• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • dejan9209
    Stjärnfall skrev 2014-10-09 20:43:04 följande:
    Jag köpte den som luktar pepparkaka förra året (på Rusta). Älskade doften! Det var så man ville äta upp den!
    Nu gör du mig förbannad glad :)) Nu är jag plöstligt taggad att få prova den igen!:)
  • dejan9209
    Jag försöker mig på lite julrim, nja går la sådär....
    Är ni duktiga på det?
    föressten, ber om ursäkt för stavfelen trött "pappa".

Jag är helt såld helt DÖKÄR men får bara, träffa min kärlek under några få månader om året.

Frestelserna är stora under denna tid.
    Jag vill bara slänga mig över min kärlek och drukna i den men jag vet att jag måste gå ner allt igen när januari åter är kommen!
    Sjunga vara glad "GE" "FÅ" göra andra glada.
    Tända ljus i mitt hus, och med en kopp varm.... och bara avlyssna ljudet av glädje , när alla blir kära i min förälskelse denna dag. Det är inte jobbigt utan mest kul att dela med sig av min kärlek till andra.

Den som vet vad min kärlek är är lika kär som jag
  • nozpa
    dejan9209 skrev 2014-10-09 21:21:24 följande:
    Är ni duktiga på det?

Jag är helt såld helt DÖKÄR men får bara, träffa min kärlek under några få månader om året.
    Jag vill bara slänga mig över min kärlek och drukna i den men jag vet att jag måste gå ner allt igen när januari åter är kommen!
    Tända ljus i mitt hus, och med en kopp varm.... och bara avlyssna ljudet av glädje , när alla blir kära i min förälskelse denna dag. Det är inte jobbigt utan mest kul att dela med sig av min kärlek till andra.

Rim o rim.. :-P Men glögg?
  • fluu
    nozpa skrev 2014-10-09 20:28:12 följande:
    Tackar, ja ska bli supermysigt. :) Har ett vår och ett sommarbarn sedan innan. Sprider ut det lite på året. ;-P

Kul att fira hemma, läste om svärmor dock. Men det verkar ändå som att ni blir ett gäng. Jag brukar också ha en sista dag. Har ibland hänt att folk inte svarat förens veckan innan julafton. Superstress för en sådan som mig, gillar också planering.
    Jag accepterar inte sena svar längre. Jag har ett stort behov av att planera och veta vad som ska hända. Fixar folk inte att planera i tid så får de fira jul någon annanstans ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aniiee
    dejan9209 skrev 2014-10-09 20:25:13 följande:
    Jasså? håller på förfullt här hemma doftar underbart hittils, :):) 
    brukar du ha glasyr på med?
    Nej, inte direkt, däremot brukar jag göra glasyr som man kan ta. I frågan glasyrens vara eller icke vara är familjen väldigt jämt splittrad.(Varannan person tycker om glasyr, varannan inte. Min familj är konstig....)
    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • Aniiee
    nozpa skrev 2014-10-09 20:30:50 följande:
    Ja det gör det säkert! :) Har maken hemma hela november och december också. Så det ska nog lösa sig. :)

Fullt hus, och många som kan hjälpas åt att baka och göra mat och godis då. :) Med hjälp av en snabb googling så fick jag reda på att dom har både vasalopp och vinterfestival i Asahikawa, japp, det lär vara betydligt mycket mer viner där än i sthlm. :-P
    Ånej tack! Här är alla över och under 29 portförbjudna i köket på julen Solig I ungefär.... 5 minuter..... sen har de slagit in dörren =P

Jupp. De har alltid mycket mer vinter på Hokkaido. Man skulle ju kunna tro att det är rena rama kanadensiska vildmarken..... fast det är en liten (ehh...) ö i norrare japan.
  • Aniiee
    dejan9209 skrev 2014-10-09 21:21:24 följande:
    Är ni duktiga på det?

Som nozpa sa, rim och rim... men vad tusan, write your heart out Solig

Jag får väl skriva något, sen. Jag har aldrig varit något fan av att skriva poesi (läser gärna andras) men efter att ha skrivit en dikt förra året och tre till sedan i augusti i år så får jag väl helt enkelt gå med på att jag faktiskt kan. Så vem vet, jag kanske kommer med någon liten juldikt innan året är slut.
  • nozpa
    fluu skrev 2014-10-09 22:08:17 följande:
    Jag accepterar inte sena svar längre. Jag har ett stort behov av att planera och veta vad som ska hända. Fixar folk inte att planera i tid så får de fira jul någon annanstans ;)
    Ja, man kanske ska tuffa till sig lite på det planet. Speciellt vad gäller personer som inte brukar göra annat ändå än att komma hit. Man vet att dom ska komma, men dom drar ut på det in i det sista.
  • dejan9209
    Aniiee skrev 2014-10-09 22:26:19 följande:
    Som nozpa sa, rim och rim... men vad tusan, write your heart out Solig

Jag får väl skriva något, sen. Jag har aldrig varit något fan av att skriva poesi (läser gärna andras) men efter att ha skrivit en dikt förra året och tre till sedan i augusti i år så får jag väl helt enkelt gå med på att jag faktiskt kan. Så vem vet, jag kanske kommer med någon liten juldikt innan året är slut.
    haha tack, jag ska införskaffa mig en bok, julrim måste ju en julälskare kunna.
    Nej men så länge orkar vi inte vänta, klart vi vill höra ett julrim ifrån dig. :)
  • molly50
    nozpa skrev 2014-10-09 21:15:48 följande:
    Dom första åren gjorde vi allt. Men de senaste 2 har vi delat upp det. Har man lite kontrollbehov så blir det lätt att även om man vet att xx fixar Janson så tänker man att kanske borde man ändå se till att det räcker, blir rätt osv. :P Jag är lite knäpp, men övar på att bli bättre.
    Så förstår vad du menar med stressen och att man vill göra saker själv.
    Jo,precis! Jag känner ju att jag vill försöka avlasta min svärmor litegrann så hon slipper göra allt själv. Kanske ta med mig något själv.
    Men hon brukar,som sagt,alltid avböja och säga att hon fixar det.
    Och vill hon det så får hon. Men jag känner ju ändå att jag vill göra någonting.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!