• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    dejan9209 skrev 2014-10-14 10:26:13 följande:
    Ska ut på jakt efter det...
    :)
    Ja,du får kika efter det. Det ska nog jag också göra.
    Mattias och Hannah.
  • Gathenhielm
    dejan9209 skrev 2014-10-14 10:32:17 följande:
    åhh gött :)=

Min första tanke när jag såg flaskorna i butiken:

"Amen! Julmust redan? Det är ju knappt ens oktober. Löjligt att sätta igång med julspektaklet så tidigt varje år."

Min andra tanke:

"Är jag dum i hela jävla huvet, eller? Jag älskar ju julmust, vad fasen gnäller jag över?"

Röst no. 2 vann debatten.

Reasons... we all have them, at times.
  • dejan9209
    Gathenhielm skrev 2014-10-14 10:39:37 följande:

Min första tanke när jag såg flaskorna i butiken:

"Amen! Julmust redan? Det är ju knappt ens oktober. Löjligt att sätta igång med julspektaklet så tidigt varje år."

Min andra tanke:

"Är jag dum i hela jävla huvet, eller? Jag älskar ju julmust, vad fasen gnäller jag över?"

Röst no. 2 vann debatten.

ahahahah härligt att höra:)
  • nozpa
    Molly och fluu: Då får jag köpa ett sådant kit, var ju tillbehör o grejer såg jag. :)

fluu: Jag har också en 3 åring. Hon ska få barnkammarboken, den som innehåller spökhistorier. Tror det är den svarta. Sedan har hon gått och hamnat i prinsessträsket över en natt. Så någon utklädnadsklänning ska hon också få.
    Play-doh med tillbehör står också på hennes lista. Alfons är en stor favorit här när det gäller böcker. Tror att jag hade alla utom 1 kanske från när jag var liten, så det köper vi nog också.
    Annars vet jag inte, funderade på ett 3DS till henne, får se.
  • vallakra

Har inte följt den här tråden men den verkar passa mig perfekt. Vill passa på att ge ett litet tips som jag gjorde förra året.

Vi har alldeles för mycket julpynt, behöver verkligen inte köpa eller tillverka mer. Ändå kliar det i fingrarna varje årGlad.

Jag älskar loppis och second hand och Erikshjälpen här i stan är nog den butik jag besöker oftast (till och med mer än matbutikerna).

Jag hade länge beundrat alla broderade bonader som någon lagt ner både tid och arbete på och tyckte det var synd att jag inte hade någon användning för dem.

Så kom jag på att man kan sy kuddöverdrag av dem. Vi har ett gäng rektangulära kuddar i soffan som bonadernas storlek och form var perfekta till. Jag sydde överdrag i "örngotts-modell" med bonaden fram och mörkt tyg som baksida. Det blev väldigt fint och juligt.

• fluu
    Lajsa82 skrev 2014-10-14 13:59:45 följande:
    Jag vill ha tips på bra julfilmer.
    * Julfritt
    * Elf
    * Nu är det jul igen
    * Love actually
    * Polarexpressen
    * A christmas carol

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • molly50
    nozpa skrev 2014-10-14 11:31:14 följande:
    Molly och fluu: Då får jag köpa ett sådant kit, var ju tillbehör o grejer såg jag. :) 

Det blir nog säkert bra.
    Lajsa82 skrev 2014-10-14 13:59:45 följande:

Jag vill ha tips på bra julfilmer.

Tomten är far till alla barnen.
    Ett päron till farsa firar jul.
    Elf.
    Nu är det jul igen-filmerna.
    T ex.

Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!