• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Eena

Jobbigast med att det är så långt kvar är egentligen att ingen i min familj vill skriva önskelistor redan nu... De tycker jag är lite knäpp men det är ju så mycket mysigare om man kan börja planera julklappar tidigt istället för att  stressa på slutet. Får fundera på inslagningen istället...

• ems87
    Silvera skrev 2012-10-24 01:16:06 följande:

Va??? Finns det en övre gräns för hur mycket kulor det kan vara i en gran??? Här öser vi på! Ju mer blingbling, ju bättre! :)
    Tungan ute håller med!
  • MeraMia
    Eena skrev 2012-10-24 10:25:52 följande:
    Hej! Hög tid att hoppa in för året! 
    Längtar något förskräckligt efter julen men samtidigt är det den här tiden innan som nästa är mysigast enligt mig... Läste 101 idéers jultidning (eller vad den nu heter) i helgen och känner mig så sugen på att fixa massa nytt till i år och då behöver man gott om tid

Någon som har koll på var man kan köpa frigolit billigt? Såg ett så härligt julpaket klätt i mossa i tidningen som jag är sugen på att göra... 

Såg också det paketet i mossa och blev lite sugen...

Istället för frigolit kan du ta tidningspapper och gladpack.
    Knöla ihop massa bollar och lägg dom tätt bredvid varandra. Sen formar du till ett paket och lindar runt flera varv med gladpack. Plasten måste täcka allt tidningspapper annars sugs vatten upp från mossan, och paketet blir mjukt och rasar ihop. Vill du ha väldigt stadigt kan du ta ståltråd och fixera med.

Det funkar på dörrkransar så det borde funka på detta också :)    

• molly50
    Esmis skrev 2012-10-23 23:16:07 följande:
    Dessutom är detta första julen som vi har hemma hos oss sedan jag levde med the grinch! Han var hemsk när det gällde julen. Allt skulle vara perfekt för barnens skull (hans två söner) men han kunde inte förmå sig att göra det mysigt utan bara gnälla om hur hemsk julen var och att det minsann inte skulle bli det iår. En riktig martyr som la över skulden på mig. Sen fick jag dra med honom ut på stan för att handla klappar till barnen, där blev han aldrig nöjd eftersom vi hade köpt för få klappar och då var det jag som var snål och egoistisk. Dagen före jul gnälldes det en massa och inget gjordes, gjorde jag något som att slå in klappar eller spela julmusik så var det fel. På natten när alla Siv så brukade jag smyga mig upp och slå in alla femtioelva klappar, släpa in granen, upp med den i foten och klä den, på med ljusslingan som trasslat sig som aldrig förr för att inse att den inte fungerade och slita ner skiten igen. In med klapparna under granen, borsta bort alla barr. Lägga varsin klapp i julstrumpan och Gud förbudet att jag valde fel klapp...! Sen om jag hade tid över så kunde jag koka knäck eller baka något bröd. Brukade komma i säng runt 4-5 på morgonen och vakna 7 av två barn som vill öppna presenter. 4 år stod jag ut... Tack gode Gud att den psykopaten är ute ur mitt liv och min sambo idag är mer samarbetsvillig

Usch! Vad skönt att du tog dig ur det där och hittade någon som är bättre.
    Min man är väl egentligen inte heller så mycket för att pynta,men när det kommer till kritan så vill han ändå ha det där mysiga. Så när man väl är där och ska börja pynta och mysa så hjälper han gärna till.  
    Det finns inget som är så mysigt som att pynta och mysa och förbereda inför julen tillsammans hela familjen!  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • kickan89

Idag ska jag åka till rusta och köpa julpapper! Haha.

Har börjat virka på en tröja som ska bli julklapp till min pappa. Jag kan inte virka efter mönster eller så och har ingen riktig koll på vad olika maskor kallas osv så jag gör på känn men hittills ser det faktiskt bra ut :) han var så stolt när jag hade virkat en helt vanlig halsduk åt honom förrförra vintern så han blir nog glad :)

• skruttarnas mamma

barnens julklappar är snart klara

son 12 år får tre tavlor med the avengers, beroende på vad de kostar får han något mer också
    son 3 år får en poliströja och en sos station med räddningsfordon
    son "bebis" får en babykeyboard och en ratt med knappar runt som även den låter en massa =)

brorssönerna får varsin saccosäck (de har mängder av spel och filmer och leksaker så nåt mysigt att sitta på tyckte jag var en bra ide)  

• GossipGirl

För första gången i år smaskade vi Annas pepparkakor (de bästa!) med ädelost igår. Nom nom nom! Oh, så gott
    det var. Vill bara ha meeer.

Dessutom köpte jag en sån här igår. Den luktar gudomligt!

• molly50

Idag åt jag årets första julpepparkaka. Gud så gott det var!

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Eliin80
    GossipGirl skrev 2012-10-24 17:23:29 följande:
     För första gången i år smaskade vi Annas pepparkakor (de bästa!) med ädelost igår. Nom nom nom! Oh, så gott det var. Vill bara ha meeer. Dessutom köpte jag en sån här igår. Den luktar gudomligt!    

Sitter doften i länge efter att man städat?
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!