Inlägg från: K Kalle |Visa alla inlägg
  • K Kalle

Jag längtar till jul!!!

Nån som kan tipsa om någon trevlig adventskalender, typ med choklad eller annat i (för vuxna)? Alternativt en kalender där man kan lägga in saker själv. IKEA hade en söt och dekorativ julgran för nåt år sedan men lådor där man kunde lägga små presenter eller chokladpraliner

• K Kalle
    LFF skrev 2018-10-31 16:36:59 följande:

Vilken julmust är er favorit och vilken är den värsta ni smakat?

Favoriten: Apotekarnes (ej light). Moramusten var också väldigt god (eller så var det för att jag fick dricka must mitt i sommaren ). Gillar även Spendrups Ekfatslagrade.

Värsta: Årsmusten, första årgången för ett par år sedan. Var så sliskig och som en dålig kopia på coca-cola typ. Konstig bismak. Har inte smakat någon sen dess. Zeunerts var rätt äcklig också.

Har en flaska must från Wapnö hemma i kylskåpet som jag försöker hålla till första advent! Vet inte om det kommer att lyckas! Aldrig smakat deras.

Jag föredrar Zeunerts lite mer vuxna smak annars går Apotekanes bra också (inte light då alltså).
  • K Kalle
    Aniiee skrev 2018-10-22 16:53:44 följande:
    Åre chokladfabriks kalender är alltid fin.

Älskar ju yankee candle, så.,.... always.

Jag tror att jag ska köpa en från Bodyshop i år också......
    Tack! Visste inte att Åre-choklad hade en kalender!
  • K Kalle
    Just raw skrev 2018-11-08 11:57:10 följande:
    Som den sockerråtta jag är måste jag hålla med BossHoss om att alla kakor är goda kakor. 
    Men den som står ut för mig som godast blir ändå den här,
    Känns, smakar och ser lyxigt dekadent ut och så är den smärtsamt god. 

recept.se/recept/julia-childs-reine-de-saba
    Jag gillar inte bittermandel, men det kanske man kan skippa?
  • K Kalle

Rackarns! Jag älskar klenäter, men de går inte att få tag på i Norrland där jag bor nu (konditorierna här vet inte ens vad det är). Grrr!

• K Kalle
    LFF skrev 2018-11-12 12:45:42 följande:
    Här är vi två som avskyr att åka till IKEA så vi har analyserat det där Numera (sen 5 år tillbaks i tiden när killarna kom) så får pappan åka själv dit och då är det att hänga på låset som gäller. Då sitter de flesta fortfarande upptagna med att äta frukost. 

Att åka dit vid lunchtid på vardagar är också ok eftersom de flesta som är där står i lunchkön .-D

En fd jobbarkompis till sambon upptäckte att den bästa tiden, alla kategorier, att åka till IKEA var när det var något mästerskap i fotboll och Sverige hade match. Då var det folktomt! Tyvärr har vi ju inget sådant i närtid. 

Om det är saker du ska ha som finns på ta-själv-lagret, skriv upp hyllplats etc innan så sparar du tid även där i "helvetets varuhus".

*minns tillbaks till en tid då jag älskade både IKEA och mellandagsrea när man var ung och inte så klok*
    Åkte till IKEA i går, kl 19. De stänger 20. Knappt en människa där mer än jag och maken. Sweat!

Jag köpte den där granen de hade som julkalender för något år sedan och hade hoppats att de hade en lika bra i år, men det hade de inte. Gillade att det fanns lådor som man enkelt kan lägga nåt i.
  • K Kalle
    molly50 skrev 2018-11-12 16:04:30 följande:
    Åh,vad mysigt!  Fanns den på vanliga affären? 
    Jajjamensan! Jag har inte sett den innan. Måste vara ny för i år.
  • K Kalle

Jag käkade lussebulle och risgrynsgröt i går. Gröt på tub, men funkar ändå. Jag hade tänkt hålla mig till advent, men det gick inte.

• K Kalle
    legomum skrev 2018-11-19 11:33:18 följande:

Har precis kommit från mataffären. Det blev julsmörgås till lunch idag. Julskinka, rödbetssallad, ost och grönsallad.

Det är ju så gott.

Ena barnet jublade och älskade sin smörgås den andre not so much... jag hatar det här... så typisk mina kids.

Gud va gott! För mig blir det fil idag till lunch. Hade hellre ätit risgrynsgröt och skinksmörgås!
  • K Kalle
    BossHoss skrev 2018-11-27 08:12:10 följande:
    Den hade allt en bra julfilm skall ha, förutom den där feta löjliga tomten
    både jag och frugan älskade den
    Ska inte tomten vara lite fet...
  • K Kalle
    BossHoss skrev 2018-11-27 09:03:06 följande:
    ok.. ok.. OK... OK!?

Den är ju fan briljant 

I alla fall om man skall jämföra med andra liknande filmer, länge sedan de tänkte lite nytt på detta sätt tycker jag om en julfilm.
    På tal om filmer  såg nya Grinchen förra veckan, njahh, inget speciellt alls tyvärr, samma historia samma sak samma samma, den i trådstarten är fortfarande oslagen i den kategorin. 
    Om du ska jämföra med en annan film, vilken skulle det vara då?
  • K Kalle

Egentligen ska man ju inte ta in granen förrän någon dag innan julafton, men det är ju så fint!

• K Kalle

Vi måste av olika skäl ha plastgran. Den vi har har hängt med ett tag och borde bytas ut. Någon som kan tipsa om en verkligt snygg och naturtrogen plastgran?

• K Kalle
    UndrandeSökare skrev 2018-12-03 08:13:16 följande:
    Vilka julkalendrar som varit bäst är ju en sak, vilka som är mest internationellt gångbara är svårare fråga.  Inga av de svenska julkalendrarna finns väl med engelsk textning eller engelskt tal?

När jag var yngre tilltade jag bland annat på Julkalendern Stjärnhuset, det var Siw Ruud och Johannes Brost som medverkade i den. Det var en pedagogisk julkalender för man fick lära sig om stjärnbilderna på himlen och historien bakom deras namn.

Trolltider tror jag många minns, och Teskedsgumman (som gått som julkalender flera gånger).

Annars var ju Sunes Jul en rolig julkalender, den och några andra kalendrar finns på Öppet arkiv om du vill kolla på något avsnitt.

Jag tror många barn gillade Mysteriet på Greveholm (finns i 2 olika årgångar).

Pelle Svanslös har ju också varit julkalender, och den kanske är internationellt gångbar, om den fanns med engelsk text/tal i och med att Pelle Svanslös finns som böcker,  och kanske finns i andra länder också?

Barna Hedenhös finns ju också som böcker, kanske de finns på andra språk, då kan den ju vara internationellt gångbar i och med att figurerna kanske redan är kända i andra länder?

Några tidigare julkalendrar kan man se här:
    www.oppetarkiv.se/etikett/genre/Julkalendrar/

Vilken Julkalender är din favorit?
    Nu har de plockat bort flera av de gamla julkalendrarna, men förra året kollade jag ett avsnitt om dagen av de gamla (alltså avsnitt 1 av den äldsta, avsnitt 2 av den näst äldsta osv.). Ganska kil.
  • K Kalle
    1. Handla julklappar för sent

Nej, jag funderar på julklappar redan i augusti

2. Hålla fast vid traditioner som inte tillför något
    Nej det kan jag inte påstå. Tvärtom har vi skippat julklappsutdelning på vanligt sätt utan övergått till julklappsspel och/eller hemlig tomte.

3. Spendera för mycket pengar
    Nej, inte ens detta faktiskt

4. Ha ett för tight schema
    Nej. Vi firar vart annat år på ett ställe och vartannat på et annat ställe.

5. Missbedöma hur lång tid det tar att koka potatisNej. När vi haft julen hos oss har vi börjat fixa maten en månad tidigare. All som kan förberedas gör vi i god tid.

6. Ha mat vi inte gillar på julbordetDet hände det året vi hade ju hos oss senast. Vi köpte en sak som ingen annan än makens föräldrar gillar, men glömde ställa fram det.

7. Sätta alldeles för höga förväntningar
    Inga höga förväntningar

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!