Inlägg från: az81 |Visa alla inlägg
  • az81

I år skall vi ha smörgåstårta på julafton. Vanligtvis brukar vi ha så kallad norsk julmat på julafton och den svenska på juldagen. Men i år beslutade vi oss för smörgåstårta i stället.

• az81

Just nu tackar jag min lyckliga stjärna att jag redan var klar med alla julklappsinköp. Jag råkade ut för en olycka i torsdags när jag var uppe i Stockholm för en anställningsintervju som medförde ambulanstransport och 10 timmar på ortopedakuten på st görans. Är nu mer eller mindre icke rörlig. Så jag kan inte göra så mycket förberedelser inför advent eller jul alls just nu. Jag som hade massor av idéer och planer inför årets advent och julhelg.

• az81

Här är en sak jag gjorde förra julen.

Karamellpopcorn i mörk choklad

20 stycken

Tillagningstid: 35 min.

5 dl popcorn (drygt 2 msk opoppade popcorn)

1 krm salt

1 1/2 dl strösocker

250 g mörk choklad

Poppa popcornen och salta lätt.

Smält sockret i en tjockbottnad kastrull och låt det bli gyllen­brunt. Rör inte för mycket, men peta gärna lite mot slutet för att få bort klumpar.

Dra kastrullen från plattan när sockret blivit gyllenbrunt och tillsätt popcornen. Blanda runt så att popcornen täcks så mycket som möjligt, och häll sedan ut dem på en bricka klädd med bakplåtspapper. Jobba snabbt så att sockret inte stelnar. Låt svalna.

Smält chokladen försiktigt i mikron eller över vattenbad.

Bryt karamellpopcornen i mindre bitar. Doppa i den smälta chokladen och lägg upp på en bricka klädd med bakplåtspapper. Låt stelna i kylen och förvara kallt fram till serveringen.

• az81
    Erfdgt skrev 2013-10-23 23:49:03 följande:

Jag såg dom med knäcksmak för första gången idag. Dom är nya va? Hur smakade dom? :)

Det är årets smak. Jag tyckte de var goda. smakade som kolasnören men de andra här hemma tyckte inte om dem.
  • az81
    molly50 skrev 2013-10-24 10:00:59 följande:

Knäcksmak. Låter intressant. Det kanske man ska prova.

Såg julskum på Granngården häromdagen. Men köpte inget då.
    Tänkte vänta lite till i alla fall.   
    De hade bara den vanliga smaken.

Vart hittade du julskummet med knäcksmak?    

Den hittade jag på coop extra i Älvängen.Glad
  • az81
    Erfdgt skrev 2013-10-26 10:15:19 följande:
    Helt plötsligt längtar jag ännu mer till jul, för jag/vi fick just veta att vi väntar tillökning! :D hihi

Grattis!
  • az81

Dessa tänkte jag göra i år till jul.

Peanutbuttercream,
    ca 40-45 st
    75 g nougat
    75 g mörk (70 %) choklad
    50 g jordnötssmör
    25 g salta jordnötter (hackade)

Smält choklad och nougat i vattenbad. Vänd ner jordnötssmör och jordnötshack. Häll smeten i knäckformar och ställ svalt. 

• az81

Igår köpte jag tvål på netto med doft av pepparkaka, och en med äpple och kaneldoft samt en med apelsin och nejlika doft. Det fanns även med polkagrisdoft men då jag inte tycker mint luktar speciellt gott köpte jag ej den.

Imorgon får Gekås i Ullared ett besök av mig där jag skall inhandla det sista i julklappar och kolla in deras julavdelning och mycket mer. 

• az81

Har snart kollat klart på veckans olika avsnitt av masterchef Danmark Jul. Relativt kul att kolla på om än pinsamt vad vissa av dessa danska kändisar är usla på basic matlagning. Men man fick lite inspiration till julrelaterade rätter.

• az81

Igår beställde jag årets härliga jul från ica kuriren så nu är det bara att vänta tills den kommer hem i brevlådan.

• az81
    molly50 skrev 2014-09-19 11:39:10 följande:
    Måste man beställa den genom tidningen eller kommer den ut i affärerna sen också? smile1.gif

Tro att den går att köpa i affärerna också, men min butik här hemma brukar inte ha den så jag beställde för att var på säkra sidan att inte missa den. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!