• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Frökenolson
    Gurkan skrev 2011-10-04 07:30:55 följande:
    Jag beställde förra året från Fujidirekt men var inte riktigt nöjd med färgerna men det är de som är billigast för mig och som har det bästa alternativet så det får nog bli så att jag ger dem en chans till i år

har du provat på vistaprint då? är ju billigt och man kan få annan kvalitet på papper tjocka, matta m.m. har gjort mycket flygblad och kort där..
  • Gurkan
    Frökenolson skrev 2011-10-04 07:33:29 följande:
    har du provat på vistaprint då? är ju billigt och man kan få annan kvalitet på papper tjocka, matta m.m. har gjort mycket flygblad och kort där..
    tyckte de hade alldeles för dyr frakt!
    70 kronor var det billigaste men då skulle det ta 21 dagar! 
  • soryd

jag vill gärna också veta ngt bra och billigt ställe där man kan fixa sina egna fina julkort :)

• Annika i Gbg
    RocketQueen skrev 2011-10-04 07:11:14 följande:
    Annika helt enkelt: Ja den är god men särskilt alkoholfri eller glöggig är den ju inte. Jag vill ha en glögg man kan dricka när man är gravid men som inte smakar bara saft
    Oj, jag kollade inte. Tänkte att det man köper på Coop är alkoholfritt... Skäms
    Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • lollsanT
    Annika i Gbg skrev 2011-10-04 06:47:37 följande:
    Min son köpte en flaska whisky där man även fick ägarbevis på en square foot av den ön där whiskyn bryggs. Jag minns inte namnet bara, kan kolla med honom om du vill. Det var ju en ganska rolig grej, att bli landägare i Skottland eller om det var Irland! 

Tror det är en Laphroaig han har då. Alternativt en Ardbeg men jag är nästan hundra på den första. Maken har en ganska stor samling med rökiga singelmaltar där han har fått en eller två square foot . Det är ur bolagets tillfälliga sortiment jag väljer - mellan Laphroaig, Ardbeg och Bowmore. Får köra ole dole doff tror jag
  • Minnie7

Det finns grymt duktiga människor här på FL som scrappar och photoshoppar fina julkort som man sedan kan beställa på helt vanliga kort. Kan inte länka från telefonen men det finns några trådar här. De blir verkligen jättefina!

• Annika i Gbg
    lollsanT skrev 2011-10-04 08:26:34 följande:
    Tror det är en Laphroaig han har då. Alternativt en Ardbeg men jag är nästan hundra på den första. Maken har en ganska stor samling med rökiga singelmaltar där han har fått en eller två square foot . Det är ur bolagets tillfälliga sortiment jag väljer - mellan Laphroaig, Ardbeg och Bowmore. Får köra ole dole doff tror jag

Ja det var Laproaigh, fick just svar här. Han blev jätteglad! "Åh, mamma, ska jag få en present, eller?"

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Minnie7

Tänkte ta det här med julen till en helt annan dimension iår tack vare den här underbara tråden. Om man ska ha pepparkakshustävling- hur funkar det liksom? Köper ni färdig deg, har alla med sig varsin eller? Vem bedömer? Smyckar ni dem på annat sätt än med godis och kristyr och tar varje par isf med sig det? Ska de ha en ritning med sig, kartongmallar? Ja- berätta gärna hur ni gör? Låter otroligt kul!!

• echk

Jag älskar också julen! Så sjukt mycket! Tyvärr, delar inte min sambo den uppfattningen. Han tycker det är jobbigt med jul. Denna jul kommer jag att vara tjock som en gris Flört (Gravid) men nästa jul så kommer jag att ha en liten knodd vilket kommer göra julen ännu roligare!! 

Cant wait Skrattande 

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!