Inlägg från: nozpa |Visa alla inlägg
  • nozpa

Jag längtar till jul!!!

Hej på er. Nu har vi fått våran efterlängtade lilla lillebror. Trodde att han skulle komma i november, men icke. För 2 dagar sedan kom han med en faslig fart. :)
    Tur tänkte jag då, att jag börjat julplaneringen, nu lär jag ju inte hinna med.
    Men inser att jag visst kommer att hinna med.

Idag köpte jag nya adventsljusstakar till köket och barnens rum. Ica maxi hade ju fått in massor av julsaker nu. :)
    Även hämtat ut pixikalendern. Ska bli mysigt att öppna med äldsta dottern innan hon lägger sig på kvällen.

• nozpa

fluu: Intressant med det vegetariska. Hur gör du griljerad kålrot och krassesås? Kanske kan vara något av vårat nya på julbordet i år.

Och tack för alla gratulationer! :)

• nozpa
    fluu skrev 2014-10-26 16:21:34 följande:
    Krassesås:

Rör ihop 1 1/2 msk grov söt senap, 1msk strösocker och 1 msk vitvinsvinäger. Tillsätt 1 dl olja(jag kör rapsolja) under vispning. Såsen ska bli jämn och tjock. Vänd ner 1/2 dl finhackad dill och 1/2 ask finhackad krasse. Smaka av med lite salt och eventuellt vitpeppar.

Griljerad kålrot:

1 liten kålrot
    2 msk chilisås
    senap
    ströbröd

Skala och skär kålroten i halvcentimeter tjocka skivor, koka skivorna i chilisås och vatten tills de är mjuka, men inte mosiga. Lägg ut kålrötterna i en ugnsform och bred på senap och strö över lite ströbröd. Gratinera i ugnen i 225 grader i cirka 20 minuter.
    Tack. :)
  • nozpa
    Koppkaka skrev 2014-10-26 20:30:49 följande:

Förresten, gud vad äckliga årets Juleskum var. Uääääk!! Åt 2/3 av en tomte och kostade resten. Smakade ju skit!

Tur att jag bara köpte originalen då. :) Men måste väl tvinga mig att testa årets smak ändå.
    Tycker att originalet är bäst! Någon gång var det vinteräpple va? Den var rätt ok har jag för mig.
  • nozpa
    Aniiee skrev 2014-10-27 15:49:43 följande:
    Jag gör och jag får. Är väldigt uppskattat åt båda hållen. Förra året gav jag bort väldigt många smaksatta oljor, det var uppskattat. Jag fick mycket egenhändigt gjorda kakmixer (av typen "add water", inte som någon ville göra här på FL häromåret - pannkakasmix bestående av mjöl och bakpulver. Lägg till alla de dyra ingredienserna själv =P) och så fick jag förstås mycket chokladprodukter. Jag är chocoholic. Bådadera mycket uppskattat =)

Jag gör alltid julkorgar utöver julklappar. Särskilt till släktens äldre, där framför allt knäck och kola är mycket uppskattat. Godis från deras barndom som de inte orkar göra själva längre, för det är ju lite roddigt. 
    Jag har fått pannkaksmix i julklapp.. Kändes sådär skoj faktiskt. En glasburk med mjöl och ev var det väl bakpulver i.
    Men man tackar ju snällt. Artig som man är.

Några tips på smaksatta oljor?
  • nozpa
    fluu skrev 2014-10-27 14:59:04 följande:
    Tycker att det är jättekul. Både att ge och att få.

Efter att ha läst en ny jultidning till så kaaaaanske jag måste testa fudge i år med. Saffransfudge eller skumtomtsfudge.
    Skumtomtefugde är skitgott! Gjort det ett par år nu, och alla som smakat har gillat dom. Dom rekommenderas varmt.
  • nozpa
    MissFrost skrev 2014-10-26 22:41:00 följande:
    Åh, grattis! Skål
    Tackar! :)
  • nozpa
    Abbe83 skrev 2014-10-27 18:54:37 följande:
    Nån som har tips på vegetarisk julmat? Jag och min syster är vegetarianer och vill ha nåt nytt på julbordet i år. Jag brukar göra kikärtsbiffar med fetaost till julbordet men det är ju inte juligt. 
    fluu tror jag har det. Hon skrev ett inlägg längre upp med lite vegetariska rätter. Bara någon sida tillbaks.
  • nozpa
    Koppkaka skrev 2014-10-29 21:06:18 följande:

Fick en tidig julklapp. Plussade idag

Åh så mysigt! Stort grattis. :) {#emotions_dlg.flower}
  • nozpa

Vörtbröd kan vara gott. Men precis som Aniiee gillar jag inte russin i bröd. Och ja, det smakar verkligen skogaholmslimpa.
    Köpte dock på ett bageri förra året, då var det lingon i. Det var riktigt smarrigt. Ska se om jag kan hitta något recept som jag tror kan vara liknande i år. Brukar inte baka bröd. Har ingen vidare bakmaskin och då blir det tungt!

Ikväll dricker vi glögg här hemma, testar både lusseglöggen och pepparkaksglöggen, var ett rejält glöggutbud i affären i år såg jag. Nästa gång får det bli roséglögg.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!