Inlägg från: nozpa |Visa alla inlägg
  • nozpa

Jag längtar till jul!!!

BlivandeMama skrev 2012-08-20 21:13:30 följande:
    Någon som har ett bra tips på lussekatter som inte är torra?!?

Mitt bästa tips är att använda ett recept med kesella, samt att inte smälta smöret. Smälter aldrig smöret när jag gör kanelbullar heller. :)
  • nozpa
    molly50 skrev 2012-08-20 21:18:56 följande:

Precis som nozpa skriver,kesella. Men jag brukar smälta smöret också. Men jag kanske ska prova att inte göra det då,nästa gång.

Blir mycket saftigare, samt att de inte blir sådär äckligt torra direkt.
  • nozpa
    sassus skrev 2012-08-20 22:02:52 följande:
    När man bakar med kesella är det väldigt viktigt att inte ta för mycket, för då blir de väldigt tunga. Vi har slutat använda kesella i skolan av den anledningen. Ett litet tips bara Tror att det är bra att hitta ett recept med mycket fett, eftersom det är saffranet som gör dem torra. Och som sagt, använd rumsvarmt smör.

Ett tips är också att göra saffransnurror med nån smaskig fyllning.

Ja dom kan bli lite kompakta om man har för mkt kesella. Mmm fylla dom med mandelmassa och vit choklad är sååå gott!
  • nozpa

Jag hittade denna tråden igår. Så nu går mina tankar mycket runt jul, och projekt som bör startas omgående. I år har jag faktiskt ett projekt som jag aldrig trodde skulle komma in i mitt hus.
    Men iaf, ska brodera! Jajemen, en sådan julklappskalender som man hade när man var liten. Dottern ska få en. Har kollat runt på lite olika mönster osv.
    Någon här som gjort en sådan? Är det svårt? Tilläggas bör att jag kan INTE brodera.   

• nozpa
    wildlife skrev 2012-08-21 09:51:33 följande:
    Det beror väll på hur avancerad kalender man ska göra, jag tycker inte att det är svårt, men jag har köpt färdiga i tyg. Dels pga att jag periodvis har ont i händerna, dels av att det tar tid, 6 st gör man inte på ett par månader Flört

Annars finns ju såna här om man vill pyssla lite....
     www.tradera.com/materialsats-till-en-stor-adv...

Ska ju göra en då. Tänkte att iom att jag har noll vana med sådant så får jag säkert börja redan i helgen för att bli klar. :)
  • nozpa

Ska också planera in en resa till ullared snart. Perfekt att köpa julklappar till alla barn som finns i släkten. Dock kostar det mig mer att åka dit o handla, än om jag handlat på stan typ. Men det är ju lite det som är grejen. Att tokshoppa. :P

• nozpa

Jag har ett bra recept på glögg. Ska se om jag kan hitta det bara. Inte gjort det på 2 år nu. Men det är riktigt gott. Fått det av svärmor, och det är en vit alkoholglögg.
    Återkommer med recept när jag hittat det alt pratat med svärmor nästa gång. 

• nozpa
    Juronjaure skrev 2012-09-26 09:53:16 följande:
    Nu måste jag fråga alla julgalningar här inne... Julklappar, hur viktigt är det? För mig är det viktigt. Vi har alltid haft mycket klappar. Hellre många än dyra ;)
    Samma här. Sjukt, men kvantitet före kvalitet typ... Jag har minimumkrav på julklappar... Usch, 29 år och kräver många julklappar. Galet värre.
    Men ja, det är superviktigt. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!