Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Jag längtar till jul!!!

molly50 skrev 2025-01-01 23:31:39 följande:
    Jag har också bara slappat idag. Så skönt! Glad
    Finemang! Hoppas att tjälknölen smakade Tungan ute
  • Mayjel

Jag längtar inte så mycket i år. Känner mest en massa stress inför det hela, iallafall till själva julafton. 

Halloween är ju bara under en enda dag medan julen tycks pågå en hel månad nästan, om man räknar in alla förberedelser och även aktiviteter på adventsdagarna.

Har dock hunnit förbereda lite redan nu. Köpt en chokladkalender till mamma, en färdig sådan från caféet Berzelii choklad, så nu slipper man gå till pralinboden utse 24 olika bitar själv. Sånt tar tid.

Även provat lite julgodis för i år - skumtomtar med apelsinsmak och Sias julglassbåtar med polkagris. Helt okej båda två, om än lite smaklösa kanske.

• Mayjel
    Nandez skrev 2025-10-28 16:31:27 följande:
    Det är jobbigt med julstress. Vi firar i det lilla formatet så det är inte så mycket stress inför jul.

Hoppas att stressen lägger sig hos dig

Tack, det var snällt sagt av dig 😊

Jo, kanske skulle man hålla sig i ett lite mindre format under juletider. Blir så stressat annars, konsumtionshets och sånt som reklammakarna ska trigga oss till under dessa helger. 

Finns en anledning till att man själv föredrar de lite enklare högtiderna likt påsk och midsommar, framför jul och nyår, då allt måste vara så storslaget.

• Mayjel
    molly50 skrev 2025-10-28 18:33:50 följande:
    Har provat de nya skumtomtarna och julglassbåtarna. Tyckte de var goda. Glad
    Vad bra! Även testat de nya Dumle winter edition? De är goda, särskilt kolan med mandarinsmak. Mintdumlen går inte heller av för hackor Glad
  • Mayjel

Söt stjärna i ovan inlägg. 

Provade de nya pepparkakorna från Mor Anna igår, med smak av skumtomte. Ingen höjdare får jag säga. Kändes mer som en smak för barn. 

Ska nog ta och baka mina egna till någon av adventdagarna. Krydda kakdegen med lite apelsinskal istället, då blir det gott på riktigt. 

• Mayjel

Är det någon här som testat de nya julchipsen från Lidl? 

Jag fick syn på dess igår men köpte dem inte p.g.a. tveksamhet inför smaken, apelsin och nejlika? Den senare är väl en krydda som finns i bl.a. pepparkakor?

• Mayjel
    Nandez skrev 2025-11-10 17:22:12 följande:
    Ja, nejlika finns i pepparkakor, det låter inte så gott med dom smakerna i chips
    Nej, det låter inget vidare egentligen. Men köper en påse imorgon ändå. Smakar på dem ihop med mamma, så kan vi båda sitta där och beklaga oss över alla horribla nymodigheter i julmatssortimentet Glad

Var förövrigt på British Shop idag och köpte en ny julmarmelad med blodapelsin och orange liqueur. Den var väldigt god iallafall. Kan man pryda ostmackan med på julaftons morgon, blir gott det.

Många intressanta grejer i butikens julhylla förövrigt, såsom brittiska plumpuddingar, choklad, julstubbar m.m. Får nog göra ett litet återbesök snart. 
  • Mayjel
    MissFrost skrev 2025-11-13 21:54:34 följande:

Årets julvärd är avslöjad: Siw Malmqvist Glad
    Även årets julklapp. vuxenleksak. Det för ju tankarna till något helt annat än vad dem menar enligt mig 😂 

Vilket bra val! Julvärdinnan alltså, inte det andra. 
  • Mayjel

Julchipsen från Lidl smakade fullkomligt vedervärdigt förresten. Apelsin med nejlika gör sig betydligt bättre som julpynt än som artificiell arom i chips.

• Mayjel
    Anonym (Sommar) skrev 2025-11-13 22:39:45 följande:

Jag längtar till julen är över.. 

Känner lite detsamma, även om man samtidigt kan tycka att det är lite trevligt på själva julafton, när allt väl är inhandlat och hela familjen sitter där finklädda vid ett härligt dukat julbord.

Det är all stress och upptrissning som sker innan den stunden som man blir lite less på. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!