Inlägg från: Viggo och pyrets mamma |Visa alla inlägg
  • Viggo och pyrets mamma

Jag längtar till jul!!!

Har mer eller mindre bestämt vilka gardiner jag ska beställa från Jotex till köket och vardagsrummet i nya huset. Sen var vi ute och körde en sväng tidigare ikväll och då var det flera villaägare som satt upp utebelysningen och tänt den. Det var så himla mysigt!! Ska på Wapnös julmässa nästa helg, och helgen efter det är det julbord på Liseberg som gäller :D Och nästa torsdag bär det av till gekås för att handla julklappar. Jag lääääängtar!! 

-Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma

Tycker det är jättesvårt att fixa julkläder när man är gravid,  var gravid i 22 förra gången, nu kommer jag va i v 18 och har inte en susning om hur stor mage jag kommer ha. Har 38 i kläder i vanliga fall, och kommer fortfarande i mina jeans i strl 30 tum utan problem, går in i v 12 imorgon. Hade velat ha ett fodral som framhäver magen, men i princip alla mammaklänningar har princessskärning under bysten och sen vida under det. Någon som har ett förslag på var jag kan hitta ett mammafodral med plats för liten kula??

-Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma

Funderar på denna..... Med en liten svart Bolero upptill

www.asos.com/ASOS/ASOS-Maternity-Rouched-Dress-With-Bow/Prod/pgeproduct.aspx&cid=5813&sh=0&pge=2&pgesize=20&sort=-1&clr=Hi+risk+red

Eller möjligtvis denna.....

www.asos.com/ASOS/ASOS-Maternity-Exclusive-Dress-With-Ruched-Wrap-Bust/Prod/pgeproduct.aspx&cid=5813&sh=0&pge=2&pgesize=20&sort=-1&clr=Moroccan+blue

Den sista funkar ju till nyår också iom att den inte är röd.....

Vad tycker ni?? 

-Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma

Tack för alla synpunkter!! Uppskattas
    Håller med om både att den blå inte är så julig och att den röda är mer hallonröd än julröd. Modellmässigt gillar jag den blå bäst, men hade velat ha den julröd. Den finns iofs i svart också. Kanske kunde va nåt??

Annars var Tricotklänning från Gina Tricot inte helt fel, får nog ta en kk där när det närmar sig lite mer, vågar inte köpa redan nu  

-Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma

Sonen kommer få SVT:s kalender, och eventuellt även en chokladkalender. Skulle gärna gett honom en julklappskalnder men är så grymt dålig på att komma på presenter att ha i den så det är en tradition jag inför till nästa år när det är 2 barn i familjen. Då blir det russin för hela slanten i minstingens kalender

-Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma

Åhh idag är det forst ute, nu får jag julfeeling på riktigt

-Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma

Neelah: Jag har också en sån dörr på nya huset vi ska flytta till så jag vill också gärna ha en "arbetsbeskrivning" 

Jag köpte Jill Johnsons julskiva på ICA idag, kunde inte låta bli. Älskar Jill och älskar julskivor så det kunde inte bli mycket bättre  

-Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma
    lalasmama skrev 2011-11-24 18:04:36 följande:
    Någon som köpt Jill Johnssons Julskiva på Ica? Är den bra?
    Jag har den och tycker den var supermysig, men så är jag ju ett sant fan av Jill också
    -Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma
    Tussilussan skrev 2011-11-25 08:27:09 följande:
    Ser ut som det ska snöa på söndag här! då kanske de blir skyltsöndag ändå  för vår del
    men ut å rida i nysnön är isf ett måste, nån fler som rider?
    Rider också, men inte just nu för att jag är gravid, hann ta upp ridningen efter uppehåll för sonen och hann rida 3 ggr innan jag upptäckte att jag var gravid med nr 2, så ridkondisen var inte tillräckligt bra för att jag skulle våga mig på att rida även som gravid, men ska börja igen myyyycket snabbare efter nr 2 än jag gjorde med sonen. Efter sonen tog det drygt 3 år innan jag tog upp ridningen igen, nu räknar jag med att starta direkt efter sommaruppehållet nästa år, då kommer bebis va 3 mnd :-P Får se hur det går, blir till att öva mycket knipmuskler fram tills dess.
    -Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma

Åhhh imorgon hägrar julbord på Lisebergs huvudrestaurang (vilket brukar va riktigt bra), sen ska vi knata runt på Liseberg tillsammans med mina föräldrar samt min bror m familj. Ska bli så himla mysigt!!

-Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma
    Österbotten skrev 2011-11-28 17:47:37 följande:

Är det nån som vet hur man håller julgröten varm under julmiddagen? Min man ska ha julbord för sin firma hemma och vi ska naturligtvis ha gröt till efterrätt men jag vill koka gröten innan gästerna kommer. Hur håller jag den varm? Kan man värma på den i kastrull eller ska jag sätta in den i ugnen?

Jag brukar koka gröten nån dag i förväg, förvara den i grytan jag kokat den i, och sen värmer jag den på svag värme när det är dags att äta den, ev späda den med lite mjölk, men se till att röra ofta, tills den blivit varm och lite mer "smidig". Sen låter du den bara stå på plattan under tiden de äter.
    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Viggo och pyrets mamma
    Pigelinen skrev 2011-12-01 20:12:25 följande:
    Någon som bakat hembakat knäckebröd någon gång? Är det svårt? Recept?

Sen har jag en bekant som hade gjort VÄRLDENS GODASTE CHOKLADKOLA nu i år och som hade varit med i någon tidning, typ drömhem el liknande, dågon som vet vilken det kan varit?
    Jag har skrivit in receptet i den här tråden:

www.familjeliv.se/Forum-22-414/m62297202.html

• Viggo och pyrets mamma
    Pigelinen skrev 2011-12-02 07:47:12 följande:
    Receptet på Chokladkolan ska varit med i hus och hem, ska varit Pernilla wahlgrens recept... någon som har och vill delge?
    Ja, det är det receptet som jag länkade till ovan.....
  • Viggo och pyrets mamma

Skrev fel i den andra tråden, det är från Hus & Hem inte Allers och ja, det är Pernillas julkola.

• Viggo och pyrets mamma
    molly50 skrev 2011-12-02 12:21:37 följande:
    Jag har inte ens sett att de har sålt TV:ns och radions julkalendrar i affärerna i år. Förvånad
    Här har jag sett i varenda affär i flera veckor tycker jag. Knepigt..... :)
  • Viggo och pyrets mamma
    Squirrel Nutkin skrev 2011-12-03 05:45:36 följande:
    Jag har kollat igenom de sista sidorna i tråden men inte hittat svaret, så nu frågar jag istället Flört
    Vad är det för glögg som gäller i år? Bor ju i Norge så jag har ju inte stenkoll på vad som gäller hemma i gamla Svedala, hihihi! Nu finns ju visserligen glögg att köpa där, både i butik å på Systemet, men det vanligaste verkar ändå vara så kallad Tomteglögg som ska blandas med vin. Är lite misstänksam mot det... Drack Duvenkroks alkoholfria förra året som var jättegod.

Jag ska ju vara hos mina föräldrar i Sverige över jul- och nyårshelgen och tänkte att jag skulle köpa nån skumpa/mousserande till nyårsfirandet. Jag tar gärna emot tips på nåt gott eftersom jag inte är så väl bevandrad inom bubbel-sektionen. Glad

Tomte21 dag kvar till julafton!!
    Vill du ha ett alkoholfritt bubbel också så tipsar jag om Billabong. Jättegott (inte så sött), och billigt. Gör att jag överlever graviditeten när det kommer till fester och sånt. Vad gäller glöggen så överlämnar jag det till nån annan, men systemet har ju en massa varianter om man vill ha med alkolhol (vilket jag inte tycker om). Annars gillar jag Blossas glögg som säljs i alla matvarubutiker. Tomteglöggen smakar så himla sött tycker jag.
  • Viggo och pyrets mamma

MammaSL: Den nedre tycker jag var superfin, den hade liksom mer fokus/skärpa på barnen på ett annat vis.

• Viggo och pyrets mamma

Stort grattis Mrs TM!! Bättre julklapp finns ju inte :)

EmilyThe Strange: Måste erkänna att jag är lite avis på dig som bor i Oslo, älskar den stan (min mamma är därifrån och all min kvarlevande släkt bor där), skulle gärna bott där om jag hade fått chansen. Var där och jobbade 1 år efter studenten men lyckades inte haffa ngn norrman, hittade mig en Göteborgare istället ;) Är där alldeles för sällan numera. hade velat åka dit till 17:e Maj men det kommer va typ 5 dagar innan nya bebisen dimper ner, så jag vet inte riktigt hur smart det är :)  

• Viggo och pyrets mamma

I år så kommer vi fira julafton på följande sätt, på morgonen kommer min bror med sin dotter och mina föräldrar, sen har vi julmat till lunch och julklappsutdelning. Min bror ska lämna över dottern till hennes mamma vid fyrasnåret och då de har 1 timme att köra hem så åker de vid 15-tiden tillsammans med mina föräldrar, då kollar vi Kalle innan vi åker till makens familj och fortsätter firandet tillsammans med hans föräldrar, syskon och syskonbarn, ska bli supermysigt. 
    Sen hör det ju självklart till att ha uppesittarkväll med Bingolotto och gott småplock framför TV:n. Granen och skinkan kommer vara fixade redan så vi ska bra slappa tillsammans lilla familjen på fredag kväll. Ska bli så skönt, kommer säkert göra lite godis och grejer på dagen. Jag tänker bara dra runt i myskläder och ha det allmänt skönt :) 

• Viggo och pyrets mamma
    Pigelinen skrev 2011-12-22 13:36:18 följande:

Nä vi tar bara lite julgodis och kaffe till dessert, ändå ingen som orkar efter all mat.

Har ni några grönsker på julbordet? Vi har alltid en sallad, inte så juligt men gott med något frächt o inte bara röror och kladd;)
    Funderar på att köra kokta brysselkål också, är ju så gott.

Här har vi alltid svärmors hemlagade rödkål =P Annars blir det inte speciellt mycket grönsaker måste jag erkänna.

För övrigt så är jag lite småstressad just nu, har kvar att baka 2 limpor bröd, packa in alla julklappar, göra köttbullar, koka gröt, dammsuga och skura lite...... Gahhh! Jag vill bara sitta ner med min foglossning och inte göra nåt!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!