Inlägg från: Nandez |Visa alla inlägg
  • Nandez

Jag längtar till jul!!!

RaYzLeR skrev 2025-10-28 16:24:04 följande:

Nu ser jag fram mot julen så man kan sätta upp julbelysningen och julpynt. Hoppas att det blir en vit jul. Glad

Det blir så fint och lyser upp i mörkret när julbelysningen tändsGlad

Hoppas också på en vit jul
  • Nandez
    Mayjel skrev 2025-10-28 16:28:03 följande:

Jag längtar inte så mycket i år. Känner mest en massa stress inför det hela, iallafall till själva julafton. 

Halloween är ju bara under en enda dag medan julen tycks pågå en hel månad nästan, om man räknar in alla förberedelser och även aktiviteter på adventsdagarna.

Har dock hunnit förbereda lite redan nu. Köpt en chokladkalender till mamma, en färdig sådan från caféet Berzelii choklad, så nu slipper man gå till pralinboden utse 24 olika bitar själv. Sånt tar tid.

Även provat lite julgodis för i år - skumtomtar med apelsinsmak och Sias julglassbåtar med polkagris. Helt okej båda två, om än lite smaklösa kanske.

Det är jobbigt med julstress. Vi firar i det lilla formatet så det är inte så mycket stress inför jul.

Hoppas att stressen lägger sig hos dig
  • Nandez
    Mayjel skrev 2025-10-28 16:39:04 följande:

Tack, det var snällt sagt av dig 😊

Jo, kanske skulle man hålla sig i ett lite mindre format under juletider. Blir så stressat annars, konsumtionshets och sånt som reklammakarna ska trigga oss till under dessa helger. 

Finns en anledning till att man själv föredrar de lite enklare högtiderna likt påsk och midsommar, framför jul och nyår, då allt måste vara så storslaget.

Ja, så är det. Vi har det lilla formatet för att slippa stress 
  • Nandez
    Anonym (Julkul) skrev 2025-10-28 17:45:50 följande:

Jag och barnens pappa separerade förra våren så förra året fick jag och barnen själva bestämma när vi skulle börja pynta samt sätta upp granen (plastgran). I våras flyttade jag och barnen till en trea och idag insåg jag att jag behöver fler stjärnor. Adventsstakarna kommer inte att få plats i fönstren dock pga alla blommor. Men det kommer att pyntas till första advent! Och då kommer granen upp också även om det är utan kulor utan bara ljus.

Julstjärnor är fint i fönstren
  • Nandez
    RaYzLeR skrev 2025-10-28 17:53:20 följande:
    Kan du inte ha adventsstjärnor i fönstren om inte adventsljusstakarna får plats på fönsterbrädan? Glad

Själv så har jag två adventsljusstakar i köksfönstren och en adventsstjärnan i vardagsrummet. Och en liten julby på byrån i vardagsrummet.

Annars så har jag inte så mycket mer, förutom en tomtenisse på köksbyrån. Glad
    Ibland behövs det inte så mycket
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-10-28 18:31:26 följande:
    Jag har tjuvstartat litegrann och satt en liten slinga i en ljungkruka. Glad
    Har ett par andra slingor som sitter ute också,men som inte är tända än.
    Såg att en granne hade tänt sin idag. Glad
    Är så sugen på att tända
  • Nandez
    Mayjel skrev 2025-10-28 21:10:09 följande:
    Vad bra! Även testat de nya Dumle winter edition? De är goda, särskilt kolan med mandarinsmak. Mintdumlen går inte heller av för hackor Glad
    Låter som en spännande smak
  • Nandez
    Anonym (Julkul) skrev 2025-10-28 22:02:54 följande:
    Japp, har gärna både stakar och stjärnor men nu har vi ju problemet med blommorna... men får se, kanske hittar någon annan plats för dem.
    Får flytta på några blommor, det brukar fungera bra
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-10-28 22:14:00 följande:
    Ja,det är samma här. Glad
    🎅😁
  • Nandez
    Anonym (Tiden går snabbt) skrev 2025-10-29 05:59:20 följande:

Ja, nu dröjer det inte länge tills man får hänga upp den där tygkalendern på väggen igen. Ni vet, en sån där med siffror markerade på varje sida och ett litet hänge för varje siffra upp till 24. Där man hänger små minpaket för barnen att öppna varje morgon.

Rolig adventskalender😀
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!