• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • sassus
    Carolaj83 skrev 2012-09-12 14:49:15 följande:
    vilka köper ni julklappar till?

har nu 3 egna barn och känner att jagg måste dra ner.

vill ha tips på vad vi ska ge barnens äldsta kusin, han kommer i jul vara 7 år, bortskämd till MAX får saker hela tiden och varje helg han är hos min syster så åker dom iväg på det mesta....

vad ger man en 7-åring som han sj inte vet om att han vill ha, skämtlåda?       
    Kan du inte ge en prenumeration på tex Bamse?
  • Pigelinen

Idag fick vi hem våra fotoalmenackor för nästa år som jag beställt till mor o farföräldrar;) Jättefina och så till 60% av priset!!! Beställde från Photobox.se Jättenöjd och grymt snabba var de!

Har även fått 2 av 4 filmer till barnen som ajg ska ge i julklapp, 2 var restade men kommer, gick med i ett såntdär köp 6 betala för 1 filmklubb, ska bara köpa en till ord pris sen och sen gå ur;) Barnen har sett massor av Astrid Lindgrenfilmerna.

I helgen åker jag till Ullared och ska försöka köpa kusinernas klappar där. Blir nog mest Lego till grabbarna tror jag.. återkommer;)

• skruttarnas mamma
    Carolaj83 skrev 2012-09-12 14:49:15 följande:
    vilka köper ni julklappar till?

har nu 3 egna barn och känner att jagg måste dra ner.

vill ha tips på vad vi ska ge barnens äldsta kusin, han kommer i jul vara 7 år, bortskämd till MAX får saker hela tiden och varje helg han är hos min syster så åker dom iväg på det mesta....

vad ger man en 7-åring som han sj inte vet om att han vill ha, skämtlåda?       
    en trollerilåda kanske? =)  
  • Jotti
    fluu skrev 2012-09-09 20:08:02 följande:
    www.husebybruk.se/julmassan/  Hit åker jag om två månader. Längtar!

Nu har jag också bokat. Vi bor en bit i från så det blev till att boka in sig på hotell. Jag längtar redan. Vilket underbart ställe det verkar vara
  • skruttarnas mamma

tre månader kvar till lucia! fattar inte hur jag ska hinna med eller framförallt ha råd i år (föräldraledig med nr 3) men jag får leta fynd =)

• husbyggemama

Igår var jag på Ullared med mamma och lillpojken. Fick köpt julklappar och födelsedagspresenter till mina två små och kusinerna. Känns jätteskönt att vara igång. Funderar på att fixa en fotobok till våra föräldrar. Kanske kan slå in så där snyggt med lite choklad som någon gjort tidigare i tråden.
    Tyvärr hann jag bara med en snabbis på julavdelningen igår men jag fick fyndat lite julgardinen och ljus i alla fall. Jag hann att se några riktigt fina tomtar men eftersom vagnen redan var knökfull( mamma fick betala sitt och komma in med en extravagn för att hjälpa mig) så besinnade jag mig och köpte ingen. Men det kommer garanterat bli något julpynt innan julen är här Imorgon är det tre månader kvar till lucia.

I bilen hem idag så nynnade jag lite på en jullåt, då sa min dotter: mamma höj!! Sen insåg hon att det går ju inte så då frågade hon om vi inte kunde lyssna på julmusik när vi kom hem. Och det kunde vi ju så klartð???
    Underbara mystroll!!!!

• Pigelinen
    husbyggemama skrev 2012-09-12 19:08:35 följande:
    Igår var jag på Ullared med mamma och lillpojken. Fick köpt julklappar och födelsedagspresenter till mina två små och kusinerna. Känns jätteskönt att vara igång. Funderar på att fixa en fotobok till våra föräldrar. Kanske kan slå in så där snyggt med lite choklad som någon gjort tidigare i tråden.
    Tyvärr hann jag bara med en snabbis på julavdelningen igår men jag fick fyndat lite julgardinen och ljus i alla fall. Jag hann att se några riktigt fina tomtar men eftersom vagnen redan var knökfull( mamma fick betala sitt och komma in med en extravagn för att hjälpa mig) så besinnade jag mig och köpte ingen. Men det kommer garanterat bli något julpynt innan julen är här Imorgon är det tre månader kvar till lucia.

I bilen hem idag så nynnade jag lite på en jullåt, då sa min dotter: mamma höj!! Sen insåg hon att det går ju inte så då frågade hon om vi inte kunde lyssna på julmusik när vi kom hem. Och det kunde vi ju så klart😉
    Underbara mystroll!!!!

åh vad hittade du för roligt? Vi åker på lördag o bor över natt, visa gärna lite bilder på fynd;) Jag hoppas att hitta julklappar från hästavde till vår 4åring. Och lego till killkusinerna.

Idag kom även kläder jag hade beställt bla till jul;) UNDERBARA julklänningar, men de är så fina och bra färg så de kommer at tfunka året om ;)
  • Zorba1980

Carolaj83: som nån annan skrev så kanske du kan ge en tidnings premination. Förra året köpte jag en tidnings box så barnens 8 åriga kusin kunde välja en själv.

Vi har oxå 3 barn och köper julklappar till dom, barnens 2 kusiner samt våra föräldrar. Föräldrarna får dock tex en foto almenacka.

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & Melvin 111116.
  • husbyggemama

Jag köpte en hel del lego, då både mina barn och kusinerna är i en legofas just nu.
    En ljuslykta ca 40 cm hög i metall för endast 109:- tycker själv att den var det bästa. Helt ljuvlig. Tyvärr har jag inte lyckats att få in någon bild i datorn och man kan inte ladda upp från mobilen så jag kan inte visa just nu. Har fullt upp så jag orkar inte bråka med hemdatorn, vi måste fixa inför kalas här i helgen och mina ullaredsköp ligger över hela huset just nu. Imorgon ska jag dessutom jobba länge och sent så blir lite tight om tid att ladda foton innan helgen men du blir förhoppningsvis inte besviken.

• MamaPapa

Jotti - förra året gjorde jag "snowman soup" till vår skolas julbasar - sålde slut på nolltid. Det är drickchokladpulver (typ Oboj), fint förpackat i cellofanstrut eller billig glasburk tillsamnans med marshmallows och en mini-polkagrisstång. På påsen/burken sätter man en etikett med instruktionerna skrivet som rim. Googla snowman soup så får du se bilder och massa varianter / ideer. Du kan inspireras av dikterna / rimmen o skriva egna på svenska.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!