morgondagen är snart här..

• Malinn81
    Ann Lee skrev 2013-12-07 14:14:56 följande:
    Jag fryser in både småkakor (dock ej pepparkakor), mjuka kakor/muffins och bullar. Ska det vara glasyr eller frosting på så brukar jag fixa det när jag tinar upp.

Själv funderar jag på att göra biskvier till jul. Det är en årlig tradition, som jag dock inte orkade med förra julen, är ju ganska omständigt. Kanske i år.
    mormor brukar frysa in pepparkakor.. åtminstone de som inte e glaserade
  • Malinn81

står 90% risk för regn här idag, kan ju bara hoppas att de faller som snö.. för de ligger ju inte mycet på marken här det täcker inte ens gräset på gräsmattan.. kasst ju.. får se om det blir nån pulkaåkning idag.. snowracern vi köpte i fjor ska ju invigas iår..

hade tänkt fixa pepparkakshuset idag, fast jag saknar helt ork till att göra nåt :O(
    vi var på julmarknaden  ute på landsbyggden här brevid.. så halt och det snöade rejält när jag körde så det tog tid att köra dit, när vi väl kom dit va det ett partytält med ca tio bord där det stod lite hemmajorda skålar halsband osv.. tittade på allt sen köpte vi en varsin korv o körde den jobbiga vägen tillbaka.. dock utan mer fallande snö..

sonen blev jättebesviken, sa flera gånger när vi gick därinne att var e tomten.. o att jag vill inte va här mer.. trist när man förvntar sig en massa.. hoppas han blir glad av pulkaåkningen åtinstone, i saknad av pulkabacke..

• Malinn81
    MamaPapa skrev 2013-12-16 22:20:41 följande:
    Julgranen

Matrummet

Trappan

Trappa igen

jättefint! så mysigt
  • Malinn81
    FrökenN skrev 2013-12-17 13:04:41 följande:
    GRATTIS Angdev!! 
    Vi fick också en tidigt julklapp här! Glad Ett efterlängtat plus efter 2,5 års försök. Nu hoppas vi bara att pyret vill stanna Hjärta
    grattis
  • Malinn81
    Mariohn skrev 2013-12-18 11:06:55 följande:
    Men fler gravida? Gud vad roligt. Och vilken fantastisk sak att få berätta på julafton <3

Jag måste få berätta en sak annars spricker jag. När jag startade denna tråden var min son ett halvår gammal och vi satt fast i en liten tvåa och visste inte hur vi någonsin skulle komma därifrån. Kort efter det hyrde vi ett radhus i ett megafint område. Föga anade vi att det var här vi skulle träffa våra nya bästa vänner som skulle bli gudföräldrar åt vårt andra barn. Två familjer med underbara föräldrar till barn i vårt barns ålder och sedan deras nya bebisar. Vi äter tillsammans, har grillkvällar mitt i höstmörkret och våra barn går in och ut hos varandra som om allas hus vore hemma.

Det har varit underbart. Men nu har det blivit mer underbart. Vi har fått ytterligare en fantastisk liten gosse som är 9 månader nu. Och vi har precis köpt drömhuset rakt över vägen. Helt nybyggt och med panoramafönster överallt. På ovanvåningen finns ett stort fönster som erbjuder fri sikt 4 min och vi ser öresundsbron i solnedgång och soluppgång. Vi trodde aldrig att vi skulle ha råd med ett sådant hus men efter flitigt sparande högg vi det huset så fort det kom ut och vi vann budgivningen genom att drämma till direkt och visa de andra att det inte var lönt. Jag är så jävla lycklig och längtar faktiskt mer till nästa jul än denna. En jul med äkta gran, i vårt eget hus. Drömhuset som vi fantiserat om och sparat till i 7 år. Det går inte att beskriva
    åh vad spännande med nya huset :O)
  • Malinn81
    fluu skrev 2013-12-28 18:16:37 följande:
    Förut avskydde jag nyår. Det var alltid press att gå på den och den festen och jag som inte vill ha med fulla människor att göra hade inte direkt så mycket att välja bland.
    Nu som småbarnsförälder är det okej att ta ner förväntningarna lite. Så jag och sambon kommer fira vårt tredje nyår som vanligt i raggsockar och pyjamas i soffan kollandes på en skitfilm och så äter vi fancy trerätters middag, skålar vid tolvslaget och sen rasar sambon i säng. Love it!
    låter mysigt det :O) vi körde in till pizzerian i byn, åt gott o de andra drak måttligt innan raketerna sen åt vi lite nattamat snackade o körde hem.. rena skridskobanan på vägen trots att det stod 1-2 plusgrader i bilen..
  • Malinn81
    Ann Lee skrev 2013-12-28 20:28:08 följande:
    Vi åker till mannens släkt över nyår och du blir det ett varv till med julklappsutdelning. 
    I övrigt så blir det väl god mat som vi lagar tillsammans (vad, är ännu inte bestämt) och min äldsta son (5 år) ser framemot att klä upp sig. Han pratar redan om sina glansiga silverbyxor och glitterjackan. Så jag antar att vi drar på nyårsstassen!  
    låter härligt :O)
  • Malinn81
    Johan70 skrev 2014-01-02 06:24:48 följande:
    Julen är ju formellt sett inte slut förrän tjugondag Knut. Planerar någon att ha julgransplundring då, eller sker den tidigare?
    nej vi har bara kulor o glitter i granen så den kläs bara av o kastas ut.. när jag var liten för snart 30år sen så hade vi lite smällkarameller i granen o så, det kanske man ska börja med igen för sonens skull åtminstone, han e snart 3.5år..
  • Malinn81

äntligen -3,5 på utetermometern.. så nu får snön gärna komma ett slag.. vinterverallen  behöver ju användas i år hehe.. inte för att grabben inte har kläder inte så jag menade.. men köpte både overall till snön och pulkaåkning och skiddress annars och fodrad galon till plusgrader som de här varit hela vintern tyärr.. känns j lite som man har blivit blåst, men kommer snön nu så får man vl va glad.. 

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!