• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • bustösen

är det för tidigt för julgardiner??? var tvungen att putsa sonens fönster för det gick knappt att se ut genom det, och nu när det ändå är rent och fint blev jag lite sugen på att byta gardinerna =) 

• sassus
    bustösen skrev 2011-10-31 12:19:46 följande:
    är det för tidigt för julgardiner??? var tvungen att putsa sonens fönster för det gick knappt att se ut genom det, och nu när det ändå är rent och fint blev jag lite sugen på att byta gardinerna =) 
    Haha, jag undrar detsamma. Har precis flyttat och måste köpa gardiner till köket. Känns dock lite onödigt när julgardinerna ändå ska upp snart, så funderar som sagt på att slänga upp julgardinerna direkt
  • molly50
    bomboo skrev 2011-10-31 09:16:11 följande:
    Jag vet! jättesnygg! föll för den på en gång! den ser lite ut som en vuxen variant av klänningar som man fick ha när man var liten :P
    Riktig julig! nu ska jag bara hitta nyårsoutfiten! :P

Ja,det gjorde jag med.Funderar på att beställa den faktiskt. :) Man kan ju använda den vid andra tillfällen också. :) Jag har en röd klänning,men den sitter lite väl tajt över brösten nu när jag ammar. *S*
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • molly50
    MrsTM skrev 2011-10-31 11:32:29 följande:
    Ni som har bebistjejer kanske är sugna på en pepparkaksklänning till jul??

www.ahlens.se/barn/baby-50-86-cl/index.html

Jag köpte en jättesöt tomteklänning påÅhlens till min lilla tjej som jag tänkte hon kunde ha till jul och till sonens luciafirande på dagis. :)
  • bustösen
    sassus skrev 2011-10-31 12:57:17 följande:
    Haha, jag undrar detsamma. Har precis flyttat och måste köpa gardiner till köket. Känns dock lite onödigt när julgardinerna ändå ska upp snart, så funderar som sagt på att slänga upp julgardinerna direkt
    jag brukar sätta upp gardinerna vid första advent, och dit är det ju bara tre veckor (ja jag räknar positivt, på söndag är det ju tre veckor kvar ) dessutom så är sonen bara här varannan vecka, så jag tänkte öka hans julkänslor här hemma lite med att vara extra tidig hahaha
  • RocketQueen

Äntligen! Nu har jag sett första julpyntet inne i Stockholm! Alltså inte i affärer utan i själva stan så att säga

• bomboo
    molly50 skrev 2011-10-31 12:58:47 följande:
    Ja,det gjorde jag med.Funderar på att beställa den faktiskt. :) Man kan ju använda den vid andra tillfällen också. :) Jag har en röd klänning,men den sitter lite väl tajt över brösten nu när jag ammar. *S*
    Jag vill beställa den också, har hittat en jättefinklänning på nellys rea som jag sååå gärna skulle vilja ha på nyår, men jag vet inte om jag tycker det är värt att beställa den när vi ändå antagligen ska gå ut efter middagen :P har redan en sån nyårsoutfit. Det blir väldigt sällan så fina middagar så man kommer undan med att ha en sån fin klänning :P
  • husbyggemama

Har inte orkat läsa alla sidor. Har annat att göra oxå än att hänga här

Ska själv köpa julgardiner till vardagsrummet, fyra st kappor, ngn som vet en bra hemsida med snygga gardiner?

Vet inte riktigt vad jag är ute efter bara så tänkte kolla runt, har tittat på ellos och något annat postorderföretag men inte hittat DOM som jag vill ha. Det ska bli första gången som vi har julgardiner i vårt vardagsrum så jag vill att det ska bli perfekt.

Dessutom kom jag just på att vi måste köpa ny julgransfot iår då den gamla gick sönder förra året, tips på snygga såna tas tacksamt emot.

Kram på er alla julälskare, nu är det inte långt kvar!!!!        

Fiona 04 Douglas 09 Min älskade Peter Nu och för evigt
  • molly50
    bomboo skrev 2011-10-31 13:26:34 följande:
    Jag vill beställa den också, har hittat en jättefinklänning på nellys rea som jag sååå gärna skulle vilja ha på nyår, men jag vet inte om jag tycker det är värt att beställa den när vi ändå antagligen ska gå ut efter middagen :P har redan en sån nyårsoutfit. Det blir väldigt sällan så fina middagar så man kommer undan med att ha en sån fin klänning :P

Ok. Har du nå´n bild på den? Jag skulle också vilja ha lite fina nyårskläder. Inte för att vi brukar gå ut då,men det händer väl att vi firar med vännerna ändå.
    husbyggemama skrev 2011-10-31 13:50:51 följande:

Ska själv köpa julgardiner till vardagsrummet, fyra st kappor, ngn som vet en bra hemsida med snygga gardiner?

Vet inte riktigt vad jag är ute efter bara så tänkte kolla runt, har tittat på ellos och något annat postorderföretag men inte hittat DOM som jag vill ha. Det ska bli första gången som vi har julgardiner i vårt vardagsrum så jag vill att det ska bli perfekt.

Dessutom kom jag just på att vi måste köpa ny julgransfot iår då den gamla gick sönder förra året, tips på snygga såna tas tacksamt emot.

Jag kan rekommendera den här sidan. www.lineahemma.se

De har fina julgardiner och har även lite andra saker såsom julpynt mm. Jag funderar själv på att beställa lite julgardiner där,om jag inte hittar någon annanstans. Jag skulle behöva lite nya gardiner till jul till ett par av rummen. :) 

• bustösen
    husbyggemama skrev 2011-10-31 13:50:51 följande:

julgransfot såg jag en jättefin på åhlens, tror den kostade ca 350kr, svart smide eller liknande var den i =) 
    gardiner brukar jag hitta här http://www.textilonnet.se/default.asp?pgid=343
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!