• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Isola747
    BossHoss skrev 2017-11-29 10:58:12 följande:

Hur gör ni med julklappsutdelning???

Delar ni ut allihop sedan får man öppna dem i takt man vill
    Eller ger man en åt gången som öppnas direkt

I min familj har vi alltid delat ut alla julklappar först och sedan öppnat en i taget så att alla får se vad man får och så att alla hinner se reaktionen på det man själv gett. I sambons familj delas det ut och öppnas i en enda röra haha! Man hinner inte se vad någon annan får men å andra sidan tar inte julklappsmomentet en halv evighet då heller.
  • BossHoss
    Isola747 skrev 2017-11-29 12:13:05 följande:
    I min familj har vi alltid delat ut alla julklappar först och sedan öppnat en i taget så att alla får se vad man får och så att alla hinner se reaktionen på det man själv gett. I sambons familj delas det ut och öppnas i en enda röra haha! Man hinner inte se vad någon annan får men å andra sidan tar inte julklappsmomentet en halv evighet då heller.
    Liknande här.
    Tycker dock det är mysigt att det tar tid med klapparna och att man får se reaktioner och säga något.
  • Sisterofthesun
    BossHoss skrev 2017-11-29 12:19:52 följande:

Liknande här.

Tycker dock det är mysigt att det tar tid med klapparna och att man får se reaktioner och säga något.

Jag tycker också att det är mysigast att öppna en i taget och kunna tacka var och en för presenterna :) blir så rörigt annars.
  • BossHoss
    Sisterofthesun skrev 2017-11-29 12:21:52 följande:
    Jag tycker också att det är mysigast att öppna en i taget och kunna tacka var och en för presenterna :) blir så rörigt annars.
    Japp
    samt att man får se reaktionerna på vad man ger.
    Och man kan ge reaktioner på vad man får.

tycker det är halva delen av att köpa saker till andra
  • Furienna
    Sisterofthesun skrev 2017-11-29 12:21:52 följande:
    Det tycker jag också. 
  • fluu

Nu har jag satt lussedegen som får kalljäsa över natten. Och så bakar jag vörtbröd a la mig med en skvätt glögg i så det doftar jul i hela huset. Fixade klart dotterns paketkalender idag och gömmer den nu rakt framför näsan på henne för där letar hon inte. Här är det nämligen tomten som kommer med kalendern.

Gällande julklappsutdelning så delar vi ut ett paket i taget och alla ser på när man öppnar. Så gör vi både under vår lilla utdelning som vi har bara familjen på julaftons morgon och senare med de vi firar med. Det har jag växt upp med och tycker är mysigt. Även maken (som växte upp med party poopers) föredrar det så.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • molly50
    BossHoss skrev 2017-11-29 10:58:12 följande:

Hur gör ni med julklappsutdelning???

Delar ni ut allihop sedan får man öppna dem i takt man vill
    Eller ger man en åt gången som öppnas direkt

Vi brukar dela ut julklapparna och sen får alla öppna.
    Annars skulle det ta en evig tid.
    Alla får ju ändå veta vad man fått. :
    Carpe Diem
  • Isola747
    BossHoss skrev 2017-11-29 12:19:52 följande:
    Liknande här.
    Tycker också det är mysigt :) dock har båda våra familjer en tendens att köpa mycket julklappar så ibland har det tagit orimligt lång tid (timmar) att öppna då vi även är många. Nu försöker vi dock dra ner lite på julklapparna, det är ju så mycket annat mys vi vill hinna med också :)
  • BossHoss
    Isola747 skrev 2017-11-29 21:37:59 följande:
    Tycker också det är mysigt :) dock har båda våra familjer en tendens att köpa mycket julklappar så ibland har det tagit orimligt lång tid (timmar) att öppna då vi även är många. Nu försöker vi dock dra ner lite på julklapparna, det är ju så mycket annat mys vi vill hinna med också :)
    vi är bara sex men det tar sin lilla tid det med då vi ofta har julklappsberg
  • BossHoss
    molly50 skrev 2017-11-29 19:50:21 följande:
    Vi brukar dela ut julklapparna och sen får alla öppna.
    Annars skulle det ta en evig tid.
    Alla får ju ändå veta vad man fått. :
    Är man galet många så kan jag ju förstå varför man gör så..
    fluu skrev 2017-11-29 19:48:20 följande:

Nu har jag satt lussedegen som får kalljäsa över natten. Och så bakar jag vörtbröd a la mig med en skvätt glögg i så det doftar jul i hela huset. Fixade klart dotterns paketkalender idag och gömmer den nu rakt framför näsan på henne för där letar hon inte. Här är det nämligen tomten som kommer med kalendern.

Gällande julklappsutdelning så delar vi ut ett paket i taget och alla ser på när man öppnar. Så gör vi både under vår lilla utdelning som vi har bara familjen på julaftons morgon och senare med de vi firar med. Det har jag växt upp med och tycker är mysigt. Även maken (som växte upp med party poopers) föredrar det så.

Luktar så gott när frugan bakar med

HEla jul är ett stort mys i diofter och pynt
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!