Inlägg från: Vestra |Visa alla inlägg
  • Vestra

Jag längtar till jul!!!

Hej på er julfantaster. Har kikat in i tråden ett par ggr. Men i år har min jullängtan inte varit som tidigare. Jag har dock försökt så in i bomben. Handlade julpynt redan på semestern liksom. Ja, alltså sommarsemestern. 

Nåväl. Igår slog den till. Längtan efter jul! Så mitt i ungarnas ihärdiga skrålande till frostmusik så bytte jag till julmusik. Och kände att NU är jag redo. 
    Passande nog så blev jag och maken serverade blossas årsglögg igårkväll också. Den var iofs inte så imponerande, men spädde på min jullängtan.

Tog även tag i att beställa hem lite smått och gott från ebay som jag hoppas kommer innan jul. 

Och trots att det känns som en blandning av höst och vår ute så ser jag fram emot julen. Och det börjar bli hög tid att planera in julklappsköp. Och där inkluderas 3st paketkalendrar som ska fixas ihop. Alltså 72 paket. 

Jag tror att mitt dygn behöver några timmar till för att jag ska hinna med. Ååh, julstress. Love it!

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Vestra

Ska baka julgodis idag. :) Eller ja, när barnen kommer hem tänkte jag 2 sorter som vi kan prova inför advent o se om vi vill ha med när det är dags "på riktigt". 
    Lite svårt att bestämma vilka sorter det blir bara. 

• Vestra
    Florimell skrev 2015-11-13 15:30:53 följande:
    Oh, dela gärna med dig av erfarenheter! Vilka sorter kör folk annars? Mozartkulor, knäck i olika smaker, fudge, kola blir det här, och sedan någon "årets nya".
    Gjorde en mintfudge, ingen höjdare alls.. Ganska så tråkig. Sedan blev det en som jag inte kommer ihåg namnet på. Men det var med mjölkchoklad, jordnötssmör och jordnötter. Den var okej. Men hamnar inte på gottebordet på julafton. 
  • Vestra

Min mamma ringde igår. Jag har ju en paketkalender med 72 paket som ska införskaffas typ när som helst eller så. Hur som, igår ringde min mamma och kollade om jag hade handlat till barnens paketkalender ännu. Vilket jag då inte har. Inte en endaste liten grej faktiskt. "Åh va bra" säger hon. Jaha? "Ja, jag var på shoppingtur i köpenhamn igår och hittade en massa bra saker som jag tänkte till paketkalendrar, men visste inte om du köpt. Men jag köpte ändå". Åh, tack underbara mamma liksom. :) "Får jag slå in dom också?" Eh, ja det får du mer än gärna. :)
    Så hon har handlat lite mer än hälften iaf. Så får det inslaget o levererat i helgen. Känns oerhört skönt. 
    Och till saken hör att min mamma är ingen sådan där bullmormor alls. Men denna gången prickade hon helt rätt.

Både jag och maken har upp till öronen med jobb just nu. Och så barn som är sjuka i omgångar vilket ger väldigt lite tid över. Så detta kom helt rätt. På torsdag (om ingen då är sjuk) ska jag ge mig ut på jakt efter de sista paketen till kalendern samt lucialinnen, tomtekläder o allt sådant. 
    Även kolla av alla ljusstakar och stjärnor och komplettera med nytt då vi byggt om huset och fått till lite nya fönster osv. Så det behövs ju också fås till. Är ju snart första advent liksom. Varför har ingen sagt det till mig? :-P

• Vestra

Tar även gärna emot tips på ljusstakar och stjärnor som är ganska stilrena men ändå mysiga. Så har ni några bra idéer om den saken så länka gärna eller lägg in en bild. :)

• Vestra
    Vanja skrev 2015-11-16 11:34:26 följande:
    Nyfiken, vad har man för slags grejer i en paketkalender? Tänker att det ju måste vara väldigt smått? Och blir det inte väldigt dyrt?
    Brukar räkna med 500/kalender ungefär. Lördagar brukar vara godis. Sedan är det olika i olika åldrar såklart. Pysselgrejer är perfekt, det gillar mina barn. Hårgrejer, nagellack, en peng. klistermärken kan man ju lägga i. 
    När min första var 6 månader så fick hon nappar, strumpor osv. Sedan har det varit legobitar o allt möjligt. 
    Mellan 10-30:- paket ungefär. Det går inte att ha för stora paket, men allt beror på vilken kalender man har. Jag har 3st broderade varianter med ringar som man knyter fast snörena till paketen i. Så det är inte små fickor att stoppa ner i.
  • Vestra
    Aniiee skrev 2015-11-17 18:49:22 följande:

Annas pepparkakor Limited Edition Vinteräpple. Kan det vara något?

Visste inte att de hade sånt... =/

Ameh va? Har jag missat helt. Ena dottern o jag köpte Annas pepparkakor idag, irriterade mig över att dom inte hade plåtlådan utan bara kartong. Såg inga sådana.
    Men ska absolut införskaffas. Annas är de bästa. :)
  • Vestra

Någon som har koll på när årets julvärd/julvärdinna tillkännages? Försökte googla fram idag när man får reda på det "i slutet på november". Förra året tillkännagavs det den 20:e. Så kanske på fredag om man har tur. :)

Vilka kandidater har ni?

• Vestra
    flislis skrev 2015-11-17 14:07:21 följande:

I år blir min jul väldigt speciell! Får mitt första barn om ca en vecka! Vill helst sitta i min mammas soffa hela helgen o kolla på kalle med min lilla plutt, men vi måste väl hälsa på svärföräldrar också... :)

Men så mysigt. :) 
  • Vestra
    Solstråle00001 skrev 2015-11-17 20:55:09 följande:

Hur får ni tid att göra allt juligt? Älskar jul men jobbar heltid och har två barn med aktiviteter, hus m.m. Känner mig stressad! Tänk om man hade några veckors semester för pyssel, julmarknader, mm. Hur hittar ni tiden?

Jag har inte heller den tiden i år. Så ska det hinnas med så blir det under stress. Siktar på 1 julmarknad, och det är liseberg. Blir helgen innan julafton OM det blir av.

Men baka och pyssla gör vi väldigt ofta jag och mina döttrar så det blir bara att ställa in sig på jultema ist. 
    Pappa och son får stå för matlagningen. :) Nåja, pappan i alla fall.

Men julshoppandet vettitusan när man ska få in. DET finns ingen tid. Behöver mer tid. Eller en 3:e förälder här hemma som kan skjutsa till aktiviteter, jobba några av mina timmar osv. :) Gärna ett par Rutor som städar och fixar också. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!