• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Juronjaure

Sitter och ser på Sunes Jul. Hade tänkt vänta till november, eller iaf oktober, men...ja...

• soryd
    fie m melwin skrev 2012-09-24 20:00:21 följande:
    Är det någon här som gör egen glögg? Jag vill ha recept och all info om hur man gör.. Hur länge ska den stå? HUr ska den stå? Hur länge håller den? ja typ allt :) Är så sugen på att testa göra en egen..

jag vill också gärna veta!
  • ems87
    xMariax skrev 2012-09-24 19:20:12 följande:
    Jysk hade jag helt glömt bort! Får åka dit närmare jul och kolla!

Idag tog vi en sväng på rusta och köpte ett gäng rullar med julpapper! 5:-/rullen!
    Har Rusta tagit fram julsaker? Förvånad

Jag frågade Panduro i förra veckan när jag var där, de skulle ta fram deras julsortiment till första veckan i oktober. Det är väl nästa vecka med andra ord. Jag längtar tills Åhlens gör det med. Gillar deras julgrejer.
    Där jag bor är Rusta ganska nyöppet. Om de har julgrejer nu så måste jag dit!
  • ems87
    Thulan skrev 2012-09-23 22:50:10 följande:
    Den 9 oktober kommer Allers julmagasin ut. Längtar!
    Härligt! Även om jag tycker mer om Amelia jul, det är mer reportage i den. En större blandning av julrelaterade grejer Tomte Men nog ska jag köpa Allers med!
  • kickan89

I helgen luktade det lussebullar i hela vår trappuppgång. Jag höll på att smälla av! Är fortfarande sugen på julbord (som någon skrev:alla gravida borde få sitt eget julbord för att fira haha) men sambon tycker att jag är knäpp :P

• nozpa

Jag har ett bra recept på glögg. Ska se om jag kan hitta det bara. Inte gjort det på 2 år nu. Men det är riktigt gott. Fått det av svärmor, och det är en vit alkoholglögg.
    Återkommer med recept när jag hittat det alt pratat med svärmor nästa gång. 

• Delphin80

Hej

Kan ni ge mig några tips vad jag ge till sonen som är tre år om en vecka i juikalender. Jag har plan och börjat fixa saker som jag ska hänga i men har ide torka vad jag ska lägge i paket till honom.

Kom gärna med tips det är min första gång jag gör julkalender.

Tack i förhand.

Han är tokig i Cars prylar.

• Blackout
    Delphin80 skrev 2012-09-25 11:01:03 följande:
    Hej

Kan ni ge mig några tips vad jag ge till sonen som är tre år om en vecka i juikalender. Jag har plan och börjat fixa saker som jag ska hänga i men har ide torka vad jag ska lägge i paket till honom.

Kom gärna med tips det är min första gång jag gör julkalender.

Tack i förhand.

Han är tokig i Cars prylar.
    Vad gillar han mer än Cars? På lördagar kan man ju ge något godis iaf. Annars reflex (fanns med Cars på Ica Maxi såg jag), barntatueringar, klistermärken, pepparkaksform, strumpor, kalsonger, små badskum, tandborste. Det är vad jag kommer på nu som jag har gett tidigare men jag tycker också det är svårt. Man vill ju ge saker som blir använda och inte bara massa strunt som blir liggande. Ett pussel kan man köpa också och dela upp så det blir några bitar varje dag.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!