• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Lena
    Cajza85 skrev 2013-12-08 17:58:41 följande:
    Hörni . Nu har jag en liten fråga till er . Jag vill göra en massa julgodis men det står på de flesta tjockbottnad kastrull och även om rörningen står det olika.... Då till mina frågor måste det vara tjockbottnat? Och vilket är bästa gällande omrörning? . Har inte gjort ngt godis så mer än cornflakes kakor och ischoklad... :-P
    tjockbottnat är bättre. Knäck och kola görs dock med fördel i micron i en hög keramikskål
  • Pigelinen

Vilken helg...
    i fredags kom en kompis och vi bakade MASSOR..
    -Lussebullar med vit choklad och mandelmassa i.
    -Polkagrisbräck
    -Rocky road (el Rock n roll som dottern sa;)
    -Frö knäckebröd
    -tre sorters glöggbollar (chokladbollar men med glögg i sitället för kaffe) en rullade i florsocker, en i kakao och en i krossade polkagrisar

Sen i går var vi på julmarknad och köpte massa god lokalproducerad mat samt en julkärve till fåglarna. Igår hade vi främat och vi åt thaimat och till efterrätt had ejag gjort en saffransostkaka som vi åt med grädde och hjortronsylt... SÅ GOTT!!!!

Idag har jag varit med barnen på ridskolan i snöovädret och eftermiddagen har gått till att röja ur matrummet då vi just kom på att vi kanske skulle tapetsera om innan jul... kommer bli jättefint men LITE sent kanske, kommer bli stöckigt allan i huset.

Det jag inte hunnit med som jag hade planerat var att göra klart julklappsinköpen, man jag hoppas på att hinna fixa det i veckan. Likaså stoppa korv och rulla köttbullar;)

• Angiehults
    Koppkaka skrev 2013-12-08 17:37:12 följande:
    Vi ska ge svärföräldrarna en korg med godsaker i till jul tänkte vi. Problemet är att de är mycket enkla människor som inte gillar finare mat som dyra praliner, fina korvar, öl/vin/likörer/whiskey osv. Vad sjutton ska man ha i korgen?!
    Gör eget knäckebröd! Det är inte så fancy, men himla gott!
    Jag gjorde tre sorter förra året och gav bort i små korgar, det var väldigt uppskattat! Vill man göra det lite roligare så kan man ta ut former med pepparkaksformer, typ änglar eller så. Jag har gjort en sats i år, du hittar recept och hur jag gjorde här om du vill testa:
    http://angiehults.blogspot.se/2013/12/julens-godaste-knackebrod-med-fankal.html
  • Angiehults
    Cajza85 skrev 2013-12-08 17:58:41 följande:
    Hörni . Nu har jag en liten fråga till er . Jag vill göra en massa julgodis men det står på de flesta tjockbottnad kastrull och även om rörningen står det olika.... Då till mina frågor måste det vara tjockbottnat? Och vilket är bästa gällande omrörning? . Har inte gjort ngt godis så mer än cornflakes kakor och ischoklad... :-P
    Har du en gjutjärnspanna så passar det perfekt!
    Vad gäller omrörning så är min erfarenhet att det inte spelar jättestor roll. Jag har både rört och låtit bli och det har blivit fullständigt ätbart alla gånger!
  • Angiehults
    Malinn81 skrev 2013-12-07 10:58:43 följande:
    låter mysigt det! orkar tyvärr inte baka, blir så mycket  julmat och godis hos andra ändå, så vi blir nog rundare ändå hehe.. biscottin har jag funderat på lite innan så de kanske jag får ta mig ork till :O)
    bonussonen fyller ju år i december så funderar lite på om philadelphia osten jag köpt och gömt längst bak i kylen så inte sambon hinner äta upp, galen i sånt hehe.. om jag kanske ska ta och göra en pepparkakscheesecake till hans kalas eller om jag tar den till pepparkaksmuffins istället.. det var ju cupcakes den köptes till egentligen..
    Ah, jag gjorde pepparkaksmuffins idag. Besvikelsen var dock stor när jag upptäckte att det inte alls stod en cream cheese i kylen fast jag var helt SÄKER på att jag hade....  Och inte kan jag skylla på min sambo heller....

Men men, nu åker de in i frysen istället och så får de topping till den 23 eller 24 december. Blir bra det med!
  • Angiehults
    4539 skrev 2013-12-07 13:19:15 följande:
    Nu är alla julklappar inhandlade, nu ska jag börja baka. Vad är perfekt julbak att frysa in?
    Lussekatter och anisbröd! Såhär tätt inpå kan man iofs bara vanliga småkakor och ha stående svalt också, de klarar sig fint!. Godislådor (fråga i närmaste kiosk så får du säkert gratis) i uterummet under en filt, det hade mormor, mamma och även jag. Hur bra som helst!
  • MamaPapa

Idag har jag gjort lussebullar o köttbullar. Till köttbullarna har jag ett super tips: Istället för steka och sedan frysa så sjuder jag dem. Sedan lägger jag på plåt och fryser o nästa dag lägger jag över dem i påsar. Sjudningen har flera fördelar: De behåller den runda formen, det blir inte massa stekos och så blir de saftigare. När de ska användas så steker man bara på så de får fin yta. När du sjuder dem ser man lätt när de är klara då de flyter upp till ytan. Bara att fiska upp med hålslev.

• Nincompoop
    MamaPapa skrev 2013-12-08 19:47:32 följande:
    Idag har jag gjort lussebullar o köttbullar. Till köttbullarna har jag ett super tips: Istället för steka och sedan frysa så sjuder jag dem. Sedan lägger jag på plåt och fryser o nästa dag lägger jag över dem i påsar. Sjudningen har flera fördelar: De behåller den runda formen, det blir inte massa stekos och så blir de saftigare. När de ska användas så steker man bara på så de får fin yta. När du sjuder dem ser man lätt när de är klara då de flyter upp till ytan. Bara att fiska upp med hålslev.
    Så brukar jag också göra. Fick det tipset efter att ha gjort köttbullar som såg ut som skeva tärningar. De blir inte så runda nu heller men lite rundare i alla fall.
  • Solstråle00001
    Angiehults skrev 2013-12-08 19:28:44 följande:
    Har du en gjutjärnspanna så passar det perfekt! Vad gäller omrörning så är min erfarenhet att det inte spelar jättestor roll. Jag har både rört och låtit bli och det har blivit fullständigt ätbart alla gånger!

Är det mindre risk att bränna dem då? Blev förresten jättesugen att prova ditt knäcke. Måste testas! Idag har vi testat pulkorna men Gud vilket slask det blev Håller på att baka lussekatter. Tyvärr blev det alldeles för sent men barnen hade inte glömt att jag lovat dem
  • Angiehults
    Solstråle00001 skrev 2013-12-08 19:55:50 följande:

Är det mindre risk att bränna dem då? Blev förresten jättesugen att prova ditt knäcke. Måste testas! Idag har vi testat pulkorna men Gud vilket slask det blev Håller på att baka lussekatter. Tyvärr blev det alldeles för sent men barnen hade inte glömt att jag lovat dem
    Om du har en bra gjutjärnspanna (med lite vikt i så att säga) så är den antagligen tämligen tjockbottnad. Jag har kokat både kola och knäck i mina egna, min mammas, min mormors och en kompis och det har aldrig ens varit i närheten av att brännas. Så min erfarenhet är att gjutjärn = säkert! 

Men jag har kokat i en "vanlig" kastrull också och det brändes inte då heller i och för sig. den gången rörde ajg dock för att vara på säkra sidan! 

Testa du bara, jag tror det går bra helt oavsett kastrull! Dessutom har du gjort mig sugen på knäck nu, blir eventuellt morgondagens projekt!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!