Inlägg från: Sous |Visa alla inlägg
  • Sous

Jag längtar till jul!!!

MissFrost, ja, det blir ju svårare när de blir äldre. Hårsnoddar, nagellack, badkulor och sånt då? Eller har hon något intresse hon vill ha smågrejer till?

Själv tänkte jag försöka mig på något jag kanske till och med läste i den här tråden en gång; att sätta ihop en egen bokkalender med bilderböcker/pixiböcker med jultema, en för varje dag. Som tur är hade jag en hög liggande sedan jag själv var barn som sonen aldrig sett, och har alltså bara nio böcker kvar att skaffa. Undrar om jag ska dryga ut dem med någon/några julfilmer? Kanske filmer till fredagarna eller lördagarna?

• Sous

Ja, jag tyckte det lät fantastiskt roligt när jag läste om det (som sagt inte min egen idé). Behöver ju inte bli dyrt heller om man hittar lite böcker begagnat. Dessutom tänkte jag att man kan skriva datumet i själva boken och kanske läsa samma bok samma datum året efter också, som en rolig jultradition. Då räcker ju kalendern liksom längre än ett år också. Jag älskar verkligen adventskalendrar, drömde om paketkalender när jag var barn men mina föräldrar var inte så pyssliga av sig (de har andra goda sidor). Dessutom var det inte så vanligt bland mina kompisar med paketkalender. Minns att en kompis hade det ett år, och jag var sååå avundsjuk.

• Sous

Nu är den egengjorda adventskalendern till sonen med julbilderböcker och julfilmer klar. Hittade de flesta böckerna begagnat och filmerna på olika erbjudanden på typ stormarknader så inte blev den dyr heller. Om någon är intresserad kan jag lista vad det blev till slut. :) Maken får en Te-adventskalender, jag smygkikade i den och den verkar riktigt bra, faktiskt. Jag tycker att det är så himla kul att det kommit massa bra kalendrar till vuxna, roligt att göra själv också, men ändå!

• Sous
    pensé skrev 2014-11-19 12:12:59 följande:
    Ja, jag vill gärna veta vad det blev :)
    Då kommer det här:

Adventskalendern- pixibok

Ingrid och Ivar firar jul - bilderbok

Ojsan, Tekla och Tomten- pixibok

Lilla Annas Julklapp- bilderbok

Emilias jul- pixibok

Trolltyg i Tomteskogen- film

Titta Madicken, det snöar- bilderbok

Ulf och Kajsa gör julgranspynt- pixibok

Julens Abc- pixibok

Pelle Svanslös och Julklappstjuvarna- bilderbok

Bo firar jul- pixibok

Visst Kan Lotta nästan allting- bilderbok

Astrid Lindgrens jul- film

Stora tomteboken- bilderbok

Kajsa kavat hjälper mormor- bilderbok

Ulf och Kajsa firar jul- pixibok

Ville och Vilda tokig i julen- pixibok

Jul i Bullerbyn- bilderbok

Petter och Lottas jul- bilderbok

God jul Teletubbies- film

Tomtemaskinen- bilderbok

Mamma mu och kråkans jul- bilderbok

Babar och jultomten- bilderbok

Svenska julvisor- stor bok som spelar melodierna

Jag hade lite svårt att hitta saker på sonens nivå, han har inte fyllt tre än och är måttligt intresserad av långfilm. Men han blir ju äldre så jag tänkte att man uppdaterar lite vartefter. :)
  • Sous
    pensé skrev 2014-11-23 13:58:46 följande:

Och tack för listan Sous!
    Att du lyckats hitta så mkt bra och juliga böcker/filmer! :)
    Har funderat på Pixi-böcker till min lilla. Hon fick 2 st juliga förra året men fler hittar jag inte :(

Det mesta hade jag sen jag och maken var små men de är ju nya för sonen ;) Det fanns för övrigt ett temapaket med pixiböcker tio stycken tror jag med tema jul att köpa på webbokhandlar som ex adlibris, bokus förra året. De har flera sådana temapaket, typ fordon, resor etc. Kolla det!
  • Sous

Svärmor kom förbi med en adventspresent. Sonen *älskar* den. Jag tyckte de var sååå fina när jag var liten, så jag förstår honom^^

• Sous

Inventerade omslagspapper igår. Jag älskar vackra paket under granen och köper alltid band, papper och etiketter i mellandagarna när det reas ut inför nästa år. I år fick jag dessutom en hög av en vän som flyttade utomlands i höstas och nu har jag plötsligt 23 rullar. Olika. Hoppsan.

Men det kanske går åt... Brukar skänka julklappar till Clarion hotels samarbete med skyddade kvinnoboenden och där blir det nog en hel del klappar att slå in.

• Sous
    fluu skrev 2014-12-02 09:43:58 följande:

Jag har för första gången i mitt liv bojkottat julkalendern. Kollar Tomtemaskinen istället.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Ja, årets känns mer som ett sommarlovsprogram, tycker jag?
  • Sous
    nozpa skrev 2014-12-14 19:04:32 följande:

Jaha, jag är ju då inte klar med mina julklappar ännu. Är nästan klar. Men har några till barnen kvar. Både mina och även kusiner till barnen.

Tjej snart 2 år.
    Tjejer 3½ år.
    Kille 6 år (något litet bara)

Behöver även tips till okänd tomte. Eller ja, en herre i 50 års åldern. Men det är grannen så vi känner inte honom så väl för att veta vad han gillar. Jo, han gillar skog och bilar.

Plus plus mini om de inte har det. Här leker alla med det, funkar lika bra till 2 som 6-åringen. De har det på förskolan också.

Ätbart till tomten.
  • Sous
    MissFrost skrev 2015-09-28 09:19:11 följande:

Det är TOLV fredagar kvar till jul!! Skrattande

Tack! Det var det mest hoppingivande jag hört på hela dagen!
  • Sous

Har börjat kika på innehåll till årets julpaket med Hoppets stjärna. Brukar vara startskottet på julstämningen och förberedelserna för min del :)

Förra året blev det inget, då bidrog jag med julklappar till ett skyddat kvinnoboende och packade skokartonger till hemlösa med Skokartongsappellen istället.

• Sous
    Florimell skrev 2015-10-09 11:25:50 följande:

Nu har julhandlingen börjat på allvar! Hur gör ni som har flera barn med summor till julklappar? Insåg att sexåringen kommer att få fler och dyrare presenter än tvååringen :-O
    Han kommer ju inte att förstå det, och han kommer ju inte att uppskatta sina presenter eftersom han inte direkt bryr sig, men jag vet ju :-P
    Beställt storstädning den 21 december, så det får bli en utflykt till Ullared då!

Jag tycker inte det behöver vara någon millimeterrättvisa, särskilt inte när tvååringen ändå är nöjd. Onödigt att slänga ut pengar på fler presenter "bara för att". Är barnen äldre så får man ju se till att ingen av dem känner sig förfördelad. Om tvååringen *älskar* att öppna paket (vissa gör det) och det därmed kan bli konflikt för att hans tar slut innan sexåringens kan du ju slå in lite mer praktiska saker som han ändå behöver? Ex strumpor och sånt.
  • Sous
    vallakra skrev 2015-11-21 12:35:35 följande:

Vaknade i morse till 8 minusgrader helt en frostklädd trädgård.

Står nu i köket och bakar bröd och kakor att frysa in till jul. Inte lussebullar eller pepparkakor, det kommer senare, viktigt att följa traditionen. Eldar i vedspisen och lyssnar på julmusik. Kan det bli bättre?Tomte

Här har det också varit frost och sol hela dagen! Kände också julkänslan komma smygande och bakar mjuka pepparkaksrutor med lingonfrosting. Härligt!
  • Sous

Jag gillade julkalendern. Den har faktiskt sett ut på massor med olika sätt genom åren. 1987 var det stillbilder med berättarröst om Jesus liv, inklusive scenerna när Herodes låter döda alla nyfödda gossebarn i Judea. Det var knappast bättre^^

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!