• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • GossipGirl

I vintras någon gång plockade jag ihop en "jul-kasse" med alkoholfri glögg, en flaska julmust och två påsar med choklad-julskum. Nödproviant att ta fram när hösten närmade sig och jullängtan började infinna sig... Idag lade jag in julmusten i kylen, vi får se hur länge det dröjer innan jag öppnar det. :)

• nozpa
    Stjärnfall skrev 2014-09-13 21:53:17 följande:

Igår kväll satt jag och gjorde upp en plan för dotterns paketkalender ??

Tyckte jag kom på rätt bra saker, men problemet är att jag inte känner till några "billiga" affärer i Sthlms-området där man kan hitta bra småprylar till vettiga priser. Någon som har nåt tips? Tänkte att jag för en gångs skull skulle börja i tid i år ????

Panduro har rea med upp till 70%, läste det i någon tråd här på FL. Kanske i denna? Där klickade jag hem klistermäkesark för en 5:a, lite julgrejer så som små pepparkaksmått osv.
    Nu är mina döttrar bara 3 och 1½. Men hittade en massa till paketkalendern där ivf.
    Några grejer kommer att vara större saker, men bra att fylla ut med lite småsaker också.

Köpte även stämplar med olika djurmotiv inne på åhléns som jag tänkte fylla upp med.

Lördagar blir antingen en peng eller lite godis.
  • MissFrost
    GossipGirl skrev 2014-09-15 14:18:15 följande:
    I vintras någon gång plockade jag ihop en "jul-kasse" med alkoholfri glögg, en flaska julmust och två påsar med choklad-julskum. Nödproviant att ta fram när hösten närmade sig och jullängtan började infinna sig... Idag lade jag in julmusten i kylen, vi får se hur länge det dröjer innan jag öppnar det. :)
    Åh, vad smart. Det måste jag nog göra en för att ha tills nästa höst Glad
  • nozpa
    Koppkaka skrev 2014-09-15 18:04:08 följande:

Ja det var jag som tipsade om panduro

Ett mycket bra tips. :)
  • Iida01

Barnen här uppskattar inte en sakkalender längre, eller de vill ha kalendern men tycker det är tjatigt med småprycklar som jag alltid tyckte var roligt. 
    Någon som har tips på hur man kan göra annars? med typ upplevelse eller något? 

• molly50
    GossipGirl skrev 2014-09-15 14:18:15 följande:

Åh,Vilken idé! Det ska nog jag ta och göra också!
    Mattias och Hannah.
  • nozpa
    Iida01 skrev 2014-09-16 10:26:08 följande:

Barnen här uppskattar inte en sakkalender längre, eller de vill ha kalendern men tycker det är tjatigt med småprycklar som jag alltid tyckte var roligt. 
    Någon som har tips på hur man kan göra annars? med typ upplevelse eller något? 

Kanske går det att göra någon form av ledtrådar, och så på helgen är det ett paket som dom ska ha luskat ut vad det kan innehålla. Antingen en sak eller att ni ska göra något. Lite detektivkalender typ.. Hur gamla är barnen?
  • GossipGirl

Dog och kom till jul-himlen. Till lunch idag blev det risgrynsgröt med kanel och chai-te. Praise the Lord.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!