• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Tussilussan
    Flisan79 skrev 2011-11-15 10:23:14 följande:
    Jättefint...och städat . Här ser det ut som ett bombnedslag men så bor vi 2 vuxna och tre barn under 5 år på 64 kvm Inte lätt att hålla ytor fria från saker även om jag verkligen vill.
    Haha! Det är inte så städat här, plockar bara undan vid fotning
  • Elektra82

Vilka fina inspirationsbilder som dyker upp här nu. Mysigt!

Nu har jag slagit in den första julklappen för i år... Tomte

• Tussilussan
    Elektra82 skrev 2011-11-15 11:34:14 följande:
    Vilka fina inspirationsbilder som dyker upp här nu. Mysigt!

Nu har jag slagit in den första julklappen för i år... Tomte

Här är inte ens första julklappen köpt än..! :-O Lite småstress känner man väl, men vi ska åka till en annan stad när lönen kommer in på kontona å köpa julklapparna och bara mysa, jag å mannen
  • Koppkaka
    Tussilussan skrev 2011-11-15 11:43:53 följande:
    Här är inte ens första julklappen köpt än..! :-O Lite småstress känner man väl, men vi ska åka till en annan stad när lönen kommer in på kontona å köpa julklapparna och bara mysa, jag å mannen
    Jag köpte första julklappen förra veckan, till sambons systerson (2 år). En bilderbok om alla bilar i filmen Bilar
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • bomboo

Typiskt... fick hem min julklänning precis nu... den satt verkligen asfult och såg inte det minsta bra ut. Besvikelse. Aja, skickar tillbaka den idag och hoppas på att jag hittar något annat.

• Flisan79

Har nästan köpt klart julklapparna till barnen. Riktigt tidigt för att vara jag. Förra året fick jag pengar dan innan julafton och köpte alla paket mitt i julrushen under stress....rekomenderas inte

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Mammatill2tjejer

Jag håller också på att längta ihjäl mig till jul!

Eller, ja, kanske inte så mycket till själva julafton som till tiden innan. Älskar allt julstök och julpyssel. Ha börjat så smått att köpa in lite pyssel till mig och döttrarna. Pappan är inte intresserad utan suckar bara lite överseende åt sin "jul-tokiga" fru som flippar ur varje år vid den här tiden (och som faktiskt börjar planera för - och prata om - julen redan i september)

Håller på att längta mig sjuk till lördagen innan första advent (26/11) då jag och döttrarna ska sätta upp ljusstakar och adventsstjärnor och sedan baka lussebullar. Och sjunga med för full hals i julsångerna som skrålar från datorn.

Härligt!   

Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • molly50
    Tussilussan skrev 2011-11-15 09:51:38 följande:

Såå supermysigt med lite julkänsla! Finns en till bild i min blogg då det är mörkt, ÄNNU mysigare
    Åh,vad mysigt! Det för mig tillbaka till min egen barndoms jular då vi alltid hade adventsgran med 4 levande ljus i. :) Jag funderar på att börja med det igen faktiskt. :)
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Tussilussan
    molly50 skrev 2011-11-15 12:16:11 följande:
    Åh,vad mysigt! Det för mig tillbaka till min egen barndoms jular då vi alltid hade adventsgran med 4 levande ljus i. :) Jag funderar på att börja med det igen faktiskt. :)
    Så bra att jag kan dra fram lite fina minnen då
  • molly50
    Tussilussan skrev 2011-11-15 12:28:27 följande:
    Så bra att jag kan dra fram lite fina minnen då

Ja,absolut!Och inte bara det utan lite nya idéer också. :)
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!