• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Pigelinen
    Elektra82 skrev 2011-10-31 23:48:28 följande:
    Nu jäklar börjar jullängtan komma igång ordentligt! Storstädade häromdagen och fick sån lust att börja julpynta också. Tomte Men jag ska försöka hålla mig till första Advent...

Köpte nyss den första julklappen, en Pippi-dvd-box till dottern som är 3 år och älskar Pippi. Jag gillar dessa bättre än bio-filmerna faktiskt. cdon.se/film/pippi_l%c3%a5ngstrump_%281969%29...
    de filmerna älskar min dotter också.

Idag hade jag planerat att åka till grannstaden o kolla på adventsstackar, handla mat o lite kläder men lilla tjejen är inte helt kry så vi får nog hålla oss här i byn.
  • Viggo och pyrets mamma

Är det bara jag som undrar var TS tagit vägen? Har hon gått in i julkoma redan ;)

-Mammas älskling 080425-
  • Pigelinen
    Viggo och pyrets mamma skrev 2011-11-01 07:36:22 följande:
    Är det bara jag som undrar var TS tagit vägen? Har hon gått in i julkoma redan ;)
    undrade jag med så jag klickade på "visa endast" och då visar det sig att TS enbart varit inne i tråden den dag hon startade tråden för snart 1½år sedan och en gång till strax efter... undra om hon vet vilken succe den blivit!
  • Mamma SL
    Pigelinen skrev 2011-11-01 07:41:43 följande:
    undrade jag med så jag klickade på "visa endast" och då visar det sig att TS enbart varit inne i tråden den dag hon startade tråden för snart 1½år sedan och en gång till strax efter... undra om hon vet vilken succe den blivit!
    TS har bytt namn till Marionyhm tror jag:)
  • Frökenolson
    Mamma SL skrev 2011-11-01 08:01:58 följande:
    TS har bytt namn till Marionyhm tror jag:)

Ja det har hon, hon är inne och kikar till oss iblabd ;) Men nu var det ett tag sedan hon skrev något..
  • vildaungarnasmamma

Målade klart vardagsrummet igår, och när allt är färdigt säger sambon: ska vi inte hänga upp julgardinerna med?
    Gissa vem som blev glad
    Så nu har vi julgardiner i vardagsrummet och i matsalen
    Och idag kommer adventsljusstakarna upp.
    1 november får jag börja och det är det idag

• GossipGirl

Nu är vi inne i november! Yeay! Jag tänker inte pynta med något juligt, det är alldeles för tidigt för mig. Dock ska jag fram med extra mycket ljus och nya kuddar och så. Men jag har inte så mycket traditionellt julpynt med tomtar och så. Är mycket mer för ljus, fårskinn, grått, glitter, granar och så :) Så lite smått åker fram men de enda två tomtarna jag har och adventsljusstakarna får absolut inte komma upp innan första advent. Bara 26 dagar kvar :)

Och så längtar jag efter glöggen... Och lussebullarna. Mmm. Har fuskat med must och pepparkakor men resten ska jag minsann sukta efter ett tag till.

• bustösen
    vildaungarnasmamma skrev 2011-11-01 08:45:29 följande:
    Målade klart vardagsrummet igår, och när allt är färdigt säger sambon: ska vi inte hänga upp julgardinerna med?
    Gissa vem som blev glad
    Så nu har vi julgardiner i vardagsrummet och i matsalen
    Och idag kommer adventsljusstakarna upp.
    1 november får jag börja och det är det idag
    åå så mysigt!! =) blir lite avis,  men 1a advent "får" jag börja och det är ju inte jättelångt dit 
  • GossipGirl

Vet inte hur många av er som är i bildtråden också men jag tänkte ändå lägga upp en bild här. Jag gjorde lite höst-/julpynt häromdagen. Jag älskar att "lull-lulla" här hemma året om (pynta med lantliga saker, lite shabby, älskar ljus och sånt!) så jag ville göra lite pynt att lägga i ljusfat och i blomkrukor nu när det blir så mörkt och man har mycket ljus tända.

Plockat i naturen, köpt billigt på affären eller gjutit själv - sen på med lim och glitter :)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!