• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MamaPapa

Varje år ordnar sonens skola en julmarknad och bland annat så brukar det finnas ett "craft stall" med grejer som föräldrar o barn gjort och som man då alltså säljer för att få in lite extra pengar till skolan. I år gjorde jag "Snowman Soup", som egentligen bara är drickchoklad pulver med marshmallows och en peppermints stång. Ganska fina blev de i alla fall tyckte jag - burkarna köpte jag på IKEA.

Så här ser etiketten ut:

Och så hade jag lite marshmallows och stänger över, så jag lade de i två organsa påsar jag hade hemma:

• bustösen
    MTG skrev 2011-11-16 13:05:36 följande:
    Jag har ett problem. Gjorde kola igår och skulle fota till bloggen idag och göra lite julmysigt då alla mina jultextiler är borta. Borta! Har gått genom alla kartonger med pynt men ingenstans. Har ett svagt minne av att jag la ihop allt för att det var lite trångt i linneskåpet men var la jag det?? Garderoberna i garaget är fulla med kläder och har jag lagt det där blir det ett himla jobb med att få fram dem. Kan inte tänka mig att jag lagt dem i stugan på tomten heller... Vill ju ha dem nu!! Kan inte direkt vara i garaget hur länge dom helst heller, inte med två småbarn hemma. Saknar en korgvas oxå, som vi använder vid julen, hoppas verkligen inte att karln har slängt den... Paniiik!
    leta igenom rum för rum inne först, sedan går du till stugan (som låter mer lättgenomsökt än garaget) sist garaget, hoppas verkligen att det inte råkat slängas!!! lycka till 
  • bustösen
    MamaPapa skrev 2011-11-16 13:07:27 följande:
    Varje år ordnar sonens skola en julmarknad och bland annat så brukar det finnas ett "craft stall" med grejer som föräldrar o barn gjort och som man då alltså säljer för att få in lite extra pengar till skolan. I år gjorde jag "Snowman Soup", som egentligen bara är drickchoklad pulver med marshmallows och en peppermints stång. Ganska fina blev de i alla fall tyckte jag - burkarna köpte jag på IKEA.
     Så här ser etiketten ut:
    Och så hade jag lite marshmallows och stänger över, så jag lade de i två organsa påsar jag hade hemma:
    va gulliga!! den idén snor jag =) 
  • MamaPapa
    bustösen skrev 2011-11-16 13:10:57 följande:
    va gulliga!! den idén snor jag =) 
    Det går så bra så !Tomte
  • Candygirl xxx

Yes har äntligen druckit  julmust, hittade äntligen Apotekarens julmust light. Jag har också provsmakat chokladen i Aladdins specialutgåva: en ask med bara mörk choklad... mums.

Vi ska också besöka nån julmarknad till helgen...läääääääängtar  Tomte

• JasonDamian

Awe

MamaPapa skrev 2011-11-16 13:07:27 följande:

Så här ser etiketten ut:

Awesome :D Det skulle jag vilja prova :)
  • Lampsken

Tycker det är på tok för tidigt att fira eller ens tänka på jul....
    Det e ju bara november. inte konstigt folk tröttnar om de sätter igång för tidigt att förbereda och fira.
    Tycker ochså affärer sätter igång för tidigt... oavsett vilken tradition det är.
    Det var bättre förr när man höll sig till traditionernas rätta tider...så man riktigt längtade tills dess. 

Jag har som regel att inte göra eller förbereda nånting före den 1:e dec...  då är det 24 dagar till jul. nedräkning lixom. 

• Fidelis ad urnam
    Lampsken skrev 2011-11-16 14:21:41 följande:
    Tycker det är på tok för tidigt att fira eller ens tänka på jul....
    Det e ju bara november. inte konstigt folk tröttnar om de sätter igång för tidigt att förbereda och fira.
    Tycker ochså affärer sätter igång för tidigt... oavsett vilken tradition det är.
    Det var bättre förr när man höll sig till traditionernas rätta tider...så man riktigt längtade tills dess. 

Jag har som regel att inte göra eller förbereda nånting före den 1:e dec...  då är det 24 dagar till jul. nedräkning lixom. 
    Ja detta kändes som rätt tråd att framför dina åsikter i
  • MamaPapa
    Fidelis ad urnam skrev 2011-11-16 14:22:40 följande:
    Ja detta kändes som rätt tråd att framför dina åsikter i
    Precis ! Tomte
  • MamaPapa

Idag är jag riktigt i jultagen.... På spisen puttrar apelsinskal som ska kanderas... Som jag skrev ovan är mina Snowman Soup klara och nu har jag slagit in första paketen !

I år har jag rött papper med lite mönster i. Syns inte så bra på bilden men fint är det. Och så har jag guld, gröna, vita rosetter. 

Och små glada påsar ....

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!