Inlägg från: solskenskaka |Visa alla inlägg
  • solskenskaka

Jag längtar till jul!!!

Åh vad härligt med fler jullängtare!! Jag längtar verkligen till jul nu! Och vilka bra tips ni alla har för att stilla längtan iaf lite grann :) har fortfarande semester men så fort jag börjar jobba igen ska jag ta promenader på lunchen och handla till familjens gemensamma klappkalender!

• solskenskaka
    fluu skrev 2017-10-17 13:57:39 följande:

Har också gjort färdigt julmatsplaneringen(även om det ofta tillkommer något senare). Vi ska fira hos oss och ha liten jul. Bara jag, dottern, maken, min mamma och min vän och hans man. Jag och mamma hjälps åt med maten och så lämnar vi drt sim ska köpas till min vän, det blir säkrast så eftersom vi talar om killen som inte lärt sig att lyckas med pulversoppa efter 23 år...

Vi kör våra klassiker plus en ny rätt i år:

Brysselkål

Två sorters sill

Veg jansson

Kokt potatis

Hovmästarsås

Gravad lax

Inkokt lax

Kavring

Julköttbullar

Äggröra med pepparrot

Grönkålssallad

Julmust(apotekarens såklart!)

Prinskorv

Veg revbensspjäll

Kikärtor i senapssås

Griljerad kålrot

Julskinka

Rödbetssallad

Juliga bönor

Tack för inspirationen! Vart hittar man vegetariska revbensspjäll? Hade gärna sett recept på äggröra med pepparrot och juliga bönor när du har tid och lust :)
  • solskenskaka
    BossHoss skrev 2017-10-17 14:27:02 följande:

Vad för sorts sillar har ni på erat julbord?Har aldrig förstått mig på varför det kalals veganskarevben, lax, kyckling mm

det är väl precis det som det INTE skall vara, djurinspirerat alltså

Där är vi olika, jag har varit vegetarian länge men kan sakna särskilt konsistens från vissa kötträtter. Dock vill jag inte äta riktigt kött utan nöjer mig med bra substitut emellanåt :)
  • solskenskaka

Är det heeelt knäppt att sätta upp de röda gardinerna till Halloween? Bara röda, inga tomtar eller så... Tänkte putsa fönster och pynta lite höstmysigt och känner att gardinerna kan ge mig lite egen julkänsla sådär i smyg... Och så är det bara att börja byta ut pynt och lampor sedan till advent!

• solskenskaka
    molly50 skrev 2017-10-17 15:13:40 följande:

Det tycker jag inte. Om gardinerna är röda och utan julmotiv på så kör på. 

Tack jag tror jag gör det. Längtar så mycket nu när jag läst i tråden om julbord och julmust att jag bara inte kan låta bli. Kommer säkert bli julstjärnor i mitten av november som det känns nu...
  • solskenskaka
    fluu skrev 2017-10-17 16:32:05 följande:

Är man som jag och gillar mat som smakar lite mer så öka gärna mängden pepparrot och svartpeppar i äggröran.

Ser riktigt smarrigt ut, tusen tack! Kommer provlagas här hemma för att eventuellt kvala in på åretsjulbord! Älskar pepparrot!
  • solskenskaka
    molly50 skrev 2017-10-17 16:39:47 följande:

Ja,det finns ju risk för att jag inte heller kommer kunna vänta tills första advent. 

Jag älskar ju att pynta. 

Härligt att höra att fler är jultokiga :) jag kunde inte låta bli att göra årets första Janssons nyss. Får nog bli en julfilm ikväll också.
  • solskenskaka

Idag har jag varit ensam hemma, lyssnat på lite nostalgisk julmusik och bäddat ner alla mina tomtar i sin kartong. Bytt bort julgardinerna. Julen har varit helt underbar, jag ser fram emot nästa. Tur att denna tråden går att läsa i om man skulle längta tillbaka redan snart....

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!