Inlägg från: tahira |Visa alla inlägg
  • tahira

Jag längtar till jul!!!

kickan89 skrev 2012-12-10 12:23:48 följande:
    Fluffig det är gammelmormor på 90 år som anordnar det varje år, tyckte inte att det var läge att ifrågasätta hennes val av dag, det passade väl bara bättre helgen innan av någon anledning.
    Huvudsaken är väl att ni gjorde det och hade det mysigt Jag tyckte att det lät hur trevligt som helst.

Lucia är en av de saker jag saknar mest med Sverige. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira
    Starbaby skrev 2012-12-10 14:00:23 följande:

Här på sjukhuset får vi nöja oss med saffransbullar och en advenstsljustake för julstämning :)
    Men gulle
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira

Älskar brysselkål! Och det gör resten av familjen också, som tur är!

MamaPapa - Har du något tips på hur man kan tillaga det lite roligare än att koka, men utan bacon (sonen är vegetarian)?

Jag har äntligen kommit på vad jag skall köpa till min man! En ny kontorsstol! Frågan är bara hur jag skall slå in den

Hoppas att ni alla har en fin Lucia Hjärta 

• tahira
    MeraMia skrev 2012-12-13 14:03:06 följande:

Om du får stolen omonterad kan du kanske slå in ett armstöd i ett paket, och gömma resten av stolen nånstans där han inte kan hitta den innan jul? :)
    Smart, men jag tror att den kommer vara monterad!
    Starbaby skrev 2012-12-13 18:42:06 följande:
    En stor soppåse bara med en jätterosett runt. Det blir fint tycker jag. Har slagit in en snowracer på det viset och köpte en gigantisk presentrosett och det blev ett fint paket.....ja allt är ju relativt men det såg väldigt fint ut iaf.
    Det låter fint, kanske får det bli något sådant.

Det är nog lätt att lista ut vad det är bara om man klämmer lite på paketet :/. Helst hade jag velat ha en stor låda, men de är alla på vinden och jag kan inte ta mig upp dit själv med min mage och mitt blodtryck tyvärr.

Fantastiskt problem  
  • tahira
    Starbaby skrev 2012-12-13 20:42:37 följande:

Mina två yngsta i pepparkakskläder :)
    Vilka underbara bilder!

Har ni fått komma hem nu? 
  • tahira
    Starbaby skrev 2012-12-13 20:53:07 följande:
    Yes, vi fick komma hem igår.
    Åh vad skönt för er! Hoppas att allting är bra!
    GrimbartStrike skrev 2012-12-13 23:49:32 följande:
    Går det inte att få tag i en tjockare papp på rulle och rulla runt innan du drar över en säck då? 
    Fast visst var du gravid? Du kanske inte är sugen på att leta efter sån papp om du inte redan vet vart det kan finnas? Vill minnas att orken inte alltid är på topp som gravid

Annars kan du säkert göra något liknande (men pilligare) om du tar hela tidningar eller kartonger och drar ihop med typ gaffatejp till en "tub" att ha runt stolen?

Eller så skiter du helt enkelt i att krångla till det och kör bara sopsäck (eventuellt kompanjerad av en "rör du dör du"-skylt )

Tack för tipsen! Det där men papper var smart, men du har rätt i att jag är gravid och har orken därefter . Men någon typ av tub blir det nog. 

Bor typ 400 meter från en kontorsstol-affär och rullade hem en stol idag (på öppet köp, jag är inte helt säker på modellen, men ville passa på att ha det gjort nu när man och son är bortresa och jag hittade lite ork i kroppen), MEN jag hade VERKLIGEN inte räknat med att den skulle väga så mycket

Hemfärden gick bra, rull, rull, liksom. Men sedan har vi en spiraltrappa upp till vår lägenhet och det vet jag ju men trodde alltså verkligen inte att stolen skulle väga så mycket, så det var verkligen en KAMP att få upp den.

Nu ligger jag utslagen i sängen och tänker inte gå ut mer idag.

Julgranen skall dock levereras mellan 13 och 18 (engelsk tid) idag, men där ingår att de bär upp den och sätter den i foten åt mig
  • tahira
    MamaPapa skrev 2012-12-14 10:04:07 följande:
    Tahira - det går att rosta dem i ugnen också med tex morötterna o palsternackorna. Bästa tipset dock om du är trött etc vid julen är att gå in på närmaste m
    Ja, det kanske blir till att rosta. Vad skulle du skriva mer?
  • tahira
    MamaPapa skrev 2012-12-15 14:33:47 följande:
    Tahira - dumma iphonen klippte min text. Skulle säga marks spencer gör jättebra färdigrätter annars om man inte har ork - även mixade grönsaker för ugnsrostning etc. Gillar normalt inte färdiglagat förutom deras. Förra året hade vi deras choklad-hallon klocka till efterrätt på juldagen att jag beställt en iår med.
    Tack för tipset! Det låter rimligt i och med att det bara är jag och man och son som skall fira i år .  
  • tahira

Förresten, det var någon som tipsade om att man kunde göra lussebullar med riven mandelmassa och vit choklad och sedan rulla - tror ni att ma kan frysa in dem? Eller blir de inte goda vid upptining kanske?

• tahira
    lollsanT skrev 2012-12-15 20:42:59 följande:
    Grattis Starbaby till en liten sötnos!!

Här hemma har det stått still ett tag eftersom jag fortfarande har problem med handleden efter att jag ramlade men nu har jag varken tid eller ro att vara still.
    Granen är klädd, alla julgardiner och adventsljusstakar är framme och nästan alla tomtar har fått komma fram.
    Jag har kokat knäck, gjort mörk apelsintryllen, vaniljfudge, mintkyssar, mjuk vanilj- och kokoskola, mjuk saffranskola (ska doppas i vit choklad) och blåbärsfudge (som också ska doppas i vit choklad). Hälsingeostkakan står på spisen och ska snart få rinnas av under natten.  
    Nu ska jag fortsätta brodera sonens julstrumpa så jag hinner klart innan julafton   
    Åh vad du varit flitigt! Har du lust att skriva eller länka till recept på saffranskolan och blåbärsfudgen?

Hoppas handleden läker snart! 
  • tahira

Vi brukade också knyta fast granen i taket när jag bodde hemma . Hade katt och ofta kattungar

• tahira

Vad roligt att se allt pynt och granar som kommit upp!

Skall se om jag kan leta fram kameran jag också, vår gigantiska gran blev klädd igår  

• tahira

Inte de bästa bilderna, tappade kameran i backen i höstas och har en liten backup från 2004 nu

Jag och vår sjuåring pyntade den igår kväll. Toppen skall kapas lite, men vi satte på stjärnan på prov bara

• tahira
    Fidelis ad urnam skrev 2012-12-20 12:39:47 följande:
    jag blir GALEN!
    Har insett att jag verkligen inte tycker om glitterband i granen, maken tycker dock att granen ser naken ut utan massa fula band i den. Jag vill nog ha den som den är.
    Vad tycker ni? Måste det på glitterband och strunt?

Det är ju helt upp till var och en. Här får sjuåringen bestämma det mesta, och då blir det extra allt. Precis så som jag också vill ha det . Mannen bryr sig inte direkt, så vi kör all in.

Men gillar man inte glitter skall man ju inte ha glitter, såklart. Kanske ni kan komma på något båda gillar? Hemagjorda girlanger?  
  • tahira
    GrimbartStrike skrev 2012-12-21 02:37:18 följande:
    Finns på Clas Ohlsson också :) Fina bilder ni lägger upp! Älska Tahiras stjärna i toppen  

Hehe, ja, den har fått komma ner någon decimeter nu
  • tahira
    GrimbartStrike skrev 2012-12-21 02:37:18 följande:
    Finns på Clas Ohlsson också :) Fina bilder ni lägger upp! Älska Tahiras stjärna i toppen  

Hehe, ja, den har fått komma ner någon decimeter nu
  • tahira
    GrimbartStrike skrev 2012-12-21 13:10:07 följande:
    Haha, gillade ni inte komet-looken?

Egentligen tyckte jag att det var lite lustigare, men sonen tyckte inte det var så kul

Hade inte tålamod att vänta med bilder tills jag kapat toppen, nu är det rakt och fint. Men inte så "kul"
  • tahira

God jul!!

Jag tog megasovmorgon och gick upp för ett par timmar sedan, nu skall här mysas och ätas gott  

• tahira

Vi börjar städa bort idag. När jag var liten sparade vi alltid det till tjugondedagen. 

Men jag tycker att allt julpynt förlorar "stämningen" efter annandagen någon gång. Då är det bara i vägen och jag längtar efter att få återgå till det normala.

• tahira

Vi lyckades ju skaffa en helt gigantisk gran eftersom vi köpte den online.

Så dagen har jag spenderat med att kapa av massor av grenar, så att det skall gå att få ut den genom dörren

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!