• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • bustösen
    lollsanT skrev 2011-10-14 18:46:09 följande:
    Nu har jag fått tag på julskum!!!! Köpte 5 påsar bara för att vara på säkra sidan Däremot så finns inte apotekarnes julmust ännu
    Jag mailade till Systembolaget gällande julöl och alkoholfri glögg och glöggen skulle komma den 1 november och ölen den 14 november. 
    vi har köpt apotekarnes julmust i små petflaskor idag på maxi i borås, eller menar du stora flaskor? 
  • carwho

Har mkt o läsa igen i den här tråden

Nu börjar julkänslorna smyga sig på.... Mitt julpaket från Jotex kom förra veckan, nya gardiner till vardagsrum o matsal.
    En brödkorg och en skylt till hallen.

I år har vi en liten tjej på 6 månader på julafton, därför känns julen än mer speciell i år!!

Julsångerna har spelats hos oss i ca två veckor redan o igår fick vi första julmusten från svärmor!

I år är vi hemma, sambons familj kommer till oss för traditionellt julfirande. Ska bli såå mysigt!!

• littlemisstrouble
    Pigelinen skrev 2011-10-14 15:52:15 följande:
    aha, någon som köpt? Är den något att ha?
    har köpt den men inte hunnit läsa. kommer tillbaka med recension sen
    Planering är a och o......
  • littlemisstrouble

kan ju tipsa om att öb har fått in jultomteskum i lådor för 49kr. såg att dom hade en ny variant på tomtarna med, polkagris

Planering är a och o......
  • carwho
    lollsanT skrev 2011-10-13 10:27:08 följande:
    Ah, du är också en sån som gör helt eget Förra året gjorde jag en modell av vårt hus *älskar att pyssla*

Gud vilken fin!! Hur har du gjort balkongen och det??

Nu blev jag ju sugen o göra pepparkaks hus! Jag har ALDRIG gjort ngn! När jag var liten firade vi inte jul (kanske därför jag är så besatt som vuxen?! ) o nu på vuxna dar har jag aldrig fått tummen ur.

Kan ni inte snälla ge mig tips o trix hur man gör så kanske jag lyckas göra en i år??? Snälla!!
  • Minnie7

Gör ni degen själv till huset eller köper? Jag köpte förra året och höll på att bli galen då det gick sönder HELA tiden när jag skulle sätta ihop det .

• carwho

I år har min syster bestämt (ja bestämt!) att i våran familj köper vi inte julklappar till dem vuxna! Vilket jag tycker är aptråkigt.....

Svärmor sade häromdan att i år behöver vi inte köpa något till dem eftersom vi ska gifta oss nästa år så då är det bättre vi sparar pengarna till det Så med sambons familj tar vi paus från julklapparna i år... Men jag kommer nog ge något litet till dem, en burk med mina julskorpor till exempel. Vet att svärmor älskar dem och när jag gjorde första omgången i veckan hann de ta slut innan hon hann sig hit

Så vi köper julklappar till varann, våran dotter, mina systersbarn och sambons systers barn. Och min gudson.

• torsdag

Ja, en jultråd!
    Jag är en stor Julälskare så jag hakar på här med er.

Brukar ni gå på någon Julmarknad? Vilken/vilka? Vilka är bäst?
    Jag älskar julmarknader och brukar gå på ett par stycken varje November/December.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!