• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Liljan77
    Iida01 skrev 2014-09-16 10:26:08 följande:
    Barnen här uppskattar inte en sakkalender längre, eller de vill ha kalendern men tycker det är tjatigt med småprycklar som jag alltid tyckte var roligt. 
    Någon som har tips på hur man kan göra annars? med typ upplevelse eller något? 

Jag ska göra ett pussel, en ny bit varje dag.

Bilden kommer att föreställa en kamera....om jag inte ändrar mig som jag nu funderar på......som sonens får då pusslet är lagt.

Förra året gjorde jag en tomtekalender.
    Klippte ut ett tomtehuvud med luva o så fick sonen bomullsbitar att fästa som skägg.
    På julaftonen hade skägget vuxit färdigt.

• Delphin80

Jag myser på vägen hem från jobbet genom att planera julen och läsa era uppdateringar.
    I min planering kom jag på att sonens fina advents kalender har gått sönder i flytten så måste införskaffa en ny.
    Den gamla var en julgrans träd med 24 små lådor men den var inte så praktiskt.
    Fundera på att köpa nån annan variant där jag kan stoppa både rn lapp men även liten bil. Sonen är 5 år så vill gärna att det håller ett tag. Kom gärna med förslag och info vart dem finns att köpa.
    Vad jag ska har i och hur jag ska fördela har jag redan tänkt på.
    Tack i förhand.

• Stjärnfall
    Iida01 skrev 2014-09-16 10:26:08 följande:

Barnen här uppskattar inte en sakkalender längre, eller de vill ha kalendern men tycker det är tjatigt med småprycklar som jag alltid tyckte var roligt. 
    Någon som har tips på hur man kan göra annars? med typ upplevelse eller något? 

Jag har tänkt att varva prylar med saker att göra. Tex baka pepparkakor, lussekatter, julgodis, bygga pepparkakshus, åka skridskor, gå på julmarknad, en julbok, en julfilm etc. Pynt som hon själv kan hänga i granen eller dekoration till fönstret osv. 
    Det hänger väl lite på hur gamla barnen är, men några idéer kanske du kan använda?
  • Aniiee

Hörnini med era paketkalendrar. Hur fixar man en paketkalender till en 13åring som absolut vill ha en, men utan att skämma bort ungen alldeles? Det går ju inte att lägga hockeyutrustning i den direkt......

Har ni förslag till 12-åringar, 10-åringar och 5-åringar också så tackar bror min och tar emot.

We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Liljan77
    Aniiee skrev 2014-09-16 21:03:24 följande:
    Hörnini med era paketkalendrar. Hur fixar man en paketkalender till en 13åring som absolut vill ha en, men utan att skämma bort ungen alldeles? Det går ju inte att lägga hockeyutrustning i den direkt......

Har ni förslag till 12-åringar, 10-åringar och 5-åringar också så tackar bror min och tar emot.
    En sån här kanske, för vem säger nej till choklad? Skrattande

• Liljan77
    Delphin80 skrev 2014-09-16 18:57:28 följande:
    Jag myser på vägen hem från jobbet genom att planera julen och läsa era uppdateringar.
    I min planering kom jag på att sonens fina advents kalender har gått sönder i flytten så måste införskaffa en ny.
    Den gamla var en julgrans träd med 24 små lådor men den var inte så praktiskt.
    Fundera på att köpa nån annan variant där jag kan stoppa både rn lapp men även liten bil. Sonen är 5 år så vill gärna att det håller ett tag. Kom gärna med förslag och info vart dem finns att köpa.
    Vad jag ska har i och hur jag ska fördela har jag redan tänkt på.
    Tack i förhand.
    Hade jag varit mer pysslig hade jag gjort denna.

• Aniiee
    Liljan77 skrev 2014-09-16 21:53:40 följande:
    En sån här kanske, för vem säger nej till choklad? Skrattande

Nej,d e har tröttnat på chokladkalendrar, därav önskan om paketkalendrar. chokladkalendrar får de av faster varenda åååååår jueh!
  • Liljan77
    Aniiee skrev 2014-09-16 22:11:42 följande:
    Nej,d e har tröttnat på chokladkalendrar, därav önskan om paketkalendrar. chokladkalendrar får de av faster varenda åååååår jueh!
    Du får ställa dig o baka. En kaka för var dag. Skrattande
  • Aniiee
    Liljan77 skrev 2014-09-16 22:40:40 följande:
    Du får ställa dig o baka. En kaka för var dag. Skrattande
    Haha, det vore nåt, det =P

Jag ska baka julkaka imorgon, ska dra fram ett recept från en lastgammal (eh... från 70-talet =P) julkokbok jag har och se om jag kan modernisera lite.... Så kan jag knycka den till min egna julkokbok.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!