• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Eena
    Frökenolson skrev 2012-10-30 08:31:49 följande:
    Pepparkaksbiscotti lätt gott, vill du dela med dig av recept? :)

Självklart! Ska försöka komma ihåg ikväll när jag är hemma. Det är superenkelt och supergott! Har det som givet inslag under hela december
  • tahira

Är det någon som vet om IKEA brukar ha ljusslingor för utomhusbruk, och när de börjar med julsaker?

Sedan undrar jag också hur länge apelsiner med nejlikor i brukar hålla? Det är ju ett tag kvar tills julpysslande, men jag sitter här och planerar ändå  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Tiger Af Lilja

Måste bara säga att denna tråden är så mysig, riktigt julmysig stämning här..
    man blir glad när man går in och läser om allas traditioner, recept och det man shoppat.

:)

Det där med pepparkaksbiscotti lät mums. Och snittar med aprikos :)

• skruttarnas mamma
    tahira skrev 2012-10-30 08:52:49 följande:
    Är det någon som vet om IKEA brukar ha ljusslingor för utomhusbruk, och när de börjar med julsaker?

Sedan undrar jag också hur länge apelsiner med nejlikor i brukar hålla? Det är ju ett tag kvar tills julpysslande, men jag sitter här och planerar ändå  
    apelsinerna brukar inte hålla så länge iallafall inte när jag brukar göra dom, en och en halv vecka som längst tror jag sen brukar de bli dåliga =(  men jag brukar göra första vid lucia och så byta ut dom ett par gånger, det luktar ju sååå gott =) 
  • Pigelinen
    sophieand skrev 2012-10-29 22:43:18 följande:
    Jag behöver er jul expertis...;)
    Första advent ska vi ha dop hemma för dottern. Vad/hur gör jag? Vad bjuder jag på? Hur får jag det så där jul mysigt som jag bestämt nej för att det ska vara ;)
    Tack på förhand!
    Mysigt, stora dotterna döptes 6e december 2008. Vi hade turen att snön kom dagen innan. Bara att vara i en kyrka när det är snö tycker jag är lite juligt. Sen hade vi valt Peter Jöbacks Decembernatt som en av solosångerna (ni vet den Halleluja men med juligare text;) vid själva fikat så fick man först glögg o pepparkakor och sen lite enklare mat o sen tårta. Gjorde egentligen inte mer än det jo en stor brasa i öppna spisen ifs men annars blev det juligt och mysigt ändå.
  • Pigelinen

Nu har barnens dagisfoton kommit och man kan få dem digitalt o framkalla själv, nu till frågan, hur stor bild är 1696x2544 pixlar? Kan man göra en A4 förstoring av det?

Har ett erbjudande som bara gäller till och med imorgon så jag måste bestämma mig snart om jag ska använda den bilden el någon annan. Har bara inte laddat ner bilden än så jag kan inte testa. Vill inte köpa den om den är för liten..

• Fluffig
    Eena skrev 2012-10-30 06:45:34 följande:

Usch, tycker din syster verkar lite tråkig... Hade du velat bestämma hade du väl inte frågat henne utan bara gjort som du ville. Är hon sur för att ni inte ska vara hemma hos henne eller är hon alltid så?
    Hon är inte alltid sån men det har kommit efter att jag blev lite besviken på att maten på mitt bröllop inte blev som det var tänkt. Lång historia. Jag tror inte att hon är sur över det. Det lät inte så på henne när jag frågade om vi kunde vara här i år. Det blir också första året som vi dukar långbord och sitter alla samlade. Annars brukar alltid de minsta sitta i vardagsrummet och se på tv. Jag föreslog som en kul grej att vi kunde prova att ha ett mobilfritt firande i år men då blev hon sur och menade på att jag bara försökte styra och ställa och att hon minsann bestämmer själv om hon knappar på mobilen osv. Det var bara ett förslag och vi har testat förslag från henne tidigare. 

Men jag kommer nog knåpa ihop nånting iaf till bordet. De andra i familjen brukar tycka sånt är roligt. =) Jag ser iaf fram emot att alla ska komma hit i år.
  • Inorr02

älskar julen med har börja spela jul musik nu :) länktar till vi ska pynta har börja funkare på julklappar. ska börja köpa snart. dagen inan första advänt pyntas det kvällen inan jul afton så bakar vi peppar kakor en sak jag fått gör som barn som jag nu för vidare till min dotter.

• tahira
    skruttarnas mamma skrev 2012-10-30 09:09:13 följande:
    apelsinerna brukar inte hålla så länge iallafall inte när jag brukar göra dom, en och en halv vecka som längst tror jag sen brukar de bli dåliga =(  men jag brukar göra första vid lucia och så byta ut dom ett par gånger, det luktar ju sååå gott =) 
    Okej, tack!

Fluffig - Det blir säkert bra, du kan ju "förvarna" henne om att du gjort det, om du vill undvika sura miner på själva julafton. 

Jag blev så nöjd idag, för jag har funderat en del på hur vi skall göra med våra fönster. Vi har fönster massor med fönster, bland annat mellan två våningar och långt från eluttag och dessutom har vi inga fönsterkarmar. I vårt burspråk hänger vi en stor stjärna, men jag vill ha något batteridrivet till våra andra fönster, och det har varit svårt att hitta.

Men så kom jag på att man kan ju ta små batteridrivna ljusslingor (som brukar finnas lite här och var) och ståltråd och forma dem till hjärtan eller så och hänga upp - det borde väl gå? Jag tänker mig typ slingor i den här stilen:

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!