• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • fluu

Vad tycker vi om valet av julvärdar då? Jag har ju i flera år hoppats på Lotta L solo. Bara nu Erik inte börjar fjanta sig med sin så kallade humor. Och egentligen så tycker jag att det ska vara en julvärd. Och det ska inte svara spelat eller tramsigt. Drt ska vara mysigt, trevligt och värdigt.

Jag hade annars hoppats på Tareq Taylor som vanligt. Eller Edward Blom, Jessika Gedin, Mark Levengood, Pekka Heino eller Chris O'Regan.

Ikväll bakade vi för övrigt de första kakorna till julafton, ingefärssnittar som doftar himmelskt. Så jag måste tejpa burken för att de ska överleva till jul känner jag I helgen tänkte jag göra julköttbullarna. Jag sprider ut det lite så att det inte blir stressigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aniiee

Kollar ju inte, så egentligen spelar det mig ingen roll vem eller vilka som är julvärdar. Men jo, det är någ ett bra val, och att de är två som dessutom känner varandra väl vid det här laget, kan säkert vara en trevlig dynamik, som sagt, om Erik bara har vett att ta det coolt, men det tror jag att han har. Eller, det vet jag att han har, egentligen.

Oh, ingefärssnittar =P. Jag har fått apelsinchokladbiskvier på beställning, så jag får väl göra det då...

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • molly50

Det blir nog säkert bra med Lotta och Erik.
    Hoppas,som sagt,att han kan hålla sig i skinnet bara.

Carpe Diem
  • Vixen90

Lotta & Erik känns helt okej för mig. Kan bli bra.

Jag såg julfilm igår kväll och ska slå in julklappar imorgon. Önskar så att vi får snö i skåne snart! Men det är nog inte sannolikt tyvärr.

Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Aniiee

Jag har såååååååå ont i axlarna =( Bar nog alldeles för tungt hem från mataffären.

Jag bränner doftljus för fullt. Luktar så gott. Igår hette ljuset Christmas Cookie och idag heter det Festive Cocktail =P Så... söt och full? Solig

Jag är just klar med december-filmslista, och har upptäckt att det i princip aldrig börjar några julfilmer på bio i december. De börjar i November istället. Huh.

Jag har också sett Olaf's Frozen adventure. den var... förutsägbar, men väldigt gullig. Lite jul-feels i alla fall, jag tror jag lägger till den till julfilmlistan.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • BossHoss
    Aniiee skrev 2017-12-05 22:56:27 följande:

Jag har såååååååå ont i axlarna =( Bar nog alldeles för tungt hem från mataffären.

Jag bränner doftljus för fullt. Luktar så gott. Igår hette ljuset Christmas Cookie och idag heter det Festive Cocktail =P Så... söt och full? Solig

Jag är just klar med december-filmslista, och har upptäckt att det i princip aldrig börjar några julfilmer på bio i december. De börjar i November istället. Huh.

Jag har också sett Olaf's Frozen adventure. den var... förutsägbar, men väldigt gullig. Lite jul-feels i alla fall, jag tror jag lägger till den till julfilmlistan.

In och fin hade ett par ljus som doftade äpplekaka typ. Mmmmmmm

Olof filmen var väl lite mysig, (alltid mysigt med snö)
    Nu får du ju räkna up listan över filmer och jag FÖRUTSÄTTER att trolltyg i tomteskogen finns med på den..

köpte klapp till frugan igår, och en paket medsådan där dyr fin choklad idag
    NU kan hon göra sin kvinnliga uppgift och sy sy sy  
  • Elsis

Pepparkaksbak passar fint när man slutar tidigt. Nu doftar det jul. En hyacint har precis slagit ut också.

• Jeska

Det finns bara en riktig julvärd och han heter Arne Weise. Han kommer alltid vara nr ett. Men ja det blir nog bra i år med.

• molly50
    Jeska skrev 2017-12-06 17:45:39 följande:

Det finns bara en riktig julvärd och han heter Arne Weise. Han kommer alltid vara nr ett. Men ja det blir nog bra i år med.

Ja,han var den bäste. 
    Carpe Diem
  • Aniiee
    BossHoss skrev 2017-12-06 08:49:50 följande:
    In och fin hade ett par ljus som doftade äpplekaka typ. Mmmmmmm

Olof filmen var väl lite mysig, (alltid mysigt med snö)
    Nu får du ju räkna up listan över filmer och jag FÖRUTSÄTTER att trolltyg i tomteskogen finns med på den..

köpte klapp till frugan igår, och en paket medsådan där dyr fin choklad idag
    NU kan hon göra sin kvinnliga uppgift och sy sy sy  
    Räkna upp alla julfilmer på julfilmslistan? Ok.... Jag skrever hela och fetar mina favoriter.

Jadå, Trolltyg i tomteskogen finns med. Och Astrid Lindgrens jul (fast den anser jag är lite si och så på just den listan. Den skulle nog egentligen passa bättre på jul-avsnittlistan...)
    Annars är det, utan inbördes ordning:
    som sagt, Olaf's frozen adventure
    Love actually
    Nativity!
    Arthur christmas
    Meet me in St Louis
    White Christmas
    Home alone
    Elf
    Jingle all the way
    The snowman
    8 femmes
    A Christmas tale
    Life of Brian
    Rare exports
    National Lampoons Christmas vacation
    The muppet Christmas carol
    It's a wonderful life
    Polar express
    While you were sleeping
    Black christmas
    The Santa Clause
    Scrooge (1951)
    Bad santa
    Joyeux Noel
    The bishop's wife
    How the Grinch stole christmas (1966)
    How the grinch stole christmas (2000)
    Disney's A christmas Carol (2009)
    The shop around the corner
    Fanny och Alexander (igen lite diskutabelt, eftersom det bara är första avsnittet som gället)
    Scrooged
    Nightmare before christmas
    Tokyo Godfathers
    Blackadders Christmas carol
    We're no angels
    Home Alone 2
    Santa Claus the movie
    A Christmas story
    Miracle on 34th street (1947)
    Miracle on 34th street (1994)
    Gremlins
    Holiday Inn