Inlägg från: legomum |Visa alla inlägg
  • legomum

Jag längtar till jul!!!

Har suttit med julpärmen. Skrev ner i den vad jag kastade förra året och vad som behövde kompletteras/bytas ut till i år.

Sitter även lite smått med planeringen av adventskalenden vad som ska ges och vilken dag.
    Ska bli så kul med den men det krävs en hel del planering innan och förvaring efteråt.
    Så det lär nog bli en tur förbi ikea denna vecka.

Fyra helger kvar till första advent. <3

• legomum
    Prickigt block skrev 2019-11-03 18:35:19 följande:

Förstår inte hur man kan längta till det spektaklet, såvida man inte är djupt kristen och vill fira Jesu födelse.

Själv drar jag till varmare breddgrader och tänker tillbringa julafton i en solstol på stranden men en paraplydrink i näven.

Right back at you.
  • legomum
    AniieeHär skrev 2019-11-03 18:46:24 följande:

Jag ska sätta mig och ordna bland recepten som ligger lösa i en låda. Ett evighetsjobb, to be sure, att sortera 40-50 års utklipp ur Allers (ja, jag har börjat många gånger...) Hoppas stöta på några julrecept....

Det är så jag har i min julpärm. Recepten jag gillar både till mat, bakning, godis, efterrätter osv. Men även en hel del annat bla planering så det inte blir stressigt och för att jag ska hinna med allt jag vill hinna med.
    En plastficka är för sådant jag vill prova men inte vet om jag vill spara och skriva in i pärmen.
    En ide kanske (hur du kan göra eller förkasta helt)
  • legomum
    Pirum skrev 2019-11-03 18:35:40 följande:

Det här måste ju vara tråden för mig!

Hela november går jag och glädjer mig åt julen och att få börja pynta och piffa. Hela december går jag runt och myser.

Skiljde mig förra året och tog inte med mig så mycket pynt eftersom jag bor litet men nu vet jag ju vad jag får plats med,och håller på att komplettera. När barnen kommer till mig på fredagen innan 1:a advent så kommer deras rum vara fullständigt julifierat som överraskning. Tomtelakan, stjärna och julgardiner. De kommer bli så överraskade!

Ja den här tråden är för dig. Fö gillar jag ditt ord "julifierad" =)
  • legomum
    AniieeHär skrev 2019-11-03 23:52:58 följande:

Gah! Jag fryser om fötterna! 

Årets skörd av jul-ish-filmer känns rätt nedslående. Last Christmas, romcom med Emilia Clarke och Emma Thompson kanske kan ge en liten callback till 90-talet men inte mycket hopp där. Arctic Justice, animerad komedi, har Anjelica Huston och Jeremy Renner, så kanske. Frozen 2 är Frozen 2. Den kommer säkert vara ok, allt annat är ju otänkbart. Disney vet i alla fall just nu vad de pysslar med. Black Christmas-remake, nja... Jag är inte så hype på Christmas Horror-konceptet. Cats ser ut som en katastrof, Little Women är hundrade gången och Doctor Doolittle kommer inte förän i januari....

Det får väl bli klassiker igen. 

Ett tips är att kika på Netflix -usa, de har en stor förkärlek för julfilmer och har redan nu fyllt på riktigt bra.
  • legomum
    molly50 skrev 2019-11-04 08:32:03 följande:
    Jag såg på Nyhetsmorgon,nu på morgonen,att dte skulle komma en julfilm med Peter Jöback. Jag kommer hem igen till jul heter den och har biopremiär redan på fredag. 

Det kanske kan vara nå´t.
    Den filmen verkar jättebra, har också sett reklam för den.
  • legomum

Jag är faktiskt upprörd på riktigt. Var i mataffären idag och där fanns det semlor.
    Semlor!!
    De har ju för sjutton precis plockat fram julmusten (även om de två är en väldigt go kombination).
    Nä fy, jag vill ha bara jul.
    *muttrar och dricker mitt te*

• legomum
    AniieeHär skrev 2019-11-05 21:36:17 följande:
    Om jag känner mitt Coop rätt så kommer julen vara utstädat innan den 20 december och nyårsmaten plockas fram. Den kommer vara borta dagen före nyår och semlorna kommer fram, om inte förr-
    Tycker det är lite tråkigt.

Har en affär allt för nära mig med hemgjorda praliner. De brukar julskylta så både jag och barnen står med näsan tryckt mot fönstret. Dagen efter julafton så ändras all skyltning till nyår. De har så otroligt snyggt och fint.
    Så får det gärna vara i alla affärer.

En högtid i taget.
  • legomum

Så var det klart. Marianne Mörck ska bli årets julvärd.

Jag tror det var hon som var "Kapten Doris" i sommarlov i somras.

Känner inte igen henne från något annat, tänk vad lite vanlig tv som vi tittar på hemma här egentligen.

• legomum
    AniieeHär skrev 2019-11-12 12:37:41 följande:
    Jag känner igen hennes namn men inte mer än så.
    Jag blev tvungen att googla henne Skrattande

Tror hon kommer bli perfekt julvärd, hon verkar vara en varm person som kanske skapar lite julvärme i rutan.  Det har varit lite dåligt med den varan de senaste åren tycker jag.
    Hoppas hon blir kvar på posten sas.
  • legomum
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-14 19:47:41 följande:
    Gör det och se om det är någon som minns kalendern Marias barn från 1987. Det måste varit den sämsta. Har inget emot det kristna budskapet, men en adventskalender för barn ska inte ha "varningstexter" för våldsamt innehåll.
    Usch den kommer jag ihåg. Den var verkligen inte bra.
  • legomum
    Furienna skrev 2019-11-15 01:59:09 följande:
    "Marias barn", ja. Det var ju otur att någon inte förstod att den berättelsen inte var tilltänkt för små barn. Men det är en underbar berättelse för vuxna, som har ett intresse för historia och religion.
    Fast julkalendern är ju för barnen inte de vuxna. De hade nog kunnat göra den kalendern bra men så som den var upplagd var den inte det.
    Jag var 12 år det året den kalendern var och jag uppskattade inte den, inte min syster heller som var 8 år.
  • legomum
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-15 08:40:04 följande:

Nu är jag besviken. Familjen har talat sedan i somras om att åka på en viss julmaknad och nu läser jag att den är inställd i år. :(

Vad trist när man gått och längtat och så avbokas det =(
  • legomum

Provar så här då... för att se hela videon gå till fb och "hot men dance" inlägget från 13 november 2019

Sneakpeak...

• legomum
    AniieeHär skrev 2019-11-21 22:08:03 följande:
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-21 21:21:31 följande:
    Låter väldigt gott! Jag har gjort mängder av kladdkakevarianter, men ingen med pepprkakskrydda. Annars är en personlig favo semelkladdkaka.

Japp, det blev.... ok. Alltså, det smakade jättebra, men jag misslyckas alltid med kladdkaka. Min ugn är lite.... urusel (förmodligen fel på termostaten, måste köpa en ugnstermometer och checka). Så, om någon vill testa, skippa kakaon och ha i lite sirap (typ matsked), 1 tsk vardera av kanel, nejlika och ingefära, och en matsked extra mjöl. Tweaka efter behag.
    Vad gott det låter.
  • legomum
    Nandez skrev 2019-12-08 13:56:31 följande:

Önskar alla en trevlig andra advent.

Detsamma.
  • legomum

Tittar in här i förbifarten.

Vill önska er en riktigt god jul.

Nandez skrev 2019-12-24 11:57:57 följande:

Önskar alla en riktigt God Jul

Detsamma till dig.
  • legomum

Är det någon som vet årets glöggsmak. Någon som vågar gissa sig till den genom ledtrådarna?

folkofolk.se/Blossa

Själv gissar jag på hibiskus och orientaliska frukter. Sjukt nyfiken och "ingen är vaken" i tråden på fb.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!