• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Jeska

Tack för att du delade. Och va roligt att du fick tv +att du fick lägga 500 på annat. Den känslan du hade då. Tror jag att ett av mina grabbar kommer ha. Han har önskat sig en grej som han tror att jag inte har köpt. Tänkte också ge den sist :) Mitt minne är att pappa va jultomte. Och jag tror att han bara varit det en gång. Så det är ett minne jag har. Min mamma har jag nästan aldrig firat jul med när jag va liten. Det försöker vi ta igen nu.

• Jeska

Jag har sett framemot julafton flera veckor och så pang. Så försvann all jul känsla. Skiter i om det är jul eller typ måndag.

• Solstråle0001
    Jeska skrev 2016-12-23 04:11:16 följande:

Jag har sett framemot julafton flera veckor och så pang. Så försvann all jul känsla. Skiter i om det är jul eller typ måndag.

Vad är det som har hänt?
  • Fiiee
    Jeska skrev 2016-12-23 04:11:16 följande:

Håller med! Har verkligen NOLL julkänsla!

Kanske beror på vädret här? Soligt, plusgrader men ändå grått. Blä
  • AnnaStjärnhök

Har varit på Systemet och handlat rommen som vi ska spetsa eggnoggen med, och på Hemköp och handlat resten av maten. Tyvärr hade de varken aladåb eller Blue Alp, som vi alltid brukar ha till jul... Nu försöker jag samla ihop mig till att städa köket, sedan ÄR det klar! Det har varit så stressigt och jag är så trött!

Jag har inte heller någon julkänsla, fast det bara är timmar kvar nu. Det är ingen snö och det var soligt som en vårdag tidigare. Inte heller hände det något särskilt varken på stan eller här hemma i vårt lilla centrum, inget som fick en att känna "jul".

Det kanske helt enkelt inte blir någon jul i år..?

• Jeska

Nu är jag tillbaka där jag ska vara. Jul känslan är här. Livet är inte lätt 2012 dog min första man. Jag blev kvar med 3 gemensamma barn. Då hade vi varit tillsammans 17 år. Och nu blev det en skilsmässa som jag fick gå igenom i år. Vi kom inte överens över barnen vi hade tidigare. Men våran gemensamma va inga problem. Men livet går vidare. Hyvää joulua

• AnnaStjärnhök

Då var Julaftonen över för den här gången. Som vanligt blev det trevligt samtidigt som det "någonstans" blev en besvikelse för mig. Det är svårt att beskriva, men varje år längtar jag så mycket efter julen, och den jul vi firar i vår familj blir nästan alltid bra... men jag blir ändå besviken för att det är något ANNAT än det jag har längtat efter. Sagomagin, mystiken från barndomens jular finns inte där längre, men ändå kan jag inte låta bli att hoppas att den ska komma... och känna lite avglans av den några gånger under adventstiden... men som sedan aldrig infrias på Julafton. 

Fånigt, jag vet! 

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!