• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Casablanca
    Lemonysnickets skrev 2012-10-26 13:29:08 följande:
    Bra, det är inte bara jag som är galen då! Första julen med vår hund, mys! Vad brukar dina djur få?

Sedan ville jag fråga alla också, vad brukar nu göra på kvällen den 23 december?

Uppesittarkväll, baka, annat? Vill hitta en ny mysig tradition - här brukar det bli stress!
    Vi brukar sitta uppe och titta på film (julfilm såklart) med sonen så länge han orkar och när han lagt sig så slår vi in  de sista klapparna (lämnar lagom många så att det skall bli mysigt och inte stressigt) och dricker glögg och har det mysigt.

I år vet jag dock inte hur det kommer bli, jag är gravid och brukar somna vid 21.00 senast  
    ♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • Casablanca
    Casablanca skrev 2012-10-26 14:29:00 följande:
    Vi brukar sitta uppe och titta på film (julfilm såklart) med sonen så länge han orkar och när han lagt sig så slår vi in  de sista klapparna (lämnar lagom många så att det skall bli mysigt och inte stressigt) och dricker glögg och har det mysigt.

I år vet jag dock inte hur det kommer bli, jag är gravid och brukar somna vid 21.00 senast  
    Anledningen till att vi alltid slår in klappar då är för att sonen liksom skall höra vårt prasslande och viskande när han somnar
    ♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • littlemisstrouble

Den 23 är helig här hemma. Gröt och skinkmacka till kvällsmat och sen är det bingolottos uppesittarkväll med gottebord som gäller. Får väl se hur det funkar i år med en liten nyfödd bebis

• Cajza85

va mysiga era dagar/kvällar låter . Vi här hemma borde med ha ngn egen tradition...

• Liljan77

Vilken konstig dag det har varit hittills.Kallt o mulet på morgongen.Kall men sol på klarblå himmel runt 12-tiden.För att sen mulna på o börja hagla.Nu snöar de lite smått.

Jag har kört fast.Håller på o fundera på julkalender o dess innehåll.
    Jag har gjort egen till sonen innan,men hade tänkt att köpa färdig i år.Men de vill inte sonen o ärligt talat så gillar jag hans protest Glad
    Men nu vet jag inte vad jag ska hitta på o göra o vad jag ska ha i de små paketen.
    Han blir 7 i jan.
    Ni som gör egna kalendrar,vad blir det i år? 

• Pigelinen

oj vilken dag...
    Jobbar som lärare och hade massa komptid att ta ut plus att jag är mammaledig två dagar i veckan, detta innebar att jag idag gick på höstlov med mina barn;) Jag började med stora julstädningen idag. Först ut var vårt eget sovrum, madrasser ut, sängkappa och ALLT i tvättmasiknen, sen skulle jag dra fram sängarna och dammsuga bakom varpå jag hade glömt att jag ställt en hel hink med skurvatten vid fotändan... fattar ni hur mycket vatten det rymms i en hink när man häller ut detta??? Dessutom på vår stora ryamatta... så jag fick släpa och dra in den i badrummet för att få ordning på det. ja ja jag skulle ju städa grundligt... Sen har jag och barnen hjälpts åt och städat alla lådor i deras rum. De har var sin expedit hylla med 16 fack var och 4 lådor i var, och det rymms mycket skit i de lådorna;) men nu är det röjt. Vi har även varit ute en sväng och börjat kratta upp alla löv, vi har lite lite frost som inte har smällt under dagen och stämningen är på topp. Men nu har jag ont i varje led i kroppen, hoppas att det bara är träningsvärk... misstänker något annat då mina två systrar har problem med sina leder...ja ja det som inte dödar härdar el vad säger man? ;)

• molly50
    Lemonysnickets skrev 2012-10-26 13:29:08 följande:
    Bra, det är inte bara jag som är galen då! Första julen med vår hund, mys! Vad brukar dina djur få?

Sedan ville jag fråga alla också, vad brukar nu göra på kvällen den 23 december?

Uppesittarkväll, baka, annat? Vill hitta en ny mysig tradition - här brukar det bli stress!

Hundarna brukar få nå´t tuggben eller nå´t annat godis och sedan har ag marsvin och kaniner som brkar få grönkål.

Den 23 december brukar vi fixa det sista som behöver göras,om det finns något kvar. Sen brukar det bli glögg och annat gott och uppesittarkväll.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • kickan89

Mysiga traditioner ni har dan före dan när jag var liten hade vi aldrig uppesittarkväll utan jag och min syster gick alltid och la oss så tidigt vi bara kunde för att det skulle bli morgon fort :P hörde talas om uppesittar kväll först i tonåren.
    Sen började jag jobba i butik så då blev det att sitta i kassan hela kvällen den 23 haha. Så har egentligen inga riktiga traditioner där. Men de senaste åren som vi firat jul med min mamma och den sidan av släkten har alla syskon och min sambo och nu sist även dotter sovit över hos mamma och haft kvällsmys med god mat, onyttigheter och inslagit av sista julklapparna. Bingolotto för de som vill mysigt att samlas redan kvällen innan förrförra året då vi skulle fira med sambons släkt och min pappa så kom pappa, syrran och hennes dåvarande pojkvän hit och spelade Bingolotto, åt julgodis och lussekatter och så gjorde vi köttbullar och julskinka som man kunde snaska på med lite snörgås bytte även julklappar med syrrans kille som inte skulle vara med på julafton. Tycker det är så mysigt kvällen innan med allt pynt och alla förväntningar lite tända ljus, lussekatter och familjemys är ju oslagbart ;)

• Pudel

Idag åkte ljusslingan upp på balkongen. 

Ska kanske om jag orkar- höggravid som jag är- baka lussekatter,  

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!