Inlägg från: skruttarnas mamma |Visa alla inlägg
  • skruttarnas mamma

Jag längtar till jul!!!

lingonris är ju fint att dekorera med också, även det gratis =) 

• skruttarnas mamma

cooolt att denna tråd lästs över 260 TUSEN gånger!!! Skål

idag har storstädningsrycket gett ett superfint sovrum =) känns som att vi bor i ett nytt hem! 

• skruttarnas mamma

det var någon som frågade efter en vit gran? det finns på ica maxi =) 

ikväll ska vi äta jansson med hemgjorda köttbullar och prinskorv och rödbetssallad, och till lunch blir det skinkmackor åååå mums!!! köpte apelsiner och jag funderar på att göra en med nejlikor och hänga upp så att det luktar gott Tomte 

• skruttarnas mamma

funderar på att baka men vet inte vad...

vet någon föresten något julgodis med kondenserad mjölk och/eller jordnötssmör?? 

• skruttarnas mamma
    Fluffig skrev 2012-11-24 23:52:04 följande:
    Handlade lite ljus idag på Ica Maxi. Vi har en öppen spis men kan inte använda den. Så jag placerade ett gäng värme- och blockljus där. Blev riktigt mysigt iaf ^^ Nån som har tips på var man kan få tag på fina julhissgardiner? Till ett billigare pris.

Undrar hur det kommer gå med att vara höggravid under julen. Mysigt med paketmage. ^^
    jotex har jättefina julgardiner (både hissgardiner och längder) med domherrar på =) 
  • skruttarnas mamma
    sassus skrev 2012-11-26 11:14:35 följande:
    Jag har en recept på apelsinchokladfudge, där det ska vara kondenserad mjölk i. Hojta till om du vill ha receptet. 

Förra året gjorde vi snickersgodis också, med jordnötssmör i. Kanske går det att googla på det (har inte receptet själv) 
    ja det receptet vill jag gärna ha om du vill dela med dig =) 
  • skruttarnas mamma
    sassus skrev 2012-11-26 20:59:13 följande:
    Choklad- och apelsinfudge

Ca40 st

1 burk kondenserad mjölk
    400 g mörk choklad
    125 g rumstempererat smör
    1 nypa salt
    finrivet skal av 1 apelsin

Till garnering:
    200 g mörk choklad

Syltat apelsinskal (går ju att utesluta antar jag)
    1 apelsin
    1 dl socker
    1 dl vatten

Plasta en form, ca 30 x 20 cm. Låt den kondenserade mjölken sjuda på svag värme under omrörning. Bryt chokladen i bitar och rör ner den. Tillsätt smör, salt och apelsinskal. Rör till en jämn, slät smet. Häll över i formen och låt stelna i kyl minst 4 timmar. Skär fudgen i bitar och låt ligga i rumstemperatur i minst 30 minuter. Smält chokladen till garneringen över ett vattenbad. Doppa fudgen i chokladen med hjälp av en gaffel. Skrapa bort lite av chokladen på undersidan av chokladbitarna och ställ dem på ett smörpapper. 

Dekorera med syltade apelsinskal, låt stelna och ställ svalt.  

Så här gör man apelsinskalen:
    Tvätta apelsinen och skär remsor med en potatisskalare. Strimla skalet tunt. Koka upp vatten i en kastrull och koka skalen i 30 sekunder. Sila bort vattnet och upprepa proceduren två gånger till (för att få bort det beska ur skalen). Koka ihop socker och vatten i en kastrull. Lägg i skalen och koka i ett par minuter. Låt kallna i lagen. Doppa i socker. (man kan även köpa syltade apelsinskal)

Vassego  
    tack!! Solig
  • skruttarnas mamma

känns som att tiden springer iväg!
    idag har jag iallafall hunnit köpa två röda julstjärnor (blommor) och en liten engran, det blev så himla fint i fönstrena i år =D
    sen har jag julifierat min smartphone med =D numera har jag en bild på piff och puff när de går inne i musses gran och kikar på alla kulor och glitter och som ringsignal har jag jingle bell rock =) närmare jul kommer jag byta till bella notte men det känns lite för tidigt för den än =)  

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!