• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • fluu

Andra favvojulfilmer är:

Nalle Puh och jullovet(tror jag det heter),Polarexpressen,Tomte maskinen (både kalendern och filmen),Julfritt,Nu är det jul igen,julkalendrar så klart.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • längtanstider
    MrsTM skrev 2011-10-13 14:36:56 följande:
    Vilka underbara pepparkakshus ni gjort tjejer! Blev helt inspirerad att göra ett eget i år, trots att jag bestämt mig för att vänta tills jag får barn...! Flört

Pysselgrupp låter strålande. Jag är ganska ensam pysslare i min vänkrets tyvärr. Om någon av er andra jultokiga bor i göteborg och kan tänka er en barnfri julpyssel-träff,  då får ni hemskt gärna inboxa mig!
    tyvärr har jag också jätte långt till gtb, bor uppe i norr! :) hoppas du hittar någon at pyssla men för det är så roligt att vara tillsammans och göra det :)
  • lollsanT

Igår beställde jag ett par jättefina örhängen som en svägerska ska få i julklapp. Skönt att bocka av ännu en person Längtar tills jag kan packa in alla julklappar.

• Pigelinen

Vad ska ni köpa till era päron o svärpäron? Vehöver även tips till mina syskonbarn, bara killar i åldern 6år, 10år o 11år. Super dupersvårt till dessa, de har MASSA med saker innan o mins systrar är så tråkiga, säger bara -ja inte vet jag, vet inte själv vad jag ska köpa... blir ju inte lättare vill jag lova ;)

• lollsanT
    Pigelinen skrev 2011-10-14 09:15:16 följande:

Vad ska ni köpa till era päron o svärpäron? Vehöver även tips till mina syskonbarn, bara killar i åldern 6år, 10år o 11år. Super dupersvårt till dessa, de har MASSA med saker innan o mins systrar är så tråkiga, säger bara -ja inte vet jag, vet inte själv vad jag ska köpa... blir ju inte lättare vill jag lova ;)

Svärfar får ett set med en snygg slips och matchande näsduk (brukar alltid berömma min mans slipsar).
    Svärmor tror jag ska få en handväska men jag är inte helt säker.
    Mamma har jag ingen aning om. Vill ge henne något fint plagg så jag får se. Hon fyller dessutom 50 år 5 dagar före jul.
    Mammas man får en snygg stickad tröja.
    Lillbrorsan fyllde 11 år för 2 veckor sedan och fick då en långärmad t-shirt och en svart väst (han tycker det är roligt att klä upp sig). I julklapp kommer han antagligen få Transformers 2 filmen. Eventuellt får han även Transformers 3 som ska släppas snart. 
    Systerson på 3 år kommer få en t-shirt och ett par snygga rutiga byxor (de har också MASSOR med leksaker).

Om de gillar sport så kan man ju köpa innebandyklubba med några bollar, en fotboll, skidglasögon om de åker skidor, presentkort på en sportbutik.     
  • MrsTM
    Lepanden skrev 2011-10-13 20:02:43 följande:
    Mupparnas julsaga är mysig.
    Åh är det den där Kermit är berättare och det handlar om en flicka som får en ny favorit-leksak varje jul? Älskade den när jag var liten!
  • Pigelinen
    lollsanT skrev 2011-10-14 09:26:16 följande:
    Svärfar får ett set med en snygg slips och matchande näsduk (brukar alltid berömma min mans slipsar).
    Svärmor tror jag ska få en handväska men jag är inte helt säker.
    Mamma har jag ingen aning om. Vill ge henne något fint plagg så jag får se. Hon fyller dessutom 50 år 5 dagar före jul.
    Mammas man får en snygg stickad tröja.
    Lillbrorsan fyllde 11 år för 2 veckor sedan och fick då en långärmad t-shirt och en svart väst (han tycker det är roligt att klä upp sig). I julklapp kommer han antagligen få Transformers 2 filmen. Eventuellt får han även Transformers 3 som ska släppas snart. 
    Systerson på 3 år kommer få en t-shirt och ett par snygga rutiga byxor (de har också MASSOR med leksaker).

Om de gillar sport så kan man ju köpa innebandyklubba med några bollar, en fotboll, skidglasögon om de åker skidor, presentkort på en sportbutik.     
    De är tyvärr inte så intresserade av kläder, har provat det tidigare år och då blev de besvikna.. hum svårt..
  • fluu

Min svärmor ska få en rad med kokböcker. Svärfar ska få någon whiskey.
    Nu har jag inga syskonbarn,men pojkvännen har. Flickorna ska förmodligen få: Grejer till tågbanan för fyraåringen och musiksagor till ettåringen.

Förstår att det är svårt att köpa till killar i 10-11 års åldern. Det är ju lite en mellanålder. Men kanske att de kan vara intresserade av serieböcker? Kanske manga eller liknande?

Till min sexåriga kusin brukar det vara poppis att köpa filmer eller spel till.

• fluu

Hmm....ja,vad ska man köpa till sina egna föräldrar. Nån musikantologi till pappa. Och till mamma har jag ingen aning än.

• bomboo

vi ska nog blanda med lite böcker iår till föräldrar och svärföräldrar...

Förra året fick alla mammor tofflor - riktiga mystofflor.
    Alla pappor fick något ätbart, min pappa fick sin marsipangris som han alltid får (sen fyller han år i början av januari så då fick han whiskeygodis), min plastsvärfar fick whiskeygodis och min svärfar fick julbröd och julkaffe.

Min brorsa (med flickvän) fick fina glas - de hade precis flyttat till ny lägenhet (20+ båda två)
    Min sambos bröder fick parfym (13 år) trumpinnar som iron maidens trummis har och en dvd med trummisens tips osv (15 år).

Men iår blir det nog lite böcker hit och dit - men som passar deras personligheter, typ, min svärmor och hennes sambo får typ "101 whiskeysorter/coctails du måste provat innan du dör", sen lite skönlitteratur och självbiografier till mina föräldrar och svärfar med sambo. Sen får vi se vad vi hittar på till min bror+sambo och sambons småbröder.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!