Inlägg från: Nincompoop |Visa alla inlägg
  • Nincompoop

Jag längtar till jul!!!

Idag kom ett paket med julgranspynt som jag fyndade hem på tradera. Längtar tills jag får klä granen. 

• Nincompoop

Själv är jag en glöggoman, även om jag förstås längtar till julmusten också.

Jag brukar vara dålig på att köpa jultidningar, även om jag är bra sugen ibland. Däremot prenumererar jag på "Den stora julboken" och får alltid lite extra julkänsla när den dimper ner i brevlådan. 

• Nincompoop
    molly50 skrev 2013-08-29 17:08:29 följande:

Jag är också förtjust i glögg. Maken och jag brukar tjuvstarta med det runt d 1:a advent.

Den stora Julboken? Vad är det?  
    En bok som kommer ut en gång om året helt tillägnad julen. :) Jag brukar mest kolla på de inspirerande bilderna men det brukar även finns lite recept och pysselbeskrivningar. Jag prenumererar så den kommer direkt till brevlådan. :) 
    http://bonniershop.nu//node/795?media=shoplist&ms=0

Men vad alla pratar om Amelias jul, har jag missat något? Man kanske måste köpa den i år eftersom alla pratar så gott om den. :) När julen närmar sig och alla tidningar dyker upp så brukar jag vilja köpa alla och det brukar sluta med att jag inte köper någon alls. 
  • Nincompoop

Åh, vad fint! Jag var tvungen att kolla upp, men tyvärr verkar det inte vara i rätt storlek. En single är bara 135 cm i UK (?) medan de här är 150 cm. Det skulle innebära att de blir för smala. Stämmer det?

Jag har aldrig haft julbäddset förut, men åh vad jag blev sugen nu!  

• Nincompoop
    4539 skrev 2013-09-09 10:39:56 följande:
    När börjar ni pynta och tar upp julgranen:?
    Alldeles för tidigt
  • Nincompoop

Jag har varit helt datorlös alldeles för länge nu. Nu när min dator lever igen så ser jag att det är 394 olästa svar i den här tråden! Jag orkar inte gå tillbaka och kolla allt men ska nog gå tillbaka några sidor i alla fall.

Drack julmust i helgen förresten! :)

• Nincompoop

Har precis beställt hem julklappar åt ALLA syskonbarn (10 st.). Härligt att ha det bortgjort! :)

• Nincompoop

Jag letar efter en sida på facebook som man kan gilla och få lite julinspiration på daglig basis, men jag hittar ingen! Någon som har tips?

• Nincompoop
    MamaPapa skrev 2013-10-13 19:30:00 följande:
    Nincompoop - jag rekommenderar Pinterest (inte Facebook utan websiten)
    Tack för tipset! Ska genast in och kika. :)
  • Nincompoop
    husbyggemama skrev 2013-10-20 20:44:08 följande:
    Hahaha nincompoop! Det var precis det jag beställde. Vi får fira jul i likadana sängkläder i år!
    Haha, ja! Jag kunde inte heller låta bli. Nu ska jag äntligen få sova riktigt juligt på jul. :) 
  • Nincompoop

Jag letar febrilt eller en bricka som man kan bygga en pepparkaksby på, men jag hittar inget! Hittar bara små brickor i plast som typ används i restauranger och liknande. Vet någon var man kan få tag på en rektangulär bricka, gärna i typ rostfritt/nysilver eller liknande? 

• Nincompoop
    Erfdgt skrev 2013-10-28 23:09:56 följande:
    Kolla loppisar och second hand :)
    Ja, jag måste nog göra det. Jag trodde inte det skulle vara så svårt att hitta faktiskt, men på loppisar och second hand borde det ju gå att hitta något. :)
  • Nincompoop
    Erfdgt skrev 2013-10-29 09:43:46 följande:
    Ja, där brukar man kunna hitta och till bra pris. Jag har köpt fler brickor billigt på second hand :) Hoppas du ska hitta något :)
    Tack!
  • Nincompoop

Jag sitter i photoshop och försöker få till årets julklappsetiketter. Hur brukar ni göra med juklappsetiketter? Köper ni färdiga, pysslar ni egna, skriver ni ut egna? Jag brukar försöka få till nya varje år men det är inte alltid lätt att komma på vad man ska göra. Ett åt såg de ut som pepparkaksgranar och ett annat gjorde jag rektangulära etiketter med en julbock i bakgrunden. Alltid med den vanliga texten "God Jul Namn önskar Namn". I år hade jag tänkt få till etiketter som ser hempysslade ut, tänk digiscrapping. Men jag har inte testat digiscrapping förut så det ska bli spännande. :)

• Nincompoop
    CamillaL skrev 2013-11-13 11:06:37 följande:
    Kul tråd! Älskar också julen, det är min absoluta favorithögtid. Håller dock hårt på att inte göra juliga saker (julmust, pepparkakor, julmusik, stjärnor osv) innan 1:a advent. Men förbereda sig lite kan man ju alltid göra  

Har ni tips på julmusik som är GLAD, dvs inga psalmer eller  så. Inte Stilla natt, Hosianna, eller liknande sånger. De ska vara glada och "pigga"
    Jag har tyvärr inget tips på en hel skiva just nu. Ska fundera vidare på den. Men däremot så jag kan skriva upp några låtar som finns på min spellista:

It's the most wonderful time of the year - Andy Williams
    Let it snow! - Ella Fitzgerald
    Santa Claus is coming to town - Frank Sinatra
    Juligen - Just D (jag vet, men jag kan bara inte låta bli att ha med den på spellistan. :) )
  • Nincompoop

Idag har jag varit på julmarknad och köpt glögg och marmelad + att jag och dottern gjort ett pepparkakshus till glada jultoner. Juligt värre!

• Nincompoop
    MamaPapa skrev 2013-12-08 19:47:32 följande:
    Idag har jag gjort lussebullar o köttbullar. Till köttbullarna har jag ett super tips: Istället för steka och sedan frysa så sjuder jag dem. Sedan lägger jag på plåt och fryser o nästa dag lägger jag över dem i påsar. Sjudningen har flera fördelar: De behåller den runda formen, det blir inte massa stekos och så blir de saftigare. När de ska användas så steker man bara på så de får fin yta. När du sjuder dem ser man lätt när de är klara då de flyter upp till ytan. Bara att fiska upp med hålslev.
    Så brukar jag också göra. Fick det tipset efter att ha gjort köttbullar som såg ut som skeva tärningar. De blir inte så runda nu heller men lite rundare i alla fall.
  • Nincompoop

Jag smet undan från tråden när den helt plötsligt började handla om påsk, men man kanske vågar sig tillbaka nu?

Min 4-åriga dotter gick fram till mig idag och sa: "Mamma, jag vill baka pepparkakshus!" :D Det är min flicka det. ;)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!