Inlägg från: Nandez |Visa alla inlägg
  • Nandez

Jag längtar till jul!!!

Anonym (Julkul) skrev 2025-10-29 15:25:34 följande:
    Problemet är att jag har ingenstans att flytta dem till iaf ingenstans där de får dagsljus och jag har ingen lust att de ska dö.
    Det kan vara lite klurigt att hitta bra platser, jag behöver inte flytta så många
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-10-29 15:41:14 följande:
    Jag har samma problem. De rum där jag skulle kunna ställa blommorna är för märka så där riskerar de att dö. Jag brukar dessutom köpa julstjärnor varje år som gärna vill ha solljus.
    Men jag brukar lösa det med att ställa ljusstakarna på själva fönsterkarmen och så får blommorna stå på fönsterbrädet. Glad
    Jag har ett par konstgjorda julstjärnor då julstjärnor är giftiga för katter. Inte för att han tuggar på växterna men för säkerhets skull gör vi så
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-10-31 15:24:37 följande:
    Ok. Ja,det är inte bara för katter. Vi har inga katter,men andra djur. Men julstjärnorna står alltid oåtkomliga för dem.
    Bra detGlad
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-10-31 15:25:39 följande:
    Nej,bara några veckor kvar nu. GladTomte

Tänkte kolla mina uteslingor och kanske sätta upp dem i helgen. Glad
    Japp😁🎅🤶

Vi har en slinga som sitter uppe året om då den var lite jobbig att få upp (högt läge). Men den är inte tänd förutom jultidSkrattande

Är så sugen att ta fram dom andraGlad
  • Nandez
    Anonym (Julkul) skrev 2025-10-31 16:19:43 följande:

Min Twinkly-slinga på balkongen är just nu orange och gul eftersom det är Halloween. Sen blir den röd och grön älskar att kunna byta färg på den eftersom då kan den sitta uppe året runt.

Fint ,en jag vill helst ha varmvita och inte färgade
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-10-31 18:11:07 följande:
    Låter mysigt. Glad Själv föredrar jag varmvitt.
    Samma här

Det enda som har lite färg är domherrarna, en kort slinga som vi har i tujorna vid altanen utanför huset
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-11-02 12:24:09 följande:
    Ok. Ja,vi hade en färgad,blinkande slinga tidigare. Men när den gick sönder så köpte jag en varmvit. 

Idag tänkte jag gå ut och se om mina slingor fungerar och ev. sätta upp dem. Har sett att fler och fler har gjort det här så det känns ok ändå att göra det nu. Glad
    Det är ju så mörkt ute på kvällarna nu också.
    Inte sett nån här ännu men har å andra sidan inte varit ute när det varit mörktSkrattande

Det dröjer nog inte så länge till innan vi sätter upp dom, det är verkligen beckmörkt på kvällarna
  • Nandez
    Anonym (Julkul) skrev 2025-11-02 19:00:06 följande:

Idag åkte första stjärnan upp. Min mormors mors gamla stjärna. Visade den för mamma igår och vi upptäckte att några småbitar lossnat. Limmade igår och istället för att lägga undan den i en månad så hängde jag upp den i mitt kök istället. Den är i trä och från första halvan av 1900-talet. Min gammelmormor var född 1900 blankt så den kan vara äldre också. 

MysigtGlad
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-11-02 19:21:36 följande:
    Ok. Jag har varit ute på balkongen nå´n gång efter att det blivit märkt. Och just nu så är vi hundvakt och då behöver man ju gå ut även när det är mörkt. Glad

Ok. Ja,det blev inget av här idag. Varit lite trött idag. Men får se om jag tar tag i det imorgon. Glad
    Hopp att du varit piggare idagGlad
  • Nandez
    Anonym (Julkul) skrev 2025-11-02 22:12:11 följande:
    Ja, jag gillar en mix, även i granen. Bild på stjärnan 
    JättefinGlad
  • Nandez
    Mayjel skrev 2025-11-03 02:25:58 följande:

Söt stjärna i ovan inlägg. 

Provade de nya pepparkakorna från Mor Anna igår, med smak av skumtomte. Ingen höjdare får jag säga. Kändes mer som en smak för barn. 

Ska nog ta och baka mina egna till någon av adventdagarna. Krydda kakdegen med lite apelsinskal istället, då blir det gott på riktigt. 

Kan tänka att det inte är nån god smakkombo 
  • Nandez
    Anonym (Längtar inte) skrev 2025-11-03 19:36:38 följande:
    Nej inte direkt men dom anser de gör rätt när de ger samma summa pengar per familj.  Min syster som har 1 barn får då mer såklart (jag har 3) och min bror som inte har barn får allt själv....
    Det är bara så det är men känns som en är mindre värd 😓
    Det förstår jag att du gör, dumt att det är uppdelat så. Har du pratat med dom om det?
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-11-03 20:14:55 följande:
    Jadå. Har varit hundvakt åt svärföräldrarnas valp i helgen så det har varit fullt upp. Glad
    Men idag åkte slingorna upp. Glad
    Måste bara kolla en av dem imorgon,i dagsljus,då jag inte fick den att fungera.
    Maken får hjälpa mig som är bättre på så´nt där. Glad
    Vad skönt. Mysigt med valp, så fulla av bus och energiGlad

Snart åker nog slingorna upp här ocksåGlad
  • Nandez
    Anonym (Längtar inte) skrev 2025-11-03 20:26:58 följande:
    De förstår, största är 16 och minsta 8. De tycker det är orättvist men jag förklarar att presenter är inget man kan kräva och att mormor och morfar vill göra så här. 
    Jag är ganska säker på vad de skulle svara ändå om jag tog upp det, att då får ju vi som familj mer eftersom vi är flest, de ser bara oss som en enhet, inte som individer.  
    Okej, trist att det är så
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-11-03 20:29:43 följande:
    Ja,det är det. Men mycket jobb också. Men det är det värt. Glad

Ja,jag ska kolla en av granarna också. Brukar ha en utanför dörren och jag vill minnas att batterierna tog slut i den väldigt fort förra året. Så antingen så är det något fel och vi får köpa en ny eller så kanske maken kan fixa den med. Tur man har en händig karl. Glad
    Ja, det är detGlad

Har också en händig karl, det är han som fixar utebelysningenSkrattande
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-11-03 20:56:30 följande:
    Ja,det kan vara bra att ha. Glad
    Jag brukar kunna fixa utebelysningen själv. Men när det krånglar så brukar han få hjälpa till. Och om det ska upp högre än jag når. Han är ju lång så då kan han hjälpa till. Glad
    Nu har vi balkongen kvar där det ska upp lite högre.
    Skrattande

Tidigare har vi hjälpts åt men sitter i rullstol numera. Så nu kan jag inte göra sånt längre
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!