Inlägg från: ESofia |Visa alla inlägg
  • ESofia

Jag längtar till jul!!!

UndrandeSökare skrev 2018-12-17 17:41:39 följande:
    Ja, en liten Londonresa. Vi har shoppat Engelsk julfruktkaka och engelskt te bland annat.
    Men det var väl trevligt :). Låter gottigt :)
  • ESofia
    Fiiee skrev 2018-12-19 11:28:54 följande:

Ingen här som börjat stressa upp sig ännu??

Ne egentligen inte. Tycker bara att strax före man får besök så blir det så. Men det blir det ju varje gång man har middagsbjudning, oavsett när på året. Jag och min sambo hjälps åt med allt så då går det bra. Känner du så?
  • ESofia
    Nandez skrev 2018-12-19 12:55:31 följande:
    Maken och jag hjälps åt.
    Ja men de är som det ska vara :). 
  • ESofia

Jag har inte riktigt förstått vad man stressar över. Ni som känner julstress. Vad stressar ni över?

• ESofia

Ikväll ska vi börja slå in lite julklappar :). Imorgon ska jag inhandla det sista julklapparna. Sitter och planerar maten. Funderar på att ha en vegetarisk julskinka i år :). Flesta kanske har sett förslag på helstekt griljerad rotselleri. Jag har aldrig gjort den men tycker den ser god ut. Har någon testat göra den?

• ESofia
    UndrandeSökare skrev 2018-12-19 14:41:53 följande:
    Människor känner nog julstress över många olika saker t ex köpa julklappar och slå in dem, köpa gran och klä den, laga julmat, baka pepparkakor, lussebullar, vörtbröd, julgodis, ta fram julprydnader, köpa dörrkrans, etc etc

Några artiklar om julstress:
    Pepparkakor, köttbullar och julklappar som ska fixas.Nya siffror från Expressen/Demoskop visar att var femte svensk känner sig stressad inför den stundande familjehögtiden.? Man har stora krav på sig själv och på allt man ska klara av. www.expressen.se/nyheter/nya-siffror-de-ar-mest-julstressade/

www.doktorn.com/artikel/en-av-fem-k%C3%A4nner-julstress-och-s%C3%A4rskilt-en-grupp-%C3%A4r-drabbad

www.psykologiguiden.se/julstress
    M jo jag ögnade lite. Men upplever du den stressen?

Tänkte mer om ni här känner stress över det som ska göras. 
    Jag känner liksom att jag måste verkligen inte göra allt om jag inte känner för ex göra julgodis. Granen tog vi fram v före 1 advent. Min sambo och jag hjälps åt. Vi måste inte flänga till olika människor eller köpa dyra julklappar. osv osv. 

Det måste väl ändå hänga på hur man själv prioriterar sin familjs julfirande, huruvida man planerar, hur man hjälps åt samtidigt som man är tydlig med andra vad man inte ställer upp på eller så. Göra upp "regler". Jag är glad att inte behöva känna större stress över julen i alla fall. Det brukar vara som en trogen återkommande tradition.
  • ESofia
    molly50 skrev 2018-12-19 14:54:21 följande:
    Inte så farligt. Det som stressar mig mest är när maken försöker skjuta upp saker och tycker vi kan ta det senare. *S*
    Aha en tidsoptimist :). ja haha så kan ja uppleva min sambo ibland med andra saker. 
  • ESofia
    molly50 skrev 2018-12-21 11:25:00 följande:
    Det blir nog inte så mycket här eftersom vi inte brukar vara hemma på julafton. 
    Ok. Det är ju bra på sitt sätt :). Vi är också borta men brukar äta julgott hemma också. Detta år har vi gjort lite förändringar på julbordet. Ska göra vegetarisk "sill" och vegetarisk julskinka. Ser fram emot det faktiskt. Jag är lite trött på att äta samma samma så det blir kul med nytt.
  • ESofia
    molly50 skrev 2018-12-21 11:23:40 följande:
    Ja,framförallt när man blir sittande med saker som ska göras i sista minuten.
    Gott att ni inte lagar mat också då :)
  • ESofia
    Aniiee skrev 2018-12-21 15:37:06 följande:
    Jag har fått order att baka lussekatter =/

Igår kokte jag knäck och gjorde en liten jansson och en liten potatisgratäng.

Köttbullar, revbensspjäll och julskinka kvar.

I lagenheten har vi hunnit städa allt, tagit in en julgran (för tidigt, morr), klätt den, lagt några julklappar under. Vi har bytt lakan i sängen till jul-lakan, hängt upp julgardiner. Jag har en bonad som jag inte vet hur jag ska få upp.....

Jag försökte klä en hund i tomteluva tillräkligt länge för att ta ett kort, men tji fick jag..... den åkte av på ungefär 10 sekunder.
    Hihi kul med tomteluvan på hunden :)
    Ja då har du legat i ordentligt. 
    Jag började med julgodis idag. Imorgon göra i ordning färs för köttbullarna, koka kålrot, lägga in vegetarisk sill (aubergine) å.... ja....*tänker* Städa får gubben göra :). Just det ska göra egen glögg idag :)
  • ESofia
    molly50 skrev 2018-12-22 14:31:53 följande:
    Det är nästan klart här. 
    Kanon ju :)
    Idag full rulle som sagt. Ska ta en tur och julhandla det sista alldeles strax :)
    Fullknökat med folk ute i köpcentret berättade sambon. Men vad kan man förvänta sig :).
  • ESofia

Vår julmiddag kommer bestå av:

Griljerad rotselleri (julskinkan),
    Egengjorda köttbullar,
    Korv från "GudaGott",
    Hasselbakspotatis,
    vitlökssmör
    kålrotslåda,
    Rödkål (dock köpt),
    Vegetarisk skärgårdssill,
    vörtbröd från stenugnsbageri,
    lagrad ost,
    blandsallad med tomat och rödlök.

Sedan lite julgodis som ja gjort på ugnsrostade mandlar, mandelmassa som sedan blev dragerade i mörk choklad.

Sedan blir det julmiddag igen hos släktingar och då blir det även Janssons.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!