• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • GossipGirl
    Eliin80 skrev 2012-10-24 18:47:18 följande:

Sitter doften i länge efter att man städat?

Vågar inte svara på det. Provsprayade bara en gång för att lukta. Har inte testat att städa med den. :) Det blir under storstädningen och småstädningarna inför jul!
  • Cajza85

Vad mkt jultidningar det börjar komma ut...vet ju varken bu eller bä om vilken man ska ha...de jag redan köpt är 101, drömhem och allers...idag såg jag att det även kommit ut från allt i hemmet, torp o gårdar och nån till...

• az81

I en butik jag besökte igår  i Helsingfors var hela källaren ägnad åt julen. Massor av julpynt. Dock var det lite i dyraste laget för mig. Men jag blev glad av att besöka butiken.

• lalasmama

Ja tipsa gärna om vilken jultidning man ska köpa.. Jag vill ha massor med pyssel, recept och inspiration!!

• Lemonysnickets

Har köpt lite julklappar idag, parfym, kokböcker, etc, allt på erbjudande, härligt!

Om man bäddar får man inte ligga!
  • skruttarnas mamma

tidningstips 

hembakat brukar ha jättemysiga jultidningar, både med godis, kakor, brödrecept, men även juliga saker man kan köpa tex skojiga kakformar, förkläden osv 
    tror inte de har släppt julnumret än men det kommer nog snart! =)  

• molly50

Hittade en påse med gammalt julpyssel nere i källaren idag,som jag totalt hade glömt bort att jag hade. Blev så sugen på att ta upp det och sätta mig och pyssla med sonen,men det kändes liiiite för tidigt än.

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • novsep

GossipGirl: vad är det för spännande? :)

Så det har kommit så många nya jultidningar? Får skicka mannen t affären imorgon, själv sitter jag m en liten nyfödd i famnen. Passar ju perfekt att läsa såna tidningar då :F

• Pudel

Har lite ångest inför hur jag ska hinna julpynta traditionsenligt i år. Bebisen är beräknad så att hon kommer till första advent! 

För att inte liksom svika alla julideal jag har så bakar jag pepparkakor redan nu (magen försvårar att komma nära degen bara) och har sagt till sambon att alla jullådor från vinden i mitten av november...men tänk om hon kommer tidigt! 

Någon som har tips på hur jag kan göra? Julklappar inköps online till 100 % i år.  

• Pudel
    lalasmama skrev 2012-10-24 20:52:42 följande:
    Ja tipsa gärna om vilken jultidning man ska köpa.. Jag vill ha massor med pyssel, recept och inspiration!!
    Amerikanska tidningar äger ju. Martha Stewart har en julltidning som är superbra. Marie Claire idees är en fransk tidning som är mycket mycket bra. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!