Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Annika i Gbg
    lollsanT skrev 2011-10-03 19:31:21 följande:
    Har inte satt ihop någon lista på när allt ska vara klart men en lista på allt som ska göras. Har börjat lite smått med att baka småkakor och lagt i frysen. Men ska nog börja skriva in något varje dag. Vet inte hur långt jag törs planera eftersom liten kan komma vilken dag som helst (bf 3 november).
    fluu skrev 2011-10-03 18:43:26 följande:
    Åh,vad jag längtar tills jag kan göra julkort med vårt barn på !

Idag har det varit riktigt höstrusk här = jag kommer i mer och mer julstämning och längtar efter snö.

Har även(äntligen) lyckats klura ut vad jag ska ge pojkvännen i julklapp. Han är väldigt svår att köpa presenter till,men han ska få Big bang theory säsong 4 på dvd  och "Fluffskydd" till en eldstav(svårt att förklara :P).
    Jag började lyssna på lite julmusik igår medan maken var på övervåningen. Han verkligen HATAR julmusiken. Har dock några skivor såsom Elvis och Jultoner från förr som han accepterar 

Vad skönt att ha bestämt till honom. Jag vet att jag ska ge maken en whisky flaska men jag vet inte vilken ännu. Han fyller ju dessutom år 3 veckor före jul så jag måste komma på flera saker (ska jag säga, fyller år dagen efter honom

Min son köpte en flaska whisky där man även fick ägarbevis på en square foot av den ön där whiskyn bryggs. Jag minns inte namnet bara, kan kolla med honom om du vill. Det var ju en ganska rolig grej, att bli landägare i Skottland eller om det var Irland! 
    Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Annika i Gbg
    RocketQueen skrev 2011-10-03 21:25:35 följande:
    Har ni några tips på god alkoholfri glögg? Gärna en som smakarså glöggigt som möjligt.
    Jag gillar alla 1911 Herrljunga. Min absoluta favorit är den med mandarin-chilli men den är ju ingen klassisk glögg... Den serverar jag kall med en isbit och en lime-skiva. Så gott! Men de har flera olika smaker. Den kan man köpa i vanliga mataffärer. 
  • Annika i Gbg

Hej allihop! Här kommer en jul-älskare till! Jag har alldeles för mycket omkring mig så det är inte alltid jag klarar att skriva så ofta i trådarna men jag läser och skriver en rad ibland. 

Jag har köpt en enda julklapp och har beställt Blossas års-glögg. I år smakar den tydligen kaffe. Beställde två flaskor, funderar på om jag ska spara en bara för att det är kul!? Annars har jag skåpet fullt av glögg som jag gjorde hemma förra året, den är väldigt god nu, ett år senare!  Blir bara bättre och bättre. Sist jag flyttade (2009) hittade jag en flaska från 2004, den var så god att det nästan kändes syndigt att dricka upp den Skrattande !!

Nu ska jag rusa till jobbet........... 

• RocketQueen

Annika helt enkelt: Ja den är god men särskilt alkoholfri eller glöggig är den ju inte. Jag vill ha en glögg man kan dricka när man är gravid men som inte smakar bara saft

• Gurkan

Här är årets kandidater, hjälp mig!
    Ska ju beställa andra fotoprodukter med till födelsedag nu i slutet av oktober och tänkte köra ihop beställningen och på så vis spara fraktkostnad därför är det lite bråttom...
    Men vilken ska jag välja??

• Eleonor01

Det först tycker jag :)
    Jag ska också rigga lite bilder idag som jag kan skicka. Tack för tipset!

• Frökenolson
    Gurkan skrev 2011-10-04 07:21:12 följande:
    Här är årets kandidater, hjälp mig!
    Ska ju beställa andra fotoprodukter med till födelsedag nu i slutet av oktober och tänkte köra ihop beställningen och på så vis spara fraktkostnad därför är det lite bråttom...
    Men vilken ska jag välja??

jag tycker den längst ner! Fina allihopa, men den kändes bäst i helhet..

Välkomna ni nya jultokar, ni kommer passa in alldels utmärkt! 
  • Gurkan
    Eleonor01 skrev 2011-10-04 07:24:32 följande:
    Var beställer man billigt ifrån förresten??
    Jag beställde förra året från Fujidirekt men var inte riktigt nöjd med färgerna men det är de som är billigast för mig och som har det bästa alternativet så det får nog bli så att jag ger dem en chans till i år
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!