Inlägg från: Fidelis ad urnam |Visa alla inlägg
  • Fidelis ad urnam

Jag längtar till jul!!!

Mother of 5 skrev 2011-11-14 19:58:08 följande:
    Läste nångång att ngn m samma problem satte en liten krok i taket ( kan ju hänga ngt annat i den sen efter jul) och fäste ngn typ av starkt snöre i den och granens topp, så den inte kunde välta.

Aldrig provat själv, då våra granar fått vara ifred trots både katter, småbarn och hundar.
    Har också läst om det, men det skulle inte fungera. Den katten som helst vill klättra och ha sig väger 8 kilo och skulle isf knäcka granen
    Vill istället nu pynta juligt och fint ist och försöka få stämning trots bristen på gran 
  • Fidelis ad urnam
    MrsTM skrev 2011-11-16 08:17:24 följande:
    Någon som har tips på var jag kan hitta mysiga, vintriga och/eller juliga prydnadskuddar eller kuddfodral? Börjar svikta lite i mina planer att sy egna, kanske kan finnas några fina färdigsydda...! Maxpris 200 kr/st.
    Jag köpte mina från jotex, 50 kr styck.
    http://www.jotex.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=53233&productId=325925&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink= 
  • Fidelis ad urnam
    Lampsken skrev 2011-11-16 14:21:41 följande:
    Tycker det är på tok för tidigt att fira eller ens tänka på jul....
    Det e ju bara november. inte konstigt folk tröttnar om de sätter igång för tidigt att förbereda och fira.
    Tycker ochså affärer sätter igång för tidigt... oavsett vilken tradition det är.
    Det var bättre förr när man höll sig till traditionernas rätta tider...så man riktigt längtade tills dess. 

Jag har som regel att inte göra eller förbereda nånting före den 1:e dec...  då är det 24 dagar till jul. nedräkning lixom. 
    Ja detta kändes som rätt tråd att framför dina åsikter i
  • Fidelis ad urnam
    Lampsken skrev 2011-11-16 14:31:14 följande:
    Trodde det var en tråd där man fritt kunde skriva sin åsikt om julen och firandet däri... inte nån diktatorisk tråd där alla måste tycka att julen ska firas redan i juni om det så gick.

TS har skrivit :   Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid...

Och jag svarade min tanke eller hur jag gör.... dvs att vänta tills 1 dec med förberedelser.

Tror nog det är tillåtet att skriva ner häri.  
    Ja ja, gör du som du vill. Hjärta
  • Fidelis ad urnam
    LCG skrev 2011-11-16 14:58:46 följande:
    Tänkte be er om lite smakråd. Glad
    Ska köpa en krans och hänga på väggen ovanför vår kamin och kan inte riktigt bestämma mig för ifall jag vill ha den här med julstjärnor i (45 cm i diameter)

Jag ÄLSKADE den första.
    Vart ska du köpa den? 
  • Fidelis ad urnam
    LCG skrev 2011-11-16 15:57:44 följande:
    Tack för hjälpen!
    Jag gillar båda kransarna men det lutar nog åt den första kransen, sen får maken säga vad han vill! Känns lite som en riktig Disneyjulkrans!

Jag ska köpa den på The Christmas Shop i London.
    Men åh, hade hoppats på att det fanns att få tag på i Sverige. Föll ju för den

• Fidelis ad urnam

Åh, idag kom mina fina julsaker. Kuddfodralen åkte på direkt Det blev jättefint med allt svart/vitt/rött och guld.
    Köpte ljus girlanger till balkongen i dag också, de åker upp senare idag då det är mysigt med ljuset nu när det är mörkt.  
    Burken, tavlan och kalendern var jättefina. 

• Fidelis ad urnam
    soryd skrev 2011-11-22 14:35:01 följande:
    nej jag är så besviken vill ha snö!!!!! och kyla!!!
    inte grått och tråkigt höst väder.

man har ju blivit lite bortskämd med de senaste åren!
    Samma här.

• Fidelis ad urnam

Hej hej
    Här har ni en till som verkligen längtar till julen Vi har precis flyttat till hus och jag ser framför mig hur vackert pyntat det kommer vara fram mot advent. Älskar julen  

• Fidelis ad urnam

Har någon här inne några bra tips på hur man pyntar huset på utsidan och hur man pyntar samt hänger upp julstrumpor på en öppen spis?

• Fidelis ad urnam
    sassus skrev 2012-11-26 11:14:35 följande:
    Jag har en recept på apelsinchokladfudge, där det ska vara kondenserad mjölk i. Hojta till om du vill ha receptet. 

Förra året gjorde vi snickersgodis också, med jordnötssmör i. Kanske går det att googla på det (har inte receptet själv) 
    Jag vill gärna ha receptet på fudgen

Är det någon här som har tempererat choklad till ert julgodis? Är det svårt? 
  • Fidelis ad urnam

jag blir GALEN!
    Har insett att jag verkligen inte tycker om glitterband i granen, maken tycker dock att granen ser naken ut utan massa fula band i den. Jag vill nog ha den som den är.
    Vad tycker ni? Måste det på glitterband och strunt?

• Fidelis ad urnam
    molly50 skrev 2012-12-20 12:59:22 följande:
    Den ser jättefin ut,tycker jag. Jag personligen vill ha glitter i min gran,men det är,som sagt,min högst personliga åsikt.

Jag försökte med tunna glittersnören, typ sådana man hänger på gren för gren,,eller hur jag ska beskriva det, jag försökte med tunna glittersnören (sådana man hade på huvudet som tärna i luciatåget), jag försökte med tjocka glittersnören och ingenting blev fint. 

• Fidelis ad urnam
    tahira skrev 2012-12-20 13:15:33 följande:
    Det är ju helt upp till var och en. Här får sjuåringen bestämma det mesta, och då blir det extra allt. Precis så som jag också vill ha det . Mannen bryr sig inte direkt, så vi kör all in.

Men gillar man inte glitter skall man ju inte ha glitter, såklart. Kanske ni kan komma på något båda gillar? Hemagjorda girlanger?  
    då får HAN göra dem SkrattandeMitt tålamod är inte det bästa just nu iom IVF behandling (HORMONER) och en förkylning som har klubbat mig sedan i måndags. Så diskussionen naken vs icke så naken gran var mer än jag orkade med. *skratt*
  • Fidelis ad urnam
    MeraMia skrev 2012-12-20 14:06:27 följande:
    Istället för glitter kan man ha pärlgirlanger i granen.

Jag köpte vita på IKEA för några år sen, men nu verkar det bara finnas rött eller silver. Kanske kan va nåt?

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30221825/

de var fina, men fanns inte på vårt varuhus tyvärr
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!