Inlägg från: Starbaby |Visa alla inlägg
  • Starbaby

Jag längtar till jul!!!

GrimbartStrike skrev 2012-11-19 00:35:07 följande:
    Vi ska förresten åka till ikea den 1:a december.. Haha undrar hur mycket vi kommer att ångra det - lär ju vara några fler som tänkt åka dit då och handla julsaker
    Här i sthlm är det mesta slut i December då julsakerna varit framme sen Oktober. Så jag tror tvärtom faktiskt, det är inte direkt många som handlar julsaker i December. Förra året var det lite halm saker och papper kvar i början av December.
  • Starbaby
    molly50 skrev 2012-11-19 15:26:39 följande:

Ja,fast väderleksrapporterna verkar ju ändras hela tiden så man vet inte vad man ska tro.
    Snö i December är ju så mysigt. Minns förrförra året då det var snötäckt från början av December fram till Mars - det är ovanligt i sthlm.
  • Starbaby
    molly50 skrev 2012-11-22 18:08:22 följande:
    Jättefint!

Jag måste få ge dig en komplimang också. Jag tycker du ser jättebra ut och har en jättefin gravidmage!  
    Gaaah tusen tack - jag känner mig som ett HUS som vaggar fram.....
  • Starbaby
    saffran78 skrev 2012-11-22 19:34:42 följande:
    Hej
    Det blir norsk-svenskt tema på julen hos oss i år, och jag är på jakt efter en girlang med svenska flaggor till granen (norska har vi redan). Lite omodernt med flaggor i granen, kanske, för jag har inte sett dem någonstans. Någon som har sett det någonstans?
    Vad äter man i Norge på julen?
  • Starbaby
    saffran78 skrev 2012-11-22 19:56:23 följande:
    Starbaby:
    Julmat i Norge: Det varierar lite efter var man bor i landet (som i Sverige alltså Glad). 

Vår julmiddag kommer att vara pinnekjött, som är revbensspjäll av fårkött. Man ångkokar så det blir mört och gott. 

Men de flesta vanliga julrätterna finns i Norge också, t ex sylta, revbensspjäll, risgrynsgröt... Eller så finns det varianter av svenska rätter. Riskrem t ex är typ ris à la Malta, fast istället för apelsiner i har man en röd sås till (t ex körsbärssås eller hallonsås).  

Kafeterian på jobbet hade nybakta lussekatter ett år, och glad i hågen köpte jag en som jag skulle festa på till efterrätt. Men den smakade ju inte saffran! Rynkar på näsan De måste haft gurkmeja i, för den var gul. Vet inte om det är typiskt norskt eller om det bara var kafeterian som skulle spara pengar...  
    Aaah, tack, kom på att jag inte hade en aning vad man äter i Norge på julen :)
  • Starbaby
    Gutan skrev 2012-11-22 22:30:51 följande:
    En fråga. Hur får ni era pappersstjärnor att hänga snyggt? Mina blir liksom alltid sneda. Alltså snurrar sig.
    Jag virar stark ståltråd runt sladden, då håller den bättre. Svårt att förklara men du kanske fixar det själv med ståltråd om du börjar tixa lite.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!