• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • UndrandeSökare
    AniieeHär skrev 2019-11-14 19:32:19 följande:

Jag funderar på att starta några trådar för att kora den sämsta julkalendern genom åren. Alltid annars handlar det ju om den bästa och det är alltid Teskedsgumman som vinner. Vad säger ni? Do or don't?

Jag läste nån artikel att de hade haft nån undersökning och då vann Sunes jul, och på andra plats kom Mysteriet på Greveholm tror jag när det gäller bästa julkalendrar.

När det gäller sämsta julkalendrar så verkar många tycka att Marias jul (eller vad den hette) tecknad kalender från 1980-talet var bland de sämsta.
  • Furienna
    UndrandeSökare skrev 2019-11-15 01:36:08 följande:

Jag läste nån artikel att de hade haft nån undersökning och då vann Sunes jul, och på andra plats kom Mysteriet på Greveholm tror jag när det gäller bästa julkalendrar.

När det gäller sämsta julkalendrar så verkar många tycka att Marias jul (eller vad den hette) tecknad kalender från 1980-talet var bland de sämsta.

Ja, "Sunes jul" och "Greveholm" har stigit på listorna på senare år. Det har med andra skett ett generationsskifte bland de tillfrågade.

"Marias barn", ja. Det var ju otur att någon inte förstod att den berättelsen inte var tilltänkt för små barn. Men det är en underbar berättelse för vuxna, som har ett intresse för historia och religion.
  • Rödtjärnens Anna
    Furienna skrev 2019-11-14 23:09:52 följande:

Det var en jättebra kalender. Fast någon missade att den inte passade för hyperaktiva småbarn, som inte var gamla nog att uppskatta den.

Den kanske gjordes på fel sätt. 1987 var jag 9 och tyckte att den var tråkig, pga dess upplägg. Visst var det kristna budskapet bra, men det går inte komma ifrån att Bibeln delvis har sånt som inte passar barn. Och sen sända kalendern mitt i Björnes magasin (om jag inte minns fel) var väl helt fel.

Hur gammal var du själv 1987?
  • legomum
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-14 19:47:41 följande:
    Gör det och se om det är någon som minns kalendern Marias barn från 1987. Det måste varit den sämsta. Har inget emot det kristna budskapet, men en adventskalender för barn ska inte ha "varningstexter" för våldsamt innehåll.
    Usch den kommer jag ihåg. Den var verkligen inte bra.
  • molly50
    Furienna skrev 2019-11-15 01:59:09 följande:
    Ja, "Sunes jul" och "Greveholm" har stigit på listorna på senare år. Det har med andra skett ett generationsskifte bland de tillfrågade.

"Marias barn", ja. Det var ju otur att någon inte förstod att den berättelsen inte var tilltänkt för små barn. Men det är en underbar berättelse för vuxna, som har ett intresse för historia och religion.
    Marias barn är ingen kalender jag kommer ihåg.
    Jag var å andra sidan 15 år 1987 så jag tittade nog inte så mycket på julkalendrar då.
    Men den låter ju inte som något för små barn heller.
  • legomum
    Furienna skrev 2019-11-15 01:59:09 följande:
    Fast julkalendern är ju för barnen inte de vuxna. De hade nog kunnat göra den kalendern bra men så som den var upplagd var den inte det.
    Jag var 12 år det året den kalendern var och jag uppskattade inte den, inte min syster heller som var 8 år.
  • Rödtjärnens Anna

Nu är jag besviken. Familjen har talat sedan i somras om att åka på en viss julmaknad och nu läser jag att den är inställd i år. :(

• legomum
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-15 08:40:04 följande:

Nu är jag besviken. Familjen har talat sedan i somras om att åka på en viss julmaknad och nu läser jag att den är inställd i år. :(

Vad trist när man gått och längtat och så avbokas det =(
  • molly50
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-15 08:40:04 följande:

Vad trist! 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!