• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-12-10 21:10:56 följande:
    Och vad är det för fel med det nu då? Det fungerar faktiskt. Tro det eller ej.

Tycker det är lite onödigt med sådana kommentarer.
    GjutjärnspaPPan.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • elia82

Tror hon syftar på att du skrivit gutjärnsPAPPAN ist för pannan :)

• Stjärnfall

Till skillnad från de flesta andra i den här tråden inhandlade jag min första julklapp igår Tungan ute
    Hoppas jag hinner hitta resten också under den 1,5 veckan som är kvar innan vi lämnar civilisationen för julfirande ute i bushen...

• fluu

Slagit in hälften av julklapparna nu och har redan "inslagningsaxlar", får det varje år ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • molly50
    elia82 skrev 2013-12-10 21:16:50 följande:
    Tror hon syftar på att du skrivit gutjärnsPAPPAN ist för pannan :)
    Hmm,det missade jag. *S* Så kan det gå när man skriver för fort och samtidigt ser lite dåligt.

Ber om ursäkt!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    molly50 skrev 2013-12-10 21:44:12 följande:
    Hmm,det missade jag. *S* Så kan det gå när man skriver för fort och samtidigt ser lite dåligt.

Ber om ursäkt!
    Men jag bjuder på den!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Ann Lee
    Stjärnfall skrev 2013-12-10 21:35:26 följande:
    Till skillnad från de flesta andra i den här tråden inhandlade jag min första julklapp igår Tungan ute
    Hoppas jag hinner hitta resten också under den 1,5 veckan som är kvar innan vi lämnar civilisationen för julfirande ute i bushen...
    Jag är skrämmande sen med klapparna. Har ett par ynka inhandlade, har beställt foto-julkorten idag och vet faktiskt inte riktigt när klapparna ska hinnas med att inhandlas. Tänker inte stressa, det mest har en tendens att ordna sig!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Eena

Vilka fina hjärtan!

Åh, känner mig lite stressad över att december går så fort. Varje år längtar jag hela hösten efter den här perioden och sen hinner jag liksom inte riktigt med att njuta. Så mycket som händer hela tiden med julbord, fikor, event på dagis, osv så att tiden går alldeles för fort!

Här har all snön smält bort igen. Njöt förra helgen men nu ser det ut som februari/mars ute med slask. Trist!

• Koppkaka

Samma här! Slask, flera plusgrader och rena marskänslan ute. Den kan vänta med att komma till typ 1 januari!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!