Inlägg från: lalasmama |Visa alla inlägg
  • lalasmama

Jag längtar till jul!!!

LCG: fin blogg! Fick massa inspiration!! Kakorna ser goda ut! Måste nog testa! fina julkort!! Funderar på att härmas lite hur gör ni snöflingorna av pärlor? Kan du lägga upp beskrivning? Eller en länk där du hittade det? kram!

• lalasmama

Mama Mia: tips på enkelt pyssel, som vi brukar göra..
    Egna juletiketter till julklappar, det som behövs är papper i olika julfärger gärna lite tjocka.. Klistermärken, bokmärken, fina pennor, glitterlim och stämplar om man vill..

Flätade hjärtan, olika tunna papper.

Egna julkort, samma saker som till etiketterna.

Egna ljus, eller tvålar.. Ljusmassa/tvålmassa nåt att värma det i och formar och ljustråd..

Har ni stort bord, flera bord, och om ni är många kan man lägga materialet i olika stationer/högar så kan man flytta runt och pyssla det man vill..

• lalasmama

Ska vi tipsa varann om saker till paketkalendern?

Mina tips: om barnen gillar Lego kan man köpa en byggsats och dela upp den i flera delar och slå in!
    Kolla i boken hur det ska byggas och ta 1-2 sidor i taget!

Sudd, pennvässare, pennor.
    Reflex, nyckelring, reflexväst.
    Tuschpennor, målar/pysselbok.
    Fingervantar, strumpor.
    På lördagar och söndagar kommer våra barn få klubba, kinderägg, tablettask eller tuggummi.
    Funderar på att vissa dagar skriva en lapp (våra barn är 6 och 8 år) där de får (typ 1 gång i veckan var) välja film, mellis eller ett spel som vi tittar på/spelar ihop på eftermiddagen.
    Och på julafton blir det en av julklapparna i kalendern!
    Ska hänga upp klapparna i trappan som de tar på vägen ner på morgonen, blir lättare att få dem att gå upp, hehe

• lalasmama

Jag hittade Jättefina pysselböcker på Ica Maxi, med jultema! Det ska barnen få i paketkalendern
    De hade rätt mkt julsaker uppe men höll på att packa upp..
    Julkulor i olika färger verkar modernt i år..

• lalasmama

Åh vart köper man lösmustacher??
    Skulle behöva en till min pappa när han ska på maskerad som Super Mario, han ska låna makens dräkt hihi

• lalasmama

Jag testade Loka med pepparkakssmak idag! God! Smakade mest Kanel tycker jag..

Har plockat fram alla mina gamla och nya jultidningar (Amelia, Allers, 101 nya idéer mfl) och sitter å bläddrar i dem när jag har tid
    Min mamma såg dem igår och tyckte det var lite väl tidigt.. Det tycker inte jag! Hihi

Lyssnar på julmusik på Spotify så fort jag har chansen och är såå sugen på att slå in julklappar och börja pyssla! Ska beställa julkort (foton på barnen) i helgen och börja fixa med dem nästa vecka!

Nån som vet hur årets julfrimärken ser ut?

• lalasmama

Vår jul ser ut såhär:
    (jag har man och 3 pojkar )
    Den som vaknar först väcker de andra och vi myser allihop i vår säng en stund, barnen hämtar varsin julklapp till alla i familjen.
    Sen äter vi god frukost (risgrynsgröt, skinkmacka, ägg, köttbullsmacka med rödbetssallad.. )
    Runt 12 åker vi till mina föräldrar som bor ute på landet. Min syster m familj och vår farmor är där med.
    Jullunch, Kalle Anka på tv och sen kommer tomten.
    Vi öppnar paketen i lugn och ro så det tar några timmar!! Många barn, många paket!
    Sen julgröt och köttbullsmacka.
    Julklappslek för de vuxna, barnen leker eller tittar på..
    Glögg, julgodis och tittar lite på tv.
    Pappa kör hem farmor - vi andra sover över.
    Mysigt!! Längtar!!

• lalasmama

Nu ska jag griljera skinka!
    Först gången jag tjuvstartar såhär och längtar såhär mkt till julen!!
    Helt galet, haha

• lalasmama

Min griljerade skinka blev jättegod!
    Jag köpte färdigkokt, smidigt!!
    Blandar ihop 1 ägg med några msk senap, salt och peppar.
    Häller det över skinkan och sen strör jag över ströbröd.
    In i ugnen på 225 grader ca 20 min.
    Klart! Första varma biten skinka är ljuvlig....

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!