• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MamaPapa

Knäck, hemgjord jordgubbsmarshmallows, marsipanbollar med romrussin doppade i mörk choklad

Skulle vilja prova på att göra polkagris men är orolig att det kladdar överallt o man bränner sig. Någon som provat?

• Carolaj83

tänker inte prata om julen med min man, både han, hans föräldrar samt hans bror tycker helt seriöst att barnen inte ska få några leksaker i jul för att dom har för mycket leksaker enligt deras syn!!!

dom kommer i jul vara 6,4 och 11 mån...såklart att barnen ska ha julklappar....har ni någon bestämd summa ni köper för?

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • Blackout
    Gurkan skrev 2012-09-22 19:53:05 följande:
    Vilka tre julgodissorter kan ni inte leva utan?
    Vi blir bara tre i jul och jag brukar alltid göra så mycket godis att det räcker till mars så i år tänkte jag dra ner på det men det är intressant att se vad andra har för tre favoriter! 
    Rocky road fudge, kokosgodis (smakar typ som Co-co) och "mozartkulor" (bollar av nougat klädda med mandelmassa och doppade i favoritchokladen, vill man kan man smaksätta mandelmassan).
  • MamaPapa

Carolaj83: jag har liknande problem... Har en 9-åring och en på 18 mån. "Får" aldrig köpa nåt till yngsta för att vi redan har grejer från 1:a. Han har fått EN ny leksak sedan han föddes. Jag har svårt att argumentera emot - vet ju att han är för liten för att fatta o tycker det är lika kul med brorsans gamla leksaksbil inslagen som nåt nytt. Jag har försökt säga till maken som det är - att det är för MIN skull, inte minstingens. JAG tycker det är kul att handla julklappar o ge bort.
    Sedan har vi så smått julfirande ändå - bara vi 4 plus svärfar. Så det blir tyvärr inte så mkt julklappsköpande som jag vill

• Gurkan
    MissSandra skrev 2012-09-22 20:56:08 följande:
    Nötberg, fudge (med julig smak) knäck
    vad är nötberg?
  • Gurkan
    Blackout skrev 2012-09-22 23:08:02 följande:
    Rocky road fudge, kokosgodis (smakar typ som Co-co) och "mozartkulor" (bollar av nougat klädda med mandelmassa och doppade i favoritchokladen, vill man kan man smaksätta mandelmassan).
    oh kokosgodis!
  • Pigelinen

Igår var det så rått o kallt så då frågade jag min man om vi inte kunde öpptna en flaska glögg vi hade kvar den ifjol och då sa han bara, klart vi kan... och alla säger att jag är jultokig;)

Dock blev jag besvisken på glöggen, var en starkvinsglögg med choklad och alkoholsmaken tog överhand... dessutom hade vi inga pepparkakor så vi testade mariekex till, ingen höjdare faktiskt;) Ska se till att köpa hem saftglögg istället. Fanns på Ullared förra veckan så de börjar nog säljas i vanliga butiker också snart;)
  • xMariax

Hallå alla jul-älskare, idag är det 3 månader och 1 dag kvar till julafton och jag tycker att det börjar bli dags att förbereda..
    Det är så att detta blir första julen sen jag flyttade hemifrån, min och sambons lilla grabb blir dessutom 1 år i mellandagarna. Hur som helst, vi båda studerar och har därför inte en alltför fet plånbok just nu (men har ändå helt ok med pengar) och jag undrar vart jag kan köpa billiga och fina juldekorationer? Tidigare år har jag handlat på Rusta, men har nog aldrig hittat tex gardiner som jag gillat där och gardiner är ju svindyrt..

• molly50
    xMariax skrev 2012-09-23 11:02:39 följande:
    Hallå alla jul-älskare, idag är det 3 månader och 1 dag kvar till julafton och jag tycker att det börjar bli dags att förbereda..
    Det är så att detta blir första julen sen jag flyttade hemifrån, min och sambons lilla grabb blir dessutom 1 år i mellandagarna. Hur som helst, vi båda studerar och har därför inte en alltför fet plånbok just nu (men har ändå helt ok med pengar) och jag undrar vart jag kan köpa billiga och fina juldekorationer? Tidigare år har jag handlat på Rusta, men har nog aldrig hittat tex gardiner som jag gillat där och gardiner är ju svindyrt..

Nu vet jag inte vart du bor. Men Åhlens brukar väl inte vara alltför dyra. Här i stan finns en butik som heter Nisses. Men de har gått i KK och håller på med utförsäljning nu. Synd! För de hade billiga juldekorationer och gardiner osv.
    Vi behöver en ny ljusslinga till balkongen i år och nu får vi köpa den någon annanstans.  
    Nisses lär ju ha hunnit stänga innan dess,och de lär inte ta i några juldekorationern heller.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!