• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • litengunnarolle
    Fluffig skrev 2012-10-29 14:41:11 följande:
    Jag har ju en tanke om att vår son (1 år och 5 månader till jul) kommer sitta vid ena kortänden och jag och pappa sitter på varsin sida då han är mkt för att pilla på det som står på bordet. Och hans två kusiner på 7 och 10 år får sitta i andra änden med sina föräldrar så har de lätt att gå från bordet om de behöver gå på toa eller annat. Jag tänker praktiskt. :-P Men är väl lite orolig att syrran tror att jag menar nåt illa då. :-\ Min mor tyckte det var en bra idé och vet att jag tycker om att pyssla och göra egna grejer.
    I vår familj "placeras" barnen vid bordet av att deras stolar eller glas står på vissa platser, och deras föräldrar sitter alltid med dem, så jag tycker det inte är ett så stort steg att göra skyltar också. Blir ju bara mysigt tycker jag! :) Du kanske kan säga något i stil med "Ni får ju byta plats om ni vill, jag tänkte bara att det skulle bli bra om barnen fick sitta med sina föräldrar och så kände jag mig så pysslig" när ni ska sätta er till bords.

• tahira

Vi firar Trettondagsafton med släkten, lite som vissa firar jul, och då brukar vi alltid ha bordsplacering, för både barn och vuxna.

Min mammas moster och hennes man har alltid middagen hemma hos sig, och de brukar ha lite "finurliga" placeringar, typ små figurer som man får gissa sig till vilken som skall symbolisera vem. Väldigt roligt, det blir liksom som en lek där innan man sätter sig!

Och de kommer ihåg hur man satt förra året (skriver säkert ner det) så man får nya till bordet varje år. Jag är helt positivt inställt till bordsplacering

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Österbotten

Nu har jag bokat julbord med julshow på Grand Hotel i Stockholm 1 dec. Maken och jag ska få vår första barnfria date på 2 år! Hoppas och tror att det blir supermysigt. Tomte

• Lemonysnickets
    Österbotten skrev 2012-10-29 18:38:04 följande:
    Nu har jag bokat julbord med julshow på Grand Hotel i Stockholm 1 dec. Maken och jag ska få vår första barnfria date på 2 år! Hoppas och tror att det blir supermysigt. Tomte
    Vad härligt det låter! Hoppas ni får det fint! 
    Om man bäddar får man inte ligga!
  • Annika i Gbg
    Fluffig skrev 2012-10-29 14:17:39 följande:
    Hejsan hejsan! Har kikat in i denna tråden till och från ett tag. Inte förren jag fick min son började julen kännas viktig här hemma. I år firas den med hela min sida av familjen och det är typ första gången vi kommer sitta alla samlade runt ett långbord. Och jag har en förkärlek för att pyssla och kom då på att det skulle vara roligt att göra fina, glittriga namnskyltar till bordet.

Tror ni det är en bra grej att göra eller tror ni folk kommer bli snea på att inte få bestämma själva? Jag och min syrra har en tendens att bli osams om småsaker och hon tror ofta att jag gör saker för att bestämma över andra eller för att jag skulle tycka illa om dom. Men så är det inte. Jag tycker det ska bli så roligt att ha firandet här och har en bild i huvudet av att bordet är färdigdukat när alla kommer och att det är ljus och dekorationer. Gilla små och fina detaljer. Vill att det ska bli fint och mysigt ju.
    Förra året var vi många här hemma hos mig. Jag dukade med en röd värmeljusstake och ett pepparkakshjärta med namnet spritsat på varje tallrik. Ingen blev sur eller ville sitta någon annanstans, alla letade efter sitt namn och blev jätteglada när de hittade sin plats. Kör på det! Kan du inte pyssla till skyltarna tillsammans med syrran för att hon ska bli delaktig? Kanske t.o.m. låta henne vara delaktig i placeringen. Kan vara kul att göra ihop ju.
    Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Fluffig

Hade en tanke om det med pepparkakor också ^^ Jag funderar ju på att fråga syrran men hon har varit anti till andra förslag på saker jag sagt. Och då sagt att jag bara vill bestämma men det är inte så. Vi har firat jul varannat år hos dom men nu när jag är gift och också har barn så frågade jag mamma om vi kunde vara här. :-P Då kan det vara roligt att prova på att föra in lite nya traditioner också men det ville inte min syster ens prova :-\

Så jag drar mig numera för att fråga henne.

• sophieand

Jag behöver er jul expertis...;)
    Första advent ska vi ha dop hemma för dottern. Vad/hur gör jag? Vad bjuder jag på? Hur får jag det så där jul mysigt som jag bestämt nej för att det ska vara ;)
    Tack på förhand!

• Eena
    Fluffig skrev 2012-10-29 21:48:12 följande:
    Hade en tanke om det med pepparkakor också ^^ Jag funderar ju på att fråga syrran men hon har varit anti till andra förslag på saker jag sagt. Och då sagt att jag bara vill bestämma men det är inte så. Vi har firat jul varannat år hos dom men nu när jag är gift och också har barn så frågade jag mamma om vi kunde vara här. :-P Då kan det vara roligt att prova på att föra in lite nya traditioner också men det ville inte min syster ens prova :-\

Så jag drar mig numera för att fråga henne.

Usch, tycker din syster verkar lite tråkig... Hade du velat bestämma hade du väl inte frågat henne utan bara gjort som du ville. Är hon sur för att ni inte ska vara hemma hos henne eller är hon alltid så?
  • Eena
    sophieand skrev 2012-10-29 22:43:18 följande:
    Jag behöver er jul expertis...;)
    Första advent ska vi ha dop hemma för dottern. Vad/hur gör jag? Vad bjuder jag på? Hur får jag det så där jul mysigt som jag bestämt nej för att det ska vara ;)
    Tack på förhand!

Vill du har plockmat, fika eller mat? Jag har som nämnt tidigare alltid folk hemma på första advent och bjuder då på plockmat/fika. Brukar göra några sorters julgodis (rocky road, fudge och kanske nåt mer), lite fikabröd (pepparkaksbiscotti, saffransbullar med mandelmassa, nån mjuk pepparkaka och någon nyhet jag hittat i nån jultidning eller så) och lite olika "salta snittar" gjorda på dadlar, inlagda aprikoser, marinerad ost, ostbollar.

För att få julig stämning bjuder vi in till mitt på eftermiddagen då det börjar bli lite mörkt och tänder en massa ljus, brasa i vardagsrummet och har tagit fram det mesta av julpyntet. Bjuder på glögg, både för smaken och doften som sprids i huset.  
  • sophieand

Jag hade tänkt göra typ rostbiff å så har jag beställt ett lamm som jag tänkte göra ngt med å så plock till det.

Tack, så mkt för förslagen. Det låter super gott! Jag ska försöka mej på några (om inte alla)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!