• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • gussilago

Ja det är det kanske, det kan man tänka på när man väljer äpplen..... Behöver ju inte ta de allra suraste! Sonen provsmakade o gav 9,5 av 10 möjliga i betyg!

• gussilago

Sitter återigen o funderar på adventskalendern.... Killarna kommer få paket blandat med uppdrag/upplevelser ( typ baka peppisar, gå på julkonsert etc) som små meddelanden från tomten. Nu funderar jag på om jag ska skriva dem på lite kluriga sätt. För aatt komma ifrån allt materiellt o göra nåt tillsammans.......De är 9 o 12 år o kluriga till max....... Vad säger ni om rövarspråket. Rita en rebus. Chiffer med en kod nyckel. Sifferskrift; 1=a 2=b 3=c? Kan ni komma på nåt annat sätt att skriva på?

• NicoDylansMamma

I lördags var vi på 40 års fest och till dessert fick vi saffranspankaka med grädde och sylt och det var så gott, det var första gången jag åt det och det kommer garanterat finnas på julafton här hemma till dessert efter julbordet.
    Jag börjar se nu att julen faktiskt närmar sig det är inte så långt kvar tills vi kommer in i oktober och sen går det fort.
    Ska börja med julklappsinköpen nästa månad och här om dagen var grannflickan här och sålde jultidningar och det blev en hel del men en del är julklappar.  

• Min lycka

Jag började köpa julklappar redan i somras.Det var rea på just de spelet som jag vill ge till barnen.
    Nu letar jag efter gardiner med ljusslinga i sig.Någon som vet vart man hittar såna? 

• Liten86

Längtar också efter julen, vintern är min favorit årstid, snön, ljusen och allt julbak.

I år ska jag luta mig tillbaka och inte stressa som andra år utan ta det lite som det kommer :)

• Carolaj83

vilka köper ni julklappar till?

har nu 3 egna barn och känner att jagg måste dra ner.

vill ha tips på vad vi ska ge barnens äldsta kusin, han kommer i jul vara 7 år, bortskämd till MAX får saker hela tiden och varje helg han är hos min syster så åker dom iväg på det mesta....

vad ger man en 7-åring som han sj inte vet om att han vill ha, skämtlåda?       

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • ems87
    Lajsa82 skrev 2012-09-12 12:49:52 följande:
    jotex har börjat lite med julsaker nu egen flik t.o.m.
    Oh my god, oh my god Förvånad!
  • Jotti

Jag startade en tråd på FL igår men det är väl klart att jag ska ställa frågan här där folk är lika förtjusta i julen som jag är ...Vi ska ha julbasar i min sons skola och jag skulle vilja ha lite bra idéer på vad vi kan göra/sälja för att få in pengar till klasskassan. Gärna lite orginella idéer. Uppskattar alla tips.

• NattensStjärnglans

Sonen är nu snart 1,5 och jag funderar på julklapps kalender till jul. Vill gärna ha lite tips va man kan ha i och ska man göra en eller köpa där det står alla nr1-24. Vill inte ha någon kalender med godis i

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!