• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Esmis
    saronica skrev 2012-10-26 15:58:55 följande:
    Ikväll ska vi testa glögg med hallon och lakrits smak.

det lät ju supergott.

Min sambo har köpt årets glögg som vi ska smaka av i kväll när jag kommer från jobbet, hoppas jag=)
  • Ann Nelly

Hänger på jag också, har kollat tråden ett bra tag nu.
    Älskar jul...hela december. Så fort det varit nyår plockar jag bort allt, då är magin borta för mig.
    Det som är sorgligt är att jag är den enda julfrossaren i vår familj.
    De vi firar med tycker inte att det ska vara så stort på julen så jag sörjer lite varje år. Skulle vilja stänga in mig med make och son istället och göra allt på MITT sätt.
    Men eftersom vi är så få i släkten och sonen är enda barnbarnet så har jag inte hjärta till att göra det.
    Det som också krånglar till det för mig och brukar göra det stressigt är att min make fyller år den 23/12...så vi har alltid gäster då. Och det har alltid varit viktigt i hans familj att hans födelsedag inte är julig på något sätt.
    Han är ju vuxen sedan länge men det är ändå ganska viktigt tror jag :)
    Så jag får aldrig några uppesittarkvällar dagen innan julafton. Skinka och det brukar jag få fixa tidigare.
    Men i år är det ju ändå toppen, jul infaller ju så himla TOPPENBRA, en måndag!!!!
    Kan det bli bättre, näää tror nog inte det. Kan man fixa hela helgen innan och med bara ett par semesterdagar så får man långledigt...läääääängtar!

• Tiger Af Lilja

December blir nog så här..

16e Julbak med farmor

19e Julbak med mamma och syster

20e eller 21a Uppsittarkväll och pepparkakshustävling med vänner med barn och vi med våra barn..

22 Slå in sista klapparna jag och maken och mysa..

Min farmor och två fastrar hit den 23e, samt pappa som sällskap till min man.
    Jag min farmor,och fastrar har dragit varsitt namn att göra julkorg åt som man ska lägga med någon klapp och lite gott. Så alla får men man gör bara till det namn man dragit. Så under kvällen blir det mys, lite tunnbrödsnittar tänkte jag med lax. Lussekatter och julkakor med glögg.  Pappa och gubben tar nog irish coffe elelr whiskeyglögg medans vi fruntimmer spelar bingolotto kanske.. vi får se..

• ems87

De säger på jobbet att det snöade stora flingor igår, men när jag var ute så haglade det bara Rynkar på näsan

• fluu

Bara tre veckor till underbara julmarknaden.  Fick hem panduro jul idag. Ska inte pyssla i år,men det fanns så mycket fint! Hittade även lite att önska mig i julklapp där :)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • MeraMia

Älskade Leksakernas Julafton när jag var liten, men jag vet inte om den finns på DVD.

">

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!